برگزیده ها

مازندمجلس: نتیجه جدیدترین گزارش موسسه صلح سیپری نشان می‌دهد که آمریکا همچنان بزرگترین صادر کننده تسلیحات دنیا بوده و میزان صادرات تسلیحات غرب به منطقه بحرانی خاورمیانه افزایش چشمگیری داشته است.

مازندمجلس:
به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (سیپری) صبح امروز (دوشنبه) تازه ترین گزارش خود درباره میزان خرید و فروش تسلیحات در دنیا را منتشر کرد.
بر این اساس کشورهای خاورمیانه در پنج سال گذشته با وجود درگیری های مداوم واردات کالاهای تسلیحاتی بیشتری داشته اند. در این گزارش میزان خرید و فروش تسلیحات بین سال‌های 2013 تا 2017 بررسی شده است.
بر این اساس میزان مبادله تسلیحات در پنج سال گذشته در مقایسه با فاصله زمانی 2008 تا 2012 به میزان حدود 10 درصد افزایش داشته است که بیشتر این صادرات تسلیحات به کشورهای خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه بوده است.
"پیتر وسمن"، از کارشناسان موسسه صلح سیپری در این باره اظهار داشته است که اکثر کشورهای این منطقه مستقیما در درگیری های خشونت بار مشارکت دارند. البته در کشورهای غرب اروپا و شمال آمریکا بحث های سیاسی در این باره وجود دارد که سلاح های کم تری به این منطقه صادر شود، اما با این حال آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان از صادر کنندگان اصلی سلاح به این منطقه هستند.
بر اساس گزارش موسسه سیپری، ایالات متحده آمریکا حدود 34 درصد از بازار تسلیحات را در دست دارد و بزرگترین صادر کننده تسلیحات در دنیا است. بر این اساس آمریکا از تجارت سلاح به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند تا همکاری های استراتژیک با  دیگر کشورها ایجاد کند. همچنین حدود نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا به خاورمیانه انجام می شود.
بر این اساس آمریکا در پنج سال گذشته میزان فروش تسلیحات خود را 25 درصد افزایش داده و به مجموعه 98 کشور جهان سلاح صادر کرده است.
به گفته‌ی خانم اوده فلوران، مدیر بخش تحقیقات درباره هزینه‌های تسلیحاتی در موسسه سیپری، این قراردادها و همچنین قراردادهای تسلیحاتی که ایالات متحده در سال 2017 منعقد کرده، سبب خواهد شد که آمریکا در سال‌های آینده نیز همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده تسلیحات باقی بماند.
به گفته وسمن کشورهای خاورمیانه میزان واردات تسلیحات خود را در پنج سال گذشته بیش از دو برابر کرده اند. تقریبا از هر 30 سلاح فروخته شده در این دوره زمانی یک سلاح به خاورمیانه وارد شده است (32 درصد).
بر اساس گزارش موسسه سیپری اگر چه روسیه در بین سال‌های 2013 تا 2017 در مقایسه با پنج سال پیش از آن به میزان هفت درصد کمتر تسلیحات فروخته، اما همچنان پس از آمریکا در رتبه‌ دوم بزرگ‌ترین فروشندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش سیپری 22 درصد از بازار تسلیحات جهان در دست روسیه است.
 بر این اساس آلمان پس از فرانسه چهارمین فروشنده‌ بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.  البته میزان فروش و صادرات تسلیحات از آلمان در پنج سال گذشته کاهشی 14 درصدی را نشان می‌دهد. اما میزان صادارت تسلیحات آلمان به خاورمیانه در بین سال‌های 2013 تا 2017 در مقایسه با پنج سال پیش از آن دو برابر شده است.
کشور هند همچنان با سهمی 12 درصدی از کل بازار تسلیحات، بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان است.
در گزارش موسسه سیپری در این باره آمده است که تنش‌های میان هند و پاکستان و همچنین میان هند و چین سبب شده که میزان تقاضای هند برای خرید تسلیحات افزایش یابد، چرا که خود قادر به تولید اسلحه نیست.
دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان عربستان سعودی است. میزان واردات تسلیحات به این کشور در پنج سال گذشته در مقایسه با پنج سال بین 2008 تا  2012   بیش از سه برابر شده است. مصر، امارات متحده عربی و چین در این رده‌بندی در رتبه‌های بعدی جای دارند.
طبق گزارش سیپری کشور چین در بین سال‌های 2013 تا 2017 میلادی به میزان 20 درصد کمتر از پنج سال پیش از آن تسلیحات وارد کرده است، اما این کاهش بیش از همه از افزایش تولید داخلی اسلحه در خود چین ناشی می‌شود.
بر اساس گزارش موسسه سیپری کشورهای اروپایی در پنج سال گذشته به میزان 22 درصد کمتر تسلیحات وارد کرده‌اند.
 البته کارشناسان این موسسه پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به افزایش تنش‌ها با روسیه میزان واردات تسلیحات در کشورهای اروپایی افزایش یابد.
تسلیحات میزان آمریکا سیپری گزارش کشورهای موسسه خاورمیانه گذشته افزایش فروش همچنان سال‌های خرید واردات مقایسه صادرات برابر آلمان روسیه اروپایی منطقه همچنین بزرگ‌ترین تسلیحاتی کننده متحده بازار درصدی بزرگترین اسلحه تولید فروخته ایالات زمانی تحقیقات درباره کارشناسان دارند سیاسی البته درگیری