برگزیده ها

مازندمجلس: یک کارشناس سرمایه‌گذاری با اشاره به حجم کوچک بازار سرمایه گفت: اتصال شبکه مالی ایران به شبکه مالی بین‌المللی کلید توسعه بازارهای مالی است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، پیمان مولوی با اشاره به اینکه ایالت متحده امریکا و بازار سرمایه آن که بزرگترین بازار سرمایه است، گفت: اندازه کل بازار سرمایه این کشور ۱۷ تریلیون دلار است که در کل از جمع اندازه بازارهای شانگ های، هنگ کنگ، توکیو و... بزرگتر است. وی افزود: با توجه به حجم بزرگ این بازار باید پرسید آنها چگونه توانسته اند بازار سرمایه خود را تا این حد توسعه دهند و در پاسخ باید گفت آنها از تمام روش ها و ظرفیت ها استفاده کرده اند و قطعا یکی از ابزارهای توسعه بازارهای سرمایه، برگزاری نمایشگاه های تخصصی  است.

 این کارشناس سرمایه گذاری بین المللی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی حوزه مالی و سرمایه گذاری در کشورهایی که جهش اقتصادی داشته اند، ادامه داد: دراقتصادهای رو به رشد و کشورهایی که جهش اقتصادی را تجربه کرده اند هر سال چندین رویداد نمایشگاهی و همایش حوزه مالی برگزار می شود. ما برای بررسی تاثیر برگزاری نمایشگاه ها بر رشد بازارهای مالی باید از خود سوال کنیم چه الزامی وجود دارد در ایالات متحده ، اروپای غربی، هنگ کنگ، چین، کره جنوبی ، هند و بسیاری از کشورها  شاهد برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و نشست های تخصصی حوزه مالی در بالاترین سطح خود باشیم و لزوما چرا دست اندرکاران این بازارها سعی در برپایی این نمایگشاه ها دارند.

مولوی در ادامه با بیان اینکه  بلوغ دانش سرمایه گذاری بین مخاطبان و ذینفعان و فعالان بازارهای مالی نیازمند برگزاری نشست ها و نمایشگاه های تخصصی است، گفت: با این اوصاف و با توجه به تعداد کم نمایشگاه هایی که سالیانه در کشور ما برگزار می شود چه انتظاری به بلوغ بازارهای مالی است و اصولا در این راستا ما چه اقدامی کرده ایم تا با رشد بازارهای مالی مواجه شویم.

وی با بیان این که  آنچه بیش از همه بین ما و این کشورها تفاوت ایجاد می کند نحوه برگزاری این نوع نمایشگاه است، گفت: نقطه ضعف نمایشگاه های ما این است که حضور شرکت های بین المللی و گروه های خارجی در آن پررنگ نیست، ضمن این که روش برگزاری نمایشگاه، در کنار تعداد نمایشگاه ها و زمان آن نیز در اثربخشی آنها تاثیرگذار است.

وی افزود: حضور کمرنگ شرکت های بیمه ای و بورسی خارجی در نمایشگاه های داخلی باعث شده که ما در وصل شدن به بازارهای مالی دنیا عقب بیفتیم و کیفیت این نمایشگاه ها نیز نسبت به نمایشگاه هایی که در کشورهای توسعه یافته برگزار می شود، پایین باشد.

مولوی در پایان با بیان این که تبعیت از الگوهای موفق بازار مالی در دنیا و به خصوص پیاده کردن استانداردهای بین المللی بازارهای مالی در گرو اتصال به شبکه بین المللی است ، خاطرنشان کرد: اتصال شبکه مالی ایران به شبکه مالی بین المللی، کلید توسعه بازارهای مالی ما است و  این اتصال باید از نمایشگاه هایی مثل فاینکس ۲۰۱۸ شروع شود. نمونه این امر ورود صندوق های سرمایه گذاری بین المللی، کارگزاری های بین المللی، شرکت های بورسی و فعالان بانکی در همایش ها، نمایشگاه ها و نشست های تخصصی است و در صورتی که مسئولان برگزار کننده نسبت به این مسئله بی توجه باشند نمی تواند به بزرگ شدن بازار سرمایه کشور، امیدوار بود.

نمایشگاه سرمایه بازارهای بازار برگزاری المللی توسعه تخصصی گذاری برگزار اتصال همایش مولوی فعالان تعداد خارجی افزود بورسی اقتصادی متحده اندازه کشورهایی اشاره ادامه