برگزیده ها

مازندمجلس: بر این اساس با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی و دریایی گامی دیگر جهت پیاده سازی مدیریت واحد گمرکی در مرزها برداشته شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، امیر نظری مدیرکل دفتر هماهنگی استانهای گمرک جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر گفت: کارویژه مرز شورای امنیت کشور به تازگی مدیریت واحد مرزهای دریایی را به گمرک سپرده است، پیش از این نیز مسئولیت واحد مرزهای زمینی به گمرکات واگذار شده بود. 

وی گفت: با توجه به رشد و توسعه فعالیت های تجاری و همگام با تحولات اقتصادی در عرصه بین الملل لزوم تغییر در ساختار ها و فرآیندهای مرزی بیش از پیش احساس می شود. 

نظری ادامه داد: در شهریور سال 1395 کارویژه مرز شورای امنیت کشور،  اقدام به تصویب دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کرد. 

به گفته مدیر کل دفتر هماهنگی استانهای گمرک ؛دستورالعمل ساماندهی و تقویت مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی جهت ارتقای تعامل و هماهنگی ما بین دستگاه های حاضر در مرز بود که این اقدام با سپری شدن بیش از یک سال از اجرای آن میان دستگاه های حاضر در مرز با مدیریت واحد گمرک به خوبی انجام شده است. 

نظری با اشاره به گام جدید در ساماندهی مرزها گفت: تدوین دستورالعمل در مرزهای مجاز آبی و دریایی گام جدیدی در مدیریت واحد مرزها است که این عمل پس از بررسی های فراوان و برگزاری نشست های متعدد با محوریت کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و در کارگروه مرزهای مجاز ، موضوع تبصره یک ماده 103 قانون امور گمرکی تصویب شد.

وی به تجربیات گمرک در مدیریت مرزهای زمینی اشاره کرد و گفت: همانند دستورالعمل مرزهای زمینی مدیریت مرزهای آبی و دریایی کشور نیز به گمرک واگذار شده تا گمرک ایران با بهره گیری از ظرفیت های قانونی و ارتقای کیفیت تعامل با سایر سازمان ها ، در تسهیل و توسعه تجارت در مبادی دریایی به عنوان اصلی ترین شریان های تجاری جهت ورود و خروج کالا گام بردارد. 

نظری ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم مدیران دستگاه های مستقر در مرزهای دریایی فعالانه و با برگزاری جلسات مرتب ، تصمیمات اساسی در خصوص ساماندهی مرزهای دریایی کشور با مدیریت واحد گمرک بگیرند.

دستگاههای عضو کمیته مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور متشکل از مرزبانی (دریابانی) ، سازمان بنادر و دریانوردی ، گذرنامه ناجا ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، گمرک و گذرنامه نهاد ریاست جمهوری است. 

وظایف دستگاه مسئول در مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور افزایش هماهنگی جهت انجام امور محوله ، مشخص نمودن حیطه وظایف دستگاهها و رفع اختلاف فی مابین دستگاههای حاضر در مرزهای آبی و دریایی است.

هماهنگ کننده و مسئولیت جلسات در مدیریت واحد مرزهای آبی و دریایی کشور بر عهده دستگاه مسئول است . دستگاه مسئول با توجه به ماهیت متفاوت وظایف دستگاههای عضو، بعنوان مرجع هماهنگ کننده و ناظر بر عملکرد سایر دستگاههای عضو عمل نموده و با برنامه ریزی ها و اقداماتی بعنوان ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها در مرز عمل می نماید که این هماهنگی ها منجر به تسهیل و تسریع در انجام تبادلات تجاری کشور می شود.

لازم به ذکر است که مدیریت هماهنگ مرزی یکی از استانداردهای مهم سازمان جهانی گمرک برای توسعه و تسهیل تجارت است.
 

مرزهای مدیریت دریایی دستگاه زمینی هماهنگی امنیت شورای دستگاههای ساماندهی دستورالعمل کارویژه مبادی وظایف تسهیل توسعه هماهنگ مسئول تجاری بعنوان عملکرد برگزاری تجارت کننده مرزها گذرنامه جلسات تقویت مسئولیت واگذار جمهوری استانهای سپرده اقدام تصویب تعامل ارتقای خروجی ورودی اشاره