برگزیده ها
توصیه‌های داریوش کاردان در آستانه چهارشنبه‌سوری

مازندمجلس: داریوش کاردان مجری «در حلقه رندان» در آخرین نوبت امسال این محفل خطاب به جوانان گفت: ترقه‌بازی یک تفریح نیست،راضی نشوید شادی شما به قیمت غم دیگران تمام شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ؛ در آخرین محفل طنز ادبی «در حلقه رندان» امسال با اجرای داریوش کاردان عبدالله مقدمی به معرفی کتاب «لب خط قرمز» نوشته اسماعیل امینی منتشر شده در انتشارات سوره پرداخت. وی موضوع این کتاب را انتخابات سیاسی و وعده دادن‌های مسئولین عنوان کرد.

در ادامه این نشست یاسمن حسینی شعری را درباره مسائل مربوط به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک خواند. حمید اسماعیل نفر چهارمی بود که شعری را درباره ترافیک خواند.

ناهید نوری نیز در ادامه یک شعر طنز را تقدیم حاضران کرد. مهدی فرج اللهی نوازنده و طنز پرداز کشورمان در بخش بعدی به اجرای دو قطعه موسیقی پرداخت. علیرضا لبش، شهزاد اسماعیلی نفرات دیگری بودند که در این محفل به شعرخوانی پرداختند. روح الله احمدی مجموعه طنز «شیرین بیان» را که منتخبی از اشعار طنز شاعران جوان و به کوشش محمدعلی قربانی منتشر شده است، معرفی کرد و به خوانش یک ترکیب بند پرداخت. سیامک روشن، حجت الاسلام حسینی شعر «خوش اقبال» را در نقد کسانی که اصرار بر ناشاد کردن مردم دارند، خواندند. پس از آن اسماعیل امینی طنز پرداز و شاعر به شعرخوانی از مجموعه «لب خط قرمز» پرداخت.

سید امیر سادات موسوی نوبت بعدی خوانش شعر این محفل را به خود اختصاص داد.

اکبر کتابدار کارشناس و طنزپرداز هم طبق روال هر ماه توضیحاتی را درباره فنون و شیوه‌های طنزپردازی ارائه کرد. وی در آستانه نوروز ۹۷ درباره پیام آوران شادی در ادبیات و سنن ایرانی گفت: امیران نوروزی پنج روز آخر سال را در اواخر آبان اضافه می‌کردند که بعدها این روزها را به انتهای اسفند ماه به دلیل نحس دانستن آن موکول کردند و مردم این ۵ روز به شادی و شادمانی می‌پرداختند و فردی را به عنوان امیر انتخاب می‌کردند.

وی ادامه داد: در زمان ساسانیان برای محاسبه دقایق اضافه، هر ۱۲۰ سال یکبار یک ماه به سال اضافه می‌کردند و حکومت و دولت در آن ماه خرج مردم را می‌دادند و این اصطلاح که می‌گویند «۱۲۰ ساله شوی» از این ماجرا نشات می‌گیرد.

این استاد ادبیات افزود: همچنین بازی ترنابازی نیز از میرنوروزی برگرفته شده است. آتش‌افروزان که لباس سراسر قرمزی به تن داشتند، معمولا چوبی را آتش می‌زدند و در محل تجمع مردم شعر می‌خواندند. غول بیابانی‌ها نیز به آتش‌افروزان شباهت زیادی داشتند و یکی دیگر از پیام آوران شادی در نوروز بودند.

مجتبی احمدی، نادر خطایی، علی رضی، رضا احسان‌پور، استاد بانی، فرامرز ریحان‌صفت، امید مهدی‌نژاد و... از دیگر شاعرانی بودند که در این محفل به شعرخوانی پرداختند.

آخرین «در حلقه رندان» امسال با توصیه‌های داریوش کاردان به مردم برای چهارشنبه‌سوری پایان یافت. او خطاب به جوانان گفت: بیایید چهارشنبه سوری را تبدیل به سوگواره نکنیم. خواهش می‌کنم این جشن خوب قدیمی و باستانی ایرانی را تبدیل به مجلس عزا برای مادران نکنید. خواهشمندم در اینستاگرام و هر جایی می‌توانید سنت‌های قدیمی چهارشنبه‌سوری مثل آتش روشن کردن و پریدن از آن را تبلیغ کنید. ترقه‌بازی یک تفریح نیست. راضی نشوید شادی شما به قیمت غم دیگران تمام شود.

ایلنا
پرداخت نوروز درباره اضافه شعرخوانی ادامه اسماعیل می‌کردند داریوش کاردان چهارشنبه‌سوری آوران مجموعه آتش‌افروزان خوانش قدیمی ادبیات تبدیل ایرانی استاد داشتند خواند اجرای معرفی امسال رندان آستانه امینی منتشر پرداز پرداختند توصیه‌های حسینی عنوان احمدی