برگزیده ها
پورابراهیمی: نگران تولید و بانک‌ها در سال ۹۷ هستیم/ وزیر اقتصاد: نرخ تأمین مالی باید تعدیل شود

مازندمجلس: وزیر اقتصاد در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده و تأمین مالی اوراق، گفت: سودی که در مقطعی بالا رفته، باید متناسباً تعدیل شود.

مازندمجلس:، در جریان نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به موضوع مشکلات اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت پرداخته شد که در این رابطه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق اسناد خزانه طرحی یک ساله بود که کمیته فقهی آن را بررسی کرد و چون سودی پرداخت نمی‌شد، بحثی به‌عنوان حسن وفا مطرح کردند که بتوان 7 تا 27 درصد سود پرداخت کرد.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: یکی از ایرادات اساسی که کشور ما دارد، به موضوع نداشتن عملیات بازار باز مربوط است.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در حال حاضر 3000 میلیارد تومان اوراق با نرخ 20 درصد از سوی وزارت اقتصاد از ماه‌های اخیر تأمین مالی شده است، گفت: نگران سال 97 هستیم. واحدهای تولیدی با سود اوراق 20 تا 27 درصد چگونه می‌توانند مالیات دهند،‌ این وضعیت قابل درک نیست.

وی افزود: رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است 220 هزار میلیارد تومان جابه‌جایی از سپرده‌های کوتاه مدت به‌ویژه با سود 20 درصد در این اواخر صورت گرفته است. چگونه می‌خواهند مابه‌التفاوت سود را جبران کنند. ترازنامه بانکی، ترازنامه بانک‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و باز هم نرخ سود از تعادل خارج شده است.

پورابراهیمی تأکید کرد: مگر بانک مرکزی می‌تواند این موضوع را جبران کند،‌ حتی بقیه شیوه‌های تأمین مالی نیز روی نرخ 20 درصد قرار گرفته است، اکنون بانک‌ها در جذب منابع آتش به اختیار تأمین مالی می‌کنند، آن هم با نرخ‌هایی که کشش ندارد. اگر تا پایان سال جاری تصمیمی برای این موضوع نگرفته نشود، نگران نظام بانکی و تولید برای سال آینده هستیم.

در ادامه مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به این اظهارات گفت: بهتر است برای این موضوع یک جلسه داشته باشیم و مباحث متنوعی از جمله لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات اوراق بهادار وجود دارد که در مجلس با آنها موافقت نشده است. باید نرخ‌ سودی را که در مقطعی بالا رفته باید متناسباً‌ تعدیل کنیم. خوشبختانه تعامل با مجلس، شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، خوب بوده و لازمه هماهنگی با حضار نیز در این بحث ضروری است.

ب

اوراق موضوع شورای تأمین گرفته پورابراهیمی مالیات اقتصادی نگران بانک‌ها هستیم تومان چگونه مرکزی قانون ترازنامه بانکی جبران بهادار تعدیل اقتصاد تولید اسناد خزانه ادامه تأکید پرداخت میلیارد