برگزیده ها

مازندمجلس: اردن پس از ماه ها قطع رابطه با قطر، رویکرد از سرگیری روابط خود با این کشور را در پیش گرفته و در همین راستا امان مناسبات تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه با دوحه را از سرگرفته است.

مازندمجلس:
به گزارش تارنمای روزنامه اردنی الرایه، در چارچوب بازگشت روابط میان امان و دوحه به وضعیت قبل از شعله ور شدن بحران میان چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، اتاق بازرگانی دوحه دیروز (یکشنبه) پذیرای یک هیات اقتصادی اردنی به ریاست نائل الکباریتی بود.  وی رئیس اتحادیه اتاق های عربی نیز می باشد.
اتاق بازرگانی قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که الکباریتی با خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی رئیس این اتاق دیدار و طی نشستی راه های تقویت روابط همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.دو طرف در این دیدار در خصوص راه های تقویت سرمایه گذاری متقابل و امکان برپایی طرح ها و پروژهای مشترک به تبادل نظر پرداختند.
در همین راستا رئیس اتاق بازرگانی قطر گفت: 'تبادل تجاری میان امان و دوحه تقریبا 400 میلیون دلار است.'الکباریتی نیز در این دیدار گفت: 'پس از محاصره قطر (از سوی چهار کشور عربی در 15 خرداد سال جاری) دستکم 20 درصد بر کاهش واردات اردن از قطر تاثیر گذاشته، اما بخش خصوصی قطر و اردن با استفاده از روابط خود با کشورهای منطقه توانستند راه های جایگزین برای فرآیند واردات و صادرات بیابند.'
رئیس اتاق بازرگانی اردن تاکید کرد: 'قطر از نظر میزان سرمایه گذاری در اردن در جهان در رتبه سوم قرار دارد که تقریبا دو میلیارد دلار تخمین زده می شود که در دو بخش مالی و املاک تمرکز یافته است.'
بحران قطر با همسایگانش از نظر اقتصادی بر اردن نیز تاثیر منفی گذاشت و ورود کالاهای اردنی به قطر به دلیل موضع گیری سیاسی امان نسبت به این بحران و همچنین بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر تقریبا متوقف شد، زیرا این امر مانع از رسیدن محموله های کالاهای اردنی به قطر می شد.
بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی عربستان با قطر از 15 خرداد ماه سال جاری منجر به توقف تجارت زمینی اردن به دوحه شد و همین امر باعث شد تا صادرات محصولات کشاورزی اردن به قطر که یکی از مهم ترین بازارهای اردن در جهان عرب بود، را از دست برود؛ در حالیکه اردن در گذشته مقدار زیادی از محصولات کشاورزی و دامی خود و فرآورده های غذایی محصولات یاد شده را به قطر صادر می کرد.گفت وگوهای اقتصادی میان قطر و اردن که دیروز در دوحه آغاز شد، نخستین گام در جهت شکستن رکود پیش آمده پس از شعله ور شدن بحران خلیج فارس در ژوئن 2017 میلادی به شمار می رود. امان به دنبال این بحران سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با دوحه را کاهش داد.
عربستان در تاریخ 15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرین و مصر (و دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن) روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.
در پی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.
عربستان روابط بحران اقتصادی زمینی بازرگانی بحرین امارات اردنی تقریبا خرداد مرزهای سیاسی محصولات الکباریتی دیدار همچنین تصمیم کالاهای هوایی دیپلماتیک کشاورزی گذاری تجاری تقویت دیروز سرمایه گزارش تاثیر واردات تبادل صادرات