برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که پیوست سوم کنوانسیون جهانی حقوق کودکان در حال بررسی نهایی در کمیسیون قضایی است گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به اتمام بررسی بودجه در مجلس به زودی این لایحه در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

مازندمجلس: محمدرضا بادامچی  عضو فراکسیون امید درباره اقدامات مجلس برای مقابله با حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، معتادان و همچنین تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پاسخ داد.
وی درباره اقدامات مجلس برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، گفت: هر شش ماه یک بار مسئولان برای ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آسیب‌های اجتماعی به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند تا توضیح دهند اقدامات انجام شده چقدر بر کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور تاثیرگذار بوده است.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: قرار بود این وضعیت بهبود پیدا کند اما برعکس آن رخ داده به طوری که هر روز شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور هستیم.
بادامچی با اشاره به موارد مربوط به مقابله با آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه، گفت: بر اساس تاکیدات برنامه ششم توسعه برای مقابله با حاشیه‌نشینی باید با یک برنامه حساب شده جلو رویم تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم، این برنامه شامل تامین اعتبار، مقابله با مهاجرت و فقر است. طبیعتا برای رسیدن به این مهم مسئولان مربوطه باید تقسیم کاری بین خود انجام دهند و آیین‌نامه‌های مرتبط را بنویسند تا شاهد تحول مثبتی در این راستا باشیم.
وی به ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: در این ماده وظایفی بر عهده وزارتخانه های کشور، کار و تعاون و راه و شهرسازی و کمیته امداد گذاشته شده که لازم است هر چه سریعتر آیین‌نامه‌های مربوط به آن نوشته شود تا گام‌های عملی برداشته شود. این ماده ناظر به لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیگیری این آسیب‌ها است.
این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه نیز باید بافت‌های فرسوده، روستاها و اماکنی که بیشتر مردم با درآمدهای پایین زندگی می‌کنند، بهسازی شود تا آنها نیز از شرایط مطلوبی برای زندگی برخوردار شوند. این تجربه‌ای است که در کشورهای توسعه یافته به دست آمده است که مردم در صورت داشتن محله‌های مناسب و امکانات لازم برای بهتر زیستن دیگر به نقاط و شهرهای دیگر مهاجرت نمی‌کنند چون در محل زندگی‌شان امکانات مناسب برای زندگی بهتر وجود دارد. با توجه به این موضوع باید هر چه سریعتر موضوع بازسازی محله‌های مختلف مورد تاکید قرار گیرد تا تمامی محلات از امکانات لازم تفریحی و مایحتاج مردم برخوردار باشند.
به گفته بادامچی، اگر محلات از امکانات لازم برای کسب مایحتاج مردم و تفریح آنها برخوردار باشد دیگر آنها حتی برای تفریح مجبور نمی‌شوند به نقاط دیگر شهر بروند، نتیجه کاهش ترافیک و رعایت عدالت در کل شهر خواهد بود. از طرف دیگر ممکن است مردم از لحاظ مالی در سطح پایینی زندگی کنند اما حداقل در محله‌ای با امکانات خوب روزگارشان را سپری می‌نمایند.
وی در مورد لزوم داشتن اراده بین دستگاه‌ها برای انجام چنین کارهایی، گفت: این موضوع منوط به تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه و وجود شفافیت و همگرایی بین دستگاه‌ها است. باید دستگاه‌ها از تشتت در آراء و تصمیم‌گیری‌هایشان دوری کنند و برای انجام چنین کارهایی به اجماعی برسند تا شاهد رفع این مشکلات باشیم.
بادامچی با اشاره به موضوع حاشیه نشینی اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که مهاجرت‌ از روستاها به شهرها باعث تخلیه شدن روستاها، افزایش حاشیه‌نشینی و بروز مشکلات بسیاری چون افزایش تعداد معتادان و فقرا در یک منطقه شده است. در این شرایط عملا کنترل وضعیت از اختیار دولت خارج است و امکان برنامه‌ریزی از مسئولان گرفته می‌شود.
وی در عین حال گفت:‌ خوشبختانه مسئولان بخصوص نمایندگان مجلس رسیدگی به این مشکلات را به عنوان یک اولویت در نظر دارند که به همین دلیل این موارد در برنامه ششم گنجانده شده است. البته باید بپذیریم در طول ۴۰ سال از انقلاب به برخی از مسائل به خوبی پرداخته نشده و از آن غفلت شده که نتیجه آن به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی است. در این بین در برخی از مقاطع، مسئولانی سر کار آمدند که دغدغه‌هایی به غیر از پرداختن به آسیب‌های اجتماعی را داشتند،‌ این موارد تدریجا بر روی هم تلمبار شد و کشور را با چنین وضعیتی مواجه کرد.
بادامچی با تاکید بر لزوم استفاده از تجارب دنیا برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مسئولان در این برهه به این نتیجه رسیده‌اند که باید هر چه سریعتر به مقابله با آسیب‌های اجتماعی پرداخت، همه پای کار آمده‌اند اما باید این روند تسریع بخشیده شود و بدون توجه به کوتاهی‌های گذشته به سمت جلو حرکت کرد.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد اقدامات این کمیسیون در این باره، گفت: کمیسیون اجتماعی از بعد نظارتی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد اما مجری کار دولت است. ما تنها می‌توانیم از لحاظ قانونگذاری و نظارت از دولت بخواهیم که اقداماتش را انجام دهد ولی در نهایت این دولت است که باید آیین‌نامه‌ها را تدوین کند.
وی افزود:‌ در مورد آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران نیز شورای شهر و شهردار چنین دغدغه‌هایی را دارند و به دنبال رفع مشکلات در تمامی مناطق تهران هستند بخصوص اقداماتی برای رفع فرسودگی محله‌ها شده است که باید این کارها سرعت بخشیده شود.
باید اماکن فرسوده و محلات قدیمی نوسازی شوند
این نماینده مجلس در مورد لزوم وجود جدول زمان‌بندی شده برای انجام چنین اقداماتی، گفت: این کارها باید با برنامه‌ریزی مشخصی جهت برطرف کردن مناطق فرسوده و کاهش حاشیه‌نشینی انجام شود. باید برای رسیدن به این اهداف اماکن فرسوده و محلات قدیمی نوسازی شوند تا دارای محله‌هایی با امکانات لازم برای زندگی باشیم، محله هایی با پارک های عمومی مجهز برای بازی کودکان و ورزش بزرگسالان، زمین های بازی و ورزشی، امکانات آموزشی و تفریحی، کتابخانه های مناسب برای همه رده های سنی، جای پارک خودرو و غیره. باید شهری خلق کنیم که هیچ کس حس زندگی در یک محله محروم و اقلیتی جدا از بقیه جامعه را نداشته باشد.   

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه درباره اقدامات این کمیسیون جهت اعطای کد شناسایی به معتادان متجاهر، گفت: سال گذشته همزمان با بروز معضل گورخوابی دیدارها و جلساتی با وزیر کار برگزار شد که در آن جلسه درخواست ارائه آماری از افرادی که اینگونه زندگی می‌کنند و متجاهر هستند را دادیم، برای این موضوع آماری ابتدایی داده شد که به نظر بنده جامع نیست، تاخیر در اینگونه موارد ناشی از متولی بودن ۱۲ دستگاه اجرایی در این حوزه است.

وی افزود: سازمان بهزیستی در همان زمان اعلام کرد که ۵۰۰۰ نفر از معتادان متجاهر را پذیرفته و درمان کرده که این تعداد در شهرستان‌ها به ۲۰۰۰  نفر می‌رسد. همچنین با وجودی که این سازمان بیش از ۳۵۰ هزار نفر از کودکان جا مانده از تحصیل را شناسایی کرد اما تنها توانست ۷۰ هزار نفر از خانواده آنها را مجاب به فرستادن فرزندانشان به مدرسه کند که این خود گام بزرگی محسوب می‌شود. 
به گفته وی، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های متولی، موضوع شناسایی کودکان و مجاب کردن خانواده‌هایشان برای ادامه تحصیل را در دستور کار قرار داده است، این مطالبه ما از دستگاه اجرایی نیز است که باید به سرعت آن را در دستور کار قرار دهند. برای این امر به افراد آموزش دیده و کارشناسان خبره نیاز است تا از همه امکانات‌شان استفاده کنند. موضوعی که به هوشیاری همه جانبه و آموزش‌های پله‌ای نیازمند است.
بادامچی وجود کارشناسان زبده و افراد خبره را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در معضل طلاق تاثیرگذار دانست و گفت: مشکل امروز جامعه ما تنها فقر و اعتیاد و افزایش حاشیه‌نشینی نیست، مشکل فراتر رفته و ناشی از نبود اطلاعات و آموزش‌های لازم برای خانواده‌ها است. نمونه آن را در سفر به مشهد و بازدید از بافت‌های فرسوده دیدیم. در این مناطق میزان طلاق بسیار زیاد بود اما مشاوره‌هایی که داده می‌شد از بین افرادی بودند که یا ازدواج نکرده یا دغدغه معیشتی داشتند و از دانش و تخصص کافی برخوردار نبودند. طبیعتا وجود چنین مشاوره‌هایی نمی‌تواند مشکلی از جامعه را حل کند.
 آمار طلاق در کشور وحشتناک است
این نماینده مجلس آمار طلاق در کشور را وحشتناک خواند و درباره معضل افزایش زنان مجرد و بی‌سرپرست، گفت: قطعا باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد و در مورد آن بررسی‌های جدی صورت گیرد.
وی در عین حال گفت: متاسفانه مشکل کشور ما این است که تنها مسئولان و وزرا به ارائه آمارها و بیان مساله اکتفا می‌کنند و راهکاری برای حل مشکلات نمی‌دهند حال اینکه مسئولان باید به جای طرح مساله راهکار بدهند تا بدانیم قرار است در آینده چگونه از این مشکلات عبور کنیم.

بادامچی نمونه بارز این موضوع را در بحث اشتغال دانست و گفت: معاونت امور اقتصاد وزارت اقصاد و دارایی و ستاد هماهنگی توسعه پنجره های واحد، ۲۲۰۰ مورد استعلام و صدور مجوز را به عنوان موانع اشتغال استخراج کرده که این موارد در کنار افزایش روند بروکراسی عملا اجازه نمی‌دهد مردم به شغل مناسب دست پیدا کنند. قطعا باید مسئولان امر هر چه سریعتر این موانع را بردارند، مجلس نیز آمادگی برای قانونگذاری جهت رفع این موانع دارد.
وی با تاکید بر لزوم سرعت بخشی برای حل مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی از مشکلات جامعه امروز ما درگیر شدن جوانان به تحصیل در دانشگاه‌ها آن هم بدون کسب مهارت لازم برای ورود به بازار کار است یعنی شرایط جامعه به گونه‌ای شد که انگار باید همه هشت سال یا بیشتر را در دانشگاه‌ها بگذارند و بعد وارد بازار کار شوند.
بادامچی یادآور شد: دلیل مواجه ما با حجم زیادی از بیکاران این است که افراد خود را برای تحصیل تا دوران دکترا مشغول کرده و بدون کسب مهارت به سن ۳۰ سال رسیده و می خواهند وارد بازار کاری شوند که مهارتی نیز برای آن ندارند. این برعکس کشورهای توسعه یافته است که یک فرد از دوران نوجوانی مهارت برای کسب درآمد یاد می‌گیرد تا سربار خانواده نشود.
نماینده تهران با بیان اینکه آموزش های دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار کار گسترش پیدا کرده است، گفت: ما به جای آنکه به جوانان‌مان مهارت زندگی و ورود به بازار کار را بدهیم تنها آنها را مشغول حضور در دانشگاه‌ها آن هم بدون کسب مهارت لازم برای حضور در زندگی اجتماعی کردیم لذا با خیل جوانان تحصیلکرده‌ای روبرو هستیم که نتوانستند وارد بازار کار شوند و سربار خانواده‌هایشان هستند. آنها دچار انزوای ارتباطی شده‌اند که ما باید زودتر برای نسل آینده به فکر راه‌حلی باشیم.
بادامچی استفاده از پژوهش‌های انجام شده در این باره را ضروری دانست و گفت: باید به سمتی برویم که از پژوهش‌های مرتبط با معضلات اجتماعی بهره گرفته و از آن در کارهای قانونگذاری و اجرایی استفاده کنیم.
وی درباره معضل افزایش سن ازدواج و کاهش آمار ازدواج در کشور، گفت: ‌این موضوع نشان از فقر آموزش عمومی در مهارت های زندگی و کسب و کار دارد. خروجی سیستم آموزشی ما، جوانان تحصیل کرده ای است که دیگر ازدواج را اولویت خود نمی بینند. باید تغییراتی بنیادین در نظام آموزشی ما صورت گیرد، تا مهارت های زندگی در اولویت و فاصله بین تحصیل و اشتغال کوتاه شود.
این نماینده مجلس نقش صداوسیما را نیز در این باره بسیار پررنگ خواند و گفت: صداوسیما باید به دنبال تولید برنامه‌هایی محتوایی باشد که جوانان را به سمت کسب مهارت سوق دهد نه اینکه جوان اولویت خود را تنها برای حضور در دانشگاه قرار دهد.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه در مورد آخرین وضعیت بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس، گفت: ما در کشور قانون حمایت از کودکان و نوجوانان داریم. آنچه اکنون در مجلس مورد بررسی است مربوط به پیوستی از کنوانسیون جهانی حقوق کودکان است که دو پیوست آن در سال‌های ۷۲ و ۸۶ به تصویب رسید و اکنون مجلس مشغول بررسی سومین پیوست است.
به گفته وی، این پیوست در حال بررسی نهایی در کمیسیون قضایی است و کمیسیون‌های امنیت ملی و فرهنگی به عنوان کمیسون‌های فرعی نظر خود را بیان کردند. به نظر می‌رسد که با توجه به اتمام بررسی بودجه در مجلس به زودی این لایحه در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.
بادامچی یادآور شد: در این لایحه موضوع افزایش اختیارات اورژانس اجتماعی قید شده است اما به طور کلی باید برای مواردی همچون مقابله با کودک‌آزاری و همسرآزاری با حمایت اورژانس اجتماعی و آزار و اذیت فرزند توسط پدر از نظرات کارشناسان و نخبگان استفاده کرد تا مجلس به این موارد ورود پیدا کند.
مجلس تنها ۳۰ درصد بودجه را بررسی می کند
این نماینده مجلس درباره نامه ۳۰ نماینده به لاریجانی برای لزوم شفافیت در بودجه، گفت: متاسفانه در مجلس لابی‌ها و قدرت‌هایی وجود دارد که کارهای ناخوشایندی انجام می‌دهند. اینکه ما تنها ۳۰ درصد بودجه یعنی بودجه عمومی دولت را بررسی کنیم و ۷۰ درصد مابقی مربوط به بودجه شرکت‌های انتفاعی دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را مورد بررسی قرار ندهیم از دید مردم درست نیست. مردم از نمایندگان‌شان در مورد حجم زیادی از ریخت و پاش‌ها در شرکت‌های دولتی پرسشگری می‌کنند که ما هم دلیل کافی برای پاسخ به آنها نداریم.

بادامچی گفت: در همین راستا طرحی از سوی نمایندگان تهیه شده که به موجب آن باید ۷۰ درصد مابقی بودجه کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نماینده تهران همچنین در مورد آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، گفت: در دوره شهرداری قبلی تعدادی از نمایندگان، درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری را مطرح کردند که با وجود تلاش های بسیار، به نتیجه نرسید. اما در دوره جدید به این دلیل که شهرداری و شورای شهر دغدغه شفاف‌سازی امور مالی را دارند، تصمیم گرفتیم که فعلا کار تحقیق و تفحص را متوقف کنیم تا گزارش‌های مورد نظر از سوی شورای شهر و شهرداری به ما برسد.

وی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر تهران،‌ گفت: هر سه ماه یک بار جلسات موسوم به ۵۳ نفر نمایندگان تهران برگزار می‌شود و در آن مشکلات مربوط به شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت معضل ترافیک و آب و هوا کمیته‌هایی برای پیگیری این موارد تشکیل شده تا با حضور کارشناسان این مشکلات مورد بررسی قرار گرفته و دغدغه‌های مردم منعکس شود.
مردم نگران افزایش قیمت طرح ترافیک هستند
بادامچی یکی از دغدغه‌های مردم پایتخت را طرح ترافیک جدید خواند و گفت: مردم نگرانی‌هایی از حیث افزایش قیمت ورود به طرح ترافیک را مطرح می‌کنند که ما آن رادر این جلسات منعکس می‌کنیم. قرار است به زودی نیز جلسه‌ای برگزار شود که قطعا در آن نارضایتی مردم و رسانه‌ها از طرح ترافیک جدید اعلام می‌شود تا در صورت لزوم اصلاحاتی صورت گیرد.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه درباره این پرسش توضیح داد که اعتراضات باید در چه چارچوبی و در چه حد و سطحی مطرح شود، با کسی که اقدام هنجارشکنانه و خلاف قانون مثل برداشتن حجاب را انجام می‌دهد ، چه طور باید برخورد کرد. آیا در قانون برای طرح چنین مطالباتی یا هر گونه مطالبه در تضاد با اصول نظام، تدابیری اندیشه شده است و به طور کلی حق بیان مطالبات در تضاد با قانون وجود دارد؟
وی در پاسخ گفت: قانون نحوه اعتراضات در کشور را مشخص کرده است. باید شرایطی به وجود آید که افراد حتی اقلیت ها بتوانند بدون هیچگونه نگرانی نظراتشان را اعلام کرده و متهم به اغتشاشگری نشوند. مشکل ما در کشور این است که با یکدیگر گفت‌وگو نمی کنیم. با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، شاید برخی قوانین ما نیاز به بازنگری داشته باشند که این مهم با گفتگو و تبادل نظر میسر می شود.
بادامچی توضیح داد: ما در فراکسیون امید کمیته‌ای به نام گفت‌وگوی ملی را ایجاد کرده تا بتوانیم با همه افراد و لیدرهای احزاب در جناح‌های مختلف درباره مسائل مشترک گفت‌وگو کنیم چون ما علیرغم داشتن نظرات مختلف در بسیاری از موارد و مشکلات کشور دارای اشتراک نظر هستیم بنابراین معتقدیم که باید از طریق گفت‌وگو راهی برای حل مشکلات پیدا کنیم.
وی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی، گفت: ما باید بتوانیم مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنیم نه اینکه هر حرف و اعتراض مردم را به یک اغتشاش ربط دهیم. این مقدمه باعث شد که کمیته گفت‌وگوی ملی را در فراکسیون امید راه بیندازیم. محور فعالیت‌های ما سیاست‌های کلی و قانون اساسی و چارچوب نظام است. تاکنون نیز با فراکسیون‌های مختلف مجلس و برخی از دبیران کل احزاب دیدارهایی داشتیم و در برنامه‌مان دیدار با ائمه جماعت نیز است.
این عضو فراکسیون امید در پایان گفت: ما می‌خواهیم در طرح گفت‌وگوی ملی در مواردی که اشتراک نظر با افراد از دیدگاه‌های مختلف داریم برای توسعه جامعه و حفظ منافع ملی صحبت کنیم تا بتوانیم از قبل آن مشکلات کشور را حل کنیم. متاسفانه در طول سال های گذشته این امر مغفول مانده است که امیدواریم در ادامه راه بتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم.

اجتماعی مشکلات آسیب‌های بررسی تهران بادامچی زندگی افزایش موضوع مقابله کمیسیون نماینده مسئولان موارد مهارت توسعه درباره کودکان قانون امکانات بودجه برنامه ترافیک بازار جامعه ادامه افراد اشاره تحصیل شهرداری نمایندگان اقدامات مربوط بتوانیم فرسوده اینکه دانشگاه حاشیه‌نشینی مختلف وضعیت استفاده سریعتر شرایط برخوردار شورای محلات جوانان باشیم دستور کارشناسان پیوست فقر گفت‌وگو تاکید ازدواج اولویت همچنین فراکسیون امید فراکسیون تحقیق گفت‌وگوی نتیجه مناسب معتادان بخصوص عنوان دانشگاه‌ها دارند مناطق برگزار متجاهر شناسایی بسیار دانست اعلام اجرایی گرفته آموزشی آموزش قانونگذاری گذشته اشتغال متاسفانه عمومی خواند موانع داشتن یادآور هستیم شرکت‌های روستاها توضیح ارائه کمیته دیدار سمت حمایت آیین‌نامه‌های لایحه مشغول دستگاه‌ها احزاب نمونه مشاوره‌هایی کارهای امروز اعتراضات پژوهش‌های اشتراک رهبر زیادی مطالبه می‌گیرد اساسی منعکس آموزش‌های سربار دغدغه‌های نظرات مابقی آینده مواردی وزارت اکنون اورژانس صداوسیما دولتی دغدغه جلسات وحشتناک بانک‌ها مساله دوران داریم دغدغه‌هایی کشورهای یافته بیشتر بافت‌های اظهار پیگیری محله‌های تمامی تفریح کارهایی باشند مایحتاج تفریحی راستا مرتبط همچون اعتیاد معضلات متوقف کنوانسیون جهانی رهبری تاثیرگذار طبیعتا مربوطه مهاجرت برعکس بهبود تدوین شفافیت آماری افرادی درخواست دارای قدیمی نوسازی اینگونه متولی مانده خانواده می‌رسد بهزیستی دستگاه اماکن کارها انقلاب مسائل خوشبختانه برنامه‌ریزی بسیاری تعداد داشتند مواجه دنبال اقداماتی افزود می‌دهد بخشیده خانواده‌هایشان