برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نرخ سود بیست درصدی بازار سرمایه را بهم ریخت.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا پورابراهیمی در نشست شورای گفتگو، با بیان اینکه افزایش نرخ اوراق از ۱۵ به ۲۰ درصد در بازار سرمایه، بر نظام بانکی و نرخ تامین مالی بنگاه های اقتصادی تاثیر گذاشت، گفت: یعنی با یک تصمیم بانک مرکزی همه ذی نفعان دچار مشکل شدند؛ یعنی این اقدام بانک مرکزی ترازنامه بانک ها را نامتعادل کرد یعنی بانک باید سود ۲۰ درصد به اوراق بدهد اما تسهیلات را با نرخ ۱۸ درصد ارائه کند ضمن اینکه موجب شد تلاش ها برای نظم دهی به بانک ها در پرداخت تسهیلات ناکام بماند و رقابت منفی میان بانک ها را در جذب منابع منجر شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با این اقدام بانک مرکزی وقتی نرخ تامین مالی برای بنگاه اقتصادی و واحد تولیدی تا ۲۷ درصد می رسد بنگاهدار چگونه باید مالیات و عوارض دهد؟ بانک مرکزی گفته ما برای دو هفته این سود را افزایش دادیم و ۵ درصد تفاوت را جبران می کنیم اما باید دید چگونه می خواهند جبران کنند. وی گفت: اگر این تصمیم بانک مرکزی جبران نشود و تا پایان سال برنامه ای جبرانی پیش بینی نشود سال آینده برای نظام بانکی و تولید کشور باید نگران باشیم و بنده نگرانم. اقدام بانک مرکزی در افزایش نرخ اوراق به ۲۰ درصد، تیر خلاص به تولید کشور بود. پورابراهیمی گفت: اگر اسناد خزانه یکساله و کاربرد آن هم مانند شیوه قبلی باشد اوراق تاثیرگذار خواهد بود.

جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران آغاز برگزار شد.

در این نشست موضوع تصویب اصلاحیه دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری مصوبه شورای گفتگو مورخ نهم آبان ۹۶ در خصوص بررسی مشکلات اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به عنوان موضوعات پیش از دستور شورای گفتگو مطرح شده است.

موضوع بررسی مکانیزم عرضه و تعیین قیمت محصولات فولادی (ورق گرم) در بورس و خارج از بورس کالا در دستور کار این جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی می شود.

شورای مرکزی اوراق اقتصادی گفتگوی پورابراهیمی جبران بررسی خصوصی گفتگو افزایش تولید اسناد دستور خزانه چگونه عنوان بانکی بازار اینکه تامین بنگاه اقدام سرمایه تصمیم تسهیلات