برگزیده ها

مازندمجلس: بر کسی پوشیده نیست که جنگ سوریه یکی از مهمترین حلقه های روابط بین انکارا و ریاض بوده است، تا پیش از آنکه درگیری بین فرماندهان پایگاه «موک» در اردن، در خصوص نشستن بر صندلی اول فرماندهی گروههای ترویستی در سوریه ایجاد شود؛ در ادامه، این مساله منجر به بروز اختلافی علنی بین عربستان و قطر شد که طی آن ترکیه از قطر جانبداری کرد، از حمایت عربستان در جنگ یمن خودداری نموده و به سمت تهران متمایل شد.

مازندمجلس:

این روزنامه در ادامه آورده است: در سایه تلاش ترکیه برای بازگشت به رهبری جهان اسلام، و بلندپروازیهای بن سلمان برای مطرح شدن بعنوان مرد اول منطقه، کوشش های این دو دولت برای به دست گرفتن امور جهان اسلام با یکدیگر برخورد کرده و به نوعی در تزاحم با هم است.
پس از صحبتهای جنجالی ولی عهد سعودی در جریان سفرش به قاهره، در مورد ترکیه، ایران و قطر، بعنوان سه ضلع شر در منطقه، آتشی در رسانه های ترکی علیه بن سلمان شعله ور شد، بویژه در رسانه های حامی حزب عدالت و توسعه؛ تا آنجا که یکی از روزنامه های بزرگ ترکیه نصایحی شبیه به تهدید را متوجه ولی عهد سعودی کرد که در مقدمه آنها، دوری وی از شیخ محمد بن زاید و بازگشت به آغوش ترکیه در سایه رهبر جدید امت اسلامی، یعنی اردوغان، قرار داشت.
در طول تاریخ، بین ترکیه و عربستان کینه ای بی پایان بوده است، بویژه زمانی که در سال 1915 عثمانی ها مردم مدینه منوره را از محل سکونتشان خارج کردند تا این شهر را به پادگانی نظامی تبدیل کنند.
در عصر حاضر، پس از به حکومت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، در اغاز سال 2003، حزب مذکور در اینکه دروازه بزرگی برای ایالات متحده در راستای رسیدن به هدف نابودی عراق باشد، تردید نکرد و همین مساله در سوریه نیز تکرار شد، همانطور که ترکیه کوشید از باب منافع خاص خود وارد یمن شده و در بندر عدن قدم گذارد،نه برای برقراری استقرار و ارامش در این کشور عربی، بلکه برای نابودی آن، همانطور که به کمک هم پیمان قطری اش برای فروپاشی لیبی تلاش می کند. به نظر می رسد سلسله تاریخی مقابله های بین ترکیه و عربستان، بویژه پس از اظهار نظرهای بن سلمان در مورد آنکارا، به شکلی جدی تر ادامه خواهد داشت.
ترکیه سلمان بویژه عربستان رسانه عدالت همانطور رهبر سعودی نابودی بعنوان روزنامه اردوغان ادامه بازگشت اسلام منطقه