برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت روحانی دو رسالت دارد؛ یکی‌ اوضاع کشور را اداره کند و یکی اینکه فضایی ایجاد نکند که باز فضای جامعه به سمت پوپولیستی شدن برود. این کشور با خون دل پا گرفته است و نباید کم‌کاری و کندی در اجرای قوانین وجود داشته باشد.

مازندمجلس:
کاظم جلالی در نشست «ساز و کار و موانع رسیدن به عدالت اجتماعی» که به همت حزب ندای ایرانیان برگزار شد، درباره مفهوم و تحقق «عدالت» پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: عدالت بر اساس دیدگاه شکل می‌گیرد. به یاد دارم در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی برای استقرار عدالت دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت. باید گفت در بحث‌های مفهومی در ابتدای راه هستیم، شاید بگویید دیر است، بله دیر است اما می‌توان از همین الان برای تحقق عدالت راه را آغاز کرد.
در بخش دیگری از این نشست، این نماینده مجلس با اشاره به موضوع «توسعه مقدم است یا عدالت؟» که در اوایل انقلاب و پس از جنگ تحمیلی بین جناح های سیاسی مختلف مطرح شد، گفت: همین رویکرد خیلی از زمان و فرصت کشور را گرفت.
وی سپس خاطرنشان کرد: اینکه هشت سال، برادری آمد و از عدالت صحبت کرد اما بدترین اتفاق‌ها افتاد، فرصت کشور را گرفت. حالا با این شرایط باید ببینیم چه باید بکنیم. گام اول این است که در فقر و‌ نابرابری و فساد دارای سیاست‌های مشخصی نیستیم. ما برای اداره جامعه باید سند داشته باشیم و مشخص باشد که مراد از عدالت چیست.
در ادامه این نشست، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: به هر دلیلی احزاب سیاسی در کشور ما خیلی پا نگرفتند. نمی‌شود گفت ما هواپیما داریم اما نمی‌پرد، نمی‌شود گفت ما دموکراسی داریم اما حزب نداریم. حالا به هر دلیلی حزب فعال نداریم اما ما باید رسانه‌های مطالبه‌گر داشته باشیم. از سوی دیگر سیستمی داشته باشیم که مردم مطالباتشان را بیان کنند.
وی گفت: مشکل ما صرفا قانون نیست. من می‌گویم همین قانونی را که داریم اجرا کنیم. اگر همین‌ها را بتوانیم درست اجرا کنیم یک گام به جلو می‌رویم.
جلالی افزود: من سال ۸۴ از آقای هاشمی حمایت کردم و از آن زمان تا الان بده شده‌ام. من آن سال یک بیانیه دادم که سر یک گردنه سخت به راننده سن‌بالا هم فرمان ماشین را می‌دهیم. آن سال گردنه خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم.
جلالی با اشاره به برخی از اقدامات دولت‌های نهم و دهم گفت: چرا ما در دوره‌ای پرخاشگری می‌کردیم و موضوعاتی را در سطح جهانی مطرح می‌کردیم که جز هرینه برای کشور چیزی نداشت؟ این آدم‌ها باید بیایند و جواب بدهند. پرده‌دری‌ها را نمی‌شود گفت اما درباره اعداد و ارقام باید پاسخ دهند.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تفاوت دولت تدبیر و امید با دولت پیش از خود گفت: اهمیت کار دولت روحانی از لحاظ نظرات کارشناسی است. صحبت کردن این دولت تن و بدن آدم را نمی‌لرزاند. روحانی زمانی مسئولیت را به عهده گرفت که شرایط کشور خیلی پیچیده بود. موضوع هسته‌ای هم موضوع کوچکی نبود. دولت روحانی دو رسالت دارد؛ یکی‌ اوضاع را اداره کند و یکی اینکه فضایی ایحاد نکند که باز فضای جامعه به سمت پوپولیستی شدن برود. این کشور با خون دل پا گرفت و نباید کم‌کاری و‌ کندی در اجرای قوانین وجود داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: من به اصلاح‌طلبان می‌گفتم فکر می‌کنند شما بی‌دین هستید؛ دینتان را نشان دهید. حالا عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند دولت روحانی پاک‌دست نیست. من می‌گویم بیایید جدی‌تر در این زمینه فعالیت کنید، سامانه ایجاد کنید که پاسخ این ادعاها را بدهد.
وی در پایان گفت: آنچه که به عنوان برجام اتفاق افتاد کاری درست و‌ قوی بود. آژانس اتمی هم مرتب می‌گفت ایران به قراردادهای خود پایبند بوده است. کشور بعد برجام نفس کشید.
عدالت روحانی جلالی باشیم اشاره موضوع نمی‌شود داریم می‌کردیم برجام جامعه پژوهش‌های گردنه نداریم دلیلی می‌گویم اداره اینکه هستید؛ دینتان بی‌دین می‌گفتم اصلاح‌طلبان درباره انقلاب افتاد سیاسی دیگری هاشمی شرایط