برگزیده ها

مازندمجلس: همین چند ماه پیش بود که ربیعی، آخوندی و حجتی در همین صحن علنی با بیش از 160 رای کرسی‌ای را در هیات دولت به دست آورده بودند اما گویی در فاصله چندماهه نظر نمایندگان درباره رای اعتمادشان تغییر کرده است. از سوی دیگر جای سوال است که چرا اصلاح طلب ترین وزرای دولت بر لبه تیغ قرار می گیرند؟

مازندمجلس: یک هفته بیشتر به پایان سال 96 باقی نمانده و بهارستان نشینان به یاد خانه تکانی در ساختمان پاستور افتاده اند؛ سه استیضاح در روزهای پایانی سال به اندازه کافی سوال برانگیز بود  اما بیش تر از همه این سوال مطرح  می شود که اهالی خانه ملت قرار است با استیضاح وزرای کار، راه و کشاورزی چه کنند؟
به گزارش نامه نیوز سایه این سه استیضاح و سردرگمی نمایندگان براتمسفر مجلس سنگینی می کرد؛ فضای ابهام آلود درباره علت و علل این استیضاح ها و طرح آن در روزهای پایانی سال خود نمایندگان را بر سر دوراهی قرار داده است؛ از یک سو همین چند ماه پیش بود که این سه وزیر در همین صحن علنی با بیش از 160 رای کرسی‌ای را در هیات دولت به دست آورده بودند و از سوی دیگر جای سوال است که چرا اصلاح طلب ترین وزرای دولت بر لبه تیغ قرار می گیرند؟
 برای این چرایی ها پاسخ های متفاوتی از کریدور مجلس به گوش رسید،  برخی پای لابی ها و منافع شخصی را به میان می آوردند و برخی هم از سیاسی بودن استیضاح ها سخن می گفتند. آنچه از فحوای کلامشان مشخص بود به نظر می رسید تقابل بر سر ماندن و نماندن ربیعی (وزیر کار) و آخوندی(وزیر راه) بیشتر است تا حجتی (وزیر کشاورزی).
استیضاحی از جنس باج‌خواهی
سید حسن نقوی حسینی نماینده مردم ورامین که زمانی برای استیضاح فرجی دانا در تکاپو بود و نطقش فراموش نمی شود درباره استیضاح علی ربیعی نظری متفاوت دارد. او که نماینده اصولگرای مجلس دهم است درباره استیضاح وزیر کار که از وزرای اصلاح طلب دولت محسوب می شود به خبرآنلاین گفت: استیضاح وزیر کار جنس متفاوتی دارد و شاید به همکاران بر بخور اما جنس این استیضاح باج خواهی است.
او درباره نوع باج خواهی ها گفت: مثلا برخی می خواهند پسرشان مدیرعامل فلان شرکت شستا شود و دیگری می خواهد دخترش در هیات مدیره فلان شرکت باشد و مطالبات دیگری که مطرح می شود. او حتی گفت «اگر شرایط مساعد باشد حتی در جهت دفاع از ربیعی نطق خواهم کرد». دلیلش هم این بود که در روزهای پایانی سال باید شرایط جامعه کارگری را در نظر داشت. نقوی حسینی که خودش از منتقدین دولت است گفت: من نمی گویم نقص وجود ندارد نقص و ضعف هایی هست و شما می دانید که من اصلا این دولت را قبول ندارم اما معتقدم طرح این استیضاح مناسب نیست.
هرچه نقوی حسینی با استیضاح ربیعی مخالف بود از استیضاح آخوندی حمایت می کرد و دلیل موافقتش هم به بلاتکلیفی مسکن مهر مربوط می شد. او می گفت وزیر فقط نباید بگوید مسکن مهر اخ است باید برنامه اش را برای آن عنوان کند.
نکته قابل توجه این است که آخوندی تا بحال دو بار به خاطر مسکن مهر تا پای مرکب استیضاح رفته است اما باز مجلس را توانست قانع کند.
عهد برای رای نیاوردن وزرا
 ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد از نمایندگانی بود که اعتقاد داشت پشت این سه استیضاح انگیزه های سیاسی وجود دارد او به خبرآنلاین گفت:من به یک خاطره ای بر می گردم از زمان رای به کابینه دولت دوازدهم در آن مقطع یکی از نمایندگان ولایی اعلام کرد ما به چهار نفر رای نمی دهیم و نمی گذاریم چهار نفر رای بیاورند که آن چهار نفر آقایان بیطرف،آخوندی،ربیعی و حجتی بودند. آقای بیطرف که رای نیاورد اما آن سه نفر دیگر از سد بهارستان گذشتند لذا به نظر می رسد استیضاح هایی که امروز مطرح می شود در راستای همان صحبتی باشد که پیش از این مطرح شد و آن را می توان فشاری از سوی فراکسیون ولایی دانست.
استیضاح خالص و خدایی نیست
قاسم میرزایی نیکو از مخالفان دیگر استیضاح بود او به خبرآنلاین گفت این استیضاح ها هیچ کارآمدی را برای ما ایجاد نمی کند. او گفت اگر بیاییم زمان بندی مشخص کنیم و اولویت ها را برای وزرا مشخص کنیم و طبق آن به پیش برویم به نظرم نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.
میرزایی نیکو گفت: اینکه سریع وزرا را به استیضاح بکشانیم و همه چیز را خراب کنیم هنر نیست هرچند آن را حق نمایندگان می دانم اما واقعیت این است که وقتی یک وزیری به کم و کاست های یک وزارتخانه آشنا شده است این ضعف و گیرهایی که در کار وجود دارد قابل رفع است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه نیز در لفافه اشاره ای به مطالبات شخصی می کند و می گوید: البته این رفع ایرادات در شرایطی است که نمایندگان به دنبال رفع مشکل باشند و نه رفع مطالبات شخصی و منطقه ای.
او در پاسخ به این سوال که آیا پشت این استیضاح ها نیات شخصی وجود دارد گفت: نمی توانم به قطعیت بگویم اما به نظرم این استیضاح ها خالص و خدایی نیست.
سایه سیاسی بازی بر سر سه استیضاح
حمیدرضا فولادگر از نمایندگان اصولگرای مجلس است که پای دو استیضاح وزارت کار و وزارت راه را امضا کرده است او در این رابطه به خبرآنلاین گفت: استیضاح حق نمایندگان است و آنها باید از این ابزار نظارتی خود استفاده کنند و دولت هم باید از این مسئله استقبال کنند و به توضیح برنامه هایشان بپردازند. البته من با این روندی که پیش آمده و سه استیضاح با هم مطرح شده است موافق نیستم و شاید بهتر بود به صورت دیگری مدیریت می شد.
او در نهایت نظرش این بود که نمایندگان نباید به جوی که درباره مطرح شدن سه استیضاح با هم به وجود امده است توجه کنند بلکه هر وزیر را در شرایط خود وزارتخانه مد نظر قرار دهند و به حق و درست رای دهند.
فولادگر هم معتقد است تا حدودی این استیضاح ها سیاسی بوده است و می گوید همیشه یک پای استیضاح وزرا سیاست است.
استیضاح برای تعامل
محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح طلب مجلس است که خود حامی این استیضاح ها است اما برای آن شرط و شروطی قائل است. او دراین باره به خبرآنلاین گفت: نفس استیضاح خیلی خوب است به شرط اینکه دو طرف به طور صریح حرف‌شان را بزنند، نمایندگان مشکلات و نقطه نظرات را بیان کنند و وزرا هم موانع و مشکلاتی که بر سر راه‌شان وجود دارد را مطرح کنند. به هر حال در جاهایی خلاءها و ضعف‌هایی است که نمایندگان به آن رسیده‌اند و وزرا باید قول دهند آنها را ترمیم دهند.
نماینده مردم اردکان در مجلس در پاسخ به این سوال که تنها شش ماه از رای اعتماد وزرا گذشته، گفت: نمی‌توان بگوییم که نمایندگان وزرا را استیضاح نکنند. آنها باید بتوانند از این حق‌شان استفاده کنند و مردم هم همین را می‌خواهند. مگر در این شش ماه کشتی نسوخته و هواپیما سقوط نکرده است. به هر حال خلاءها و ضعف‌هایی بوده البته من نمی‌خواهم بگویم که وزیر مقصر است ولی نکات ابهامی در حوزه عملکردی وزرا وجود دارد که مردم و جامعه به آن حساس شده‌اند و وزرا باید پاسخ بدهند. اگر پاسخ آنها قانع‌کننده باشد استیضاح رای نمی‌آورد اما در هر صورت این هشداری است که جامعه به ما می‌دهد و مطالبه‌گر و پرسشگر است.
تابش با بیان اینکه استیضاح می‌تواند موجب رفع ابهامات و پاسخگو کردن مسئولین مقابل مردم شود، یادآور شد: استیضاح اثرات مثبتی دارد به شرط اینکه نمایندگان صراحتا مسائل کلان ملی و حوزه کاری وزرا را مطرح کنند و وزرا هم صراحتا پاسخ دهند و ملاحظه نکنند. مجموعا این پرسش و پاسخ می‌تواند به تعامل دولت و مجلس منجر شود.
استیضاح نمایندگان ربیعی نماینده درباره خبرآنلاین سیاسی اینکه وزارت حسینی اصلاح وزرای آخوندی البته مسکن جامعه شرایط مطالبات دیگری پایانی روزهای استفاده کارآمدی فولادگر ندارد بگویم خلاءها نکنند خدا پاستور صراحتا می‌تواند وزارتخانه ضعف‌هایی مثبتی بهارستان بیشتر خواهی کشاورزی اصولگرای نباید برنامه میرزایی متفاوتی خدایی بیطرف ولایی نیاوردن