برگزیده ها

مازندمجلس: مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنانی از تداوم حمایت این اتحادیه از کی‌یف خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فدریکا موگرینی» مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در اوکراین بر تداوم حمایت این اتحادیه از کی‌یف تأکید کرد.

مازندمجلس:
مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: به حمایت از اوکراین ادامه می دهیم. سیاست‌ های ما تنها در حرف نیستند؛ بلکه در عمل اجرائی می‌ شوند.
این در حالیست که شورای اروپا ساعاتی پیش اعلام کرد که تحریم‌ ها علیه روسیه را به مدت ۶ ماه دیگر تمدید می‌ کند.
شورای اروپا دلیل چنین اقدامی را تضعیف یا تهدید یکپارچگی ارضی کشور اوکراین اعلام کرده است.
گفتنی است، در حالیکه کریمه در سال ۲۰۱۴ با اجرای یک همه پرسی به الحاق مجدد خود به روسیه قاطعانه رأی داد؛ غرب به سرکردگی آمریکا می کوشد تا این اقدام را به عنوان تعدّی مسکو به اوکراین قلمداد کند.
در همین رابطه، توافقنامه خروج سلاح های سنگین از مناطق درگیری شرق اوکراین شامل «دونستک» و «لوهانسک» اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید و به موجب آن اوکراین و جدایی طلبان روس گرا ۴۰ روز فرصت داشتند تا به طور کامل این تسلیحات خود را از منطقه خارج کنند.
لازم به ذکر است، تا کنون اعضای گروه موسوم به «نرماندی» با هدف برقراری صلح میان گروه های درگیر در شرق اوکراین چندین نشست برگزار کرده اند.
در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵، این گروه (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر مینسک پایتخت بلاروس به امضاء برساند. این توافق مجموعه گام هایی برای اتمام منازعات در مناطق بحرانی شرق اوکراین را در خود جای داده است. توافق مذکور، دربرگیرنده آتش بس، خارج کردن تسلیحات از مناطق درگیری، تبادل زندانیان و انجام اصلاحات قانون اساسی بود.
در این میان غرب روسیه را متهم به دامن زدن به بحران شرق اوکراین می کند حال آنکه روسیه این اتهام را رد کرده و همواره بر التزام خود به اصول توافق مینسک پافشاری می کند.
اوکراین روسیه توافق مینسک مناطق اروپا تسلیحات موسوم امضاء سیاست درگیری اعلام حمایت ادامه شورای