برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر کشور، گفت:تولید بیشتر مواد مخدر به معنای تحمیل خسارت بیشتر به کشورهای منطقه، مسیر ترانزیت و توزیع بیشتر مواد مخدر در سطح جهان است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر، یوری فدوتوف معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حاشیه شصت و یکمین نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دیدار و گفتگو کرد.

رحمانی فضلی در این دیدار در سخنانی، گفت: تولید بیش از ٩ هزار تن مواد مخدر در افغانستان، زنگ خطر و هشدار جدی برای جامعه جهانی است و ضرورت دارد تا کشورهای جهان بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تکالیف و وظایف خود عمل کنند.

وی در ادامه افزود: تولید بیشتر مواد مخدر به معنای تحمیل خسارت بیشتر به کشورهای منطقه و مسیر ترانزیت، افزایش میزان ترانزیت مواد به بازارهای مصرف در اقصی نقاط جهان و توزیع بیشتر مواد مخدر در سطح جهان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیروی از دستورات ویژه رهبرمعظم انقلاب اسلامی، که پدیده مواد مخدر را به عنوان اولین آسیب اجتماعی تعیین و برضرورت مبارزه جدی با آن تاکید داشته اند و همچنین طبق رویکرد راسخ رییس جمهور در مبارزه با این معظل جهانی، راهبردهای مشخصی را در این راستا تعیین و در دست اجرا دارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: برنامه های راهبردی و استراتژیک ایران، به صورت جامع و متوازن و مبتنی بر برنامه های حوزه مقابله با تولید، ترانزیت، قاچاق و توزیع مواد مخدر، اقدامات پیشگیرانه، برنامه های درمانی، کاهش آسیب و صیانت، شناسایی اموال و دارایی های قاچاقچیان، مبارزه با پولشویی و... است.

وی با بیان اینکه ایران در سال جاری و تا امروز مقدار  ٧٨٥ تن انواع مواد مخدر کشف کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٥ درصد افزایش را نشان می دهد، اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که کمک جامعه جهانی به کشورها، بر مبنای میزان عملکرد و فعالیت و نقش آفرینی آنها در عرصه مبارزه با مواد مخدر نبوده و در این خصوص نوعی رفتار تبعیض آمیز مشاهده می شود.

 وزیرکشور در این دیدار نیز آخرین وضعیت طرح توسعه پایدار در افغانستان(کشت و معیشت جایگزین) بعنوان یکی از طرح های مورد توافق ایران - افغانستان و سازمان ملل را تشریح و بر ضرورت های تحقق کامل این طرح و مشارکت جدی تر سازمان ملل  تاکید کرد.

 رحمانی فضلی همچنین اهتمام بیشتر UNODC برای تقویت ابتکار ٣ جانبه ایران، افغانستان- پاکستان و مدیریت JPC را مورد تاکید قرار داد.

 فدوتوف در سخنانی با بیان اینکه میزان کشفیات مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران به تنهایی  چهار برابر میزان کشفیات کشورهای جهان است، افزود: مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر با توجه به رشد و تولید بی سابقه مواد مخدر در سال قبل میلادی، برای جامعه جهانی و سازمان ملل متحد بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با تاکید براین اینکه در حوزه همکاری های منطقه ای برای مبارزه با مواد مخدر، نگاهمان به ایران است، گفت: سازمان ملل از استمرار اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر تشکر می کند. همچنین سازمان ملل براستمرار و تقویت فعالیت دفتر UNODC  در ایران- تهران، بعنوان کشوری که به تنهایی ٨٠ درصد کشفیات مواد مخدر در جهان را به خود اختصاص داده، تاکید دارد.

مبارزه بیشتر تاکید تولید اسلامی دیدار افغانستان میزان رحمانی کشورهای جهانی جمهوری ترانزیت اینکه منطقه کشفیات دبیرکل برنامه همچنین جامعه فعالیت تقویت مشارکت بعنوان اقدامات ادامه مقابله خسارت تحمیل معاون سخنانی ضرورت توزیع افزایش افزود تعیین