برگزیده ها

مازندمجلس: طرح ترافیک در سال ۹۷ با قوانین جدیدتری اجرا می‌شود.

مازندمجلس:

سال‌ها است که با وجود تصویب و اجرایی شدن قوانین مختلف مشکل ترافیک و آلودگی‌هوا شهر تهران حل نشده، به همین دلیل شهرداری تهران قصد دارد تا در سال ۹۷ نسخه‌ای کاملتر را از طرح ترافیک با قوانین جدیدتری اجرایی کند.
قوانین جدید طرح ۹۷ ترافیک بر این اساس است:
*هزینه ورود به طرح ترافیک
به گفته زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران قرار است در طرح سال ۹۷ ساعات طرح ترافیک به ۳ بخش تقسیم شود؛ ابتدا ترافیک صبحگاهی که از ساعت 6:30 تا 10 صبح است. دوم ترافیک میان روز که ساعت 10 الی 16 است.سوم نیز ترافیک غروب است که حجم بالای تردد در ساعت 16 الی 19 را شامل می‌شود.
ساعات شامل ترافیک صبحگاهی و ترافیک غروب ساعت اوج ترافیک می‌شوند و برای مثال کسانی که می خواهند درساعات مختلف وارد طرح شوند باید متناسب با حضورشان، در محدوده طرح عوارض پرداخت کنند. مثلاً کسی که از اولین ساعت می خواهد وارد محدوده طرح و در آخرین زمان محاسبه خارج شود، باید سه سهم 12 هزار تومانی را خریداری کند، یعنی رقمی حدود 36 هزار تومان پرداخت کند.
*نحوه پرداخت
هر فردی یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می‌کند و در صورت ورود به محدوده های طرح، هزینه آن به صورت خودکار بر اساس تعرفه و ضرایب تعیین شده مبلغ عوارض محاسبه و از حساب او کسر و صورتحساب او به روز می‌شود. این حساب کاربری با‌استفاده از اپلیکیشن‌ها خواهد بود که جزییات آن متعاقباً اعلام می‌شود.
*تخفیف برای خودروها دارای معاینه‌فنی ویژه
همچنین در طرح جدید کسانی که از خودر*وهای گران قیمت استفاده می کنند اگر از خودروهای پاک برقی و هیبریدی استفاده کنند شامل تخفیف 90 درصدی در پرداخت عوارض می شود.
از سویی هم داشتن گواهی معاینه فنی برتر به معنای برخورداری از تخفیف ۲۰ درصدی است.
*دیگر طرح ترافیک شامل پنجشنبه‌ها نمی‌شود
در روزهای پنجشنبه هم به کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود پیشبینی شده با این تغییر هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعد ازظهر پنجشنبه در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان شود. بدین ترتیب شهروندان می‌توانند از این فرصت هفتگی برای دسترسی رایگان و هدفمند به محدوده طرح استفاده کنند.
ترافیک محدوده ساعات پرداخت تخفیف استفاده قوانین عوارض تهران مختلف درصدی روزهای پنجشنبه کاربری اجرایی صبحگاهی هزینه محاسبه کسانی