برگزیده ها

مازندمجلس: «ولید الیعقوب» سفیر عربستان در بیروت کمتر از چهار ماه از آغاز ماموریتش، از این سمت کنار گذاشته شد. رویدادی که نمی تواند بی ارتباط با تحولات هفته های اخیر در روابط دو کشور و نیز انتخابات پارلمانی پیش رو در لبنان باشد.

مازندمجلس:
آنطور که خبرگزاری ملی لبنان گزارش داده، الیعقوب قرار است در سمت تازه ای در عربستان قرار بگیرد.به گزارش نامه نیوز بر اساس این گزارش «ولید البخاری» به عنوان کاردار سفارت عربستان تا زمان تعیین سفیر جدید، سرپرستی این سفارتخانه را برعهده خواهد داشت.ولید البخاری در شرایطی به لبنان بازگشته که وی تا کمتر از 3 ماه پیش کاردار سفارت سعودی بود و پس از پایان ماموریتش به ریاض بازگشت.البخاری پس از حضور مجدد در لبنان، با «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور دیدار و ضمن ابلاغ تغییرات جدید در سفارت عربستان، تاکید کرد که این «تدبیر موقت» تاثیری بر «مسیر مثبت رو به رشد» در روابط دو کشور نخواهد داشت. وی همچنین حمایت کشورش را از ثبات لبنان اعلام کرد.ولید الیعقوب در شرایطی از سمت سفیر عربستان در بیروت کنار گذاشته شد که اواخر آبان ماه گذشته کار خود را آغاز کرد. او پس از اینکه مدت ها سفارت عربستان بدون سفیر اداره می شد به بیروت آمد.به نظر می رسد تغییر غیرمنتظره سفیر سعودی در بیروت در راستای تحولات اخیر در سیاست این کشور در قبال لبنان باشد. عربستان سعودی تلاش می کند پس از تنش های اخیر در روابط با لبنان، روابط خود با این کشور را ترمیم کند. روابط دو طرف به دنبال استعفای غیرمنتظره «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در ریاض که آبان ماه امسال رخ داد دچار تلاطم شد. بسیاری از مقام ها و گروه های لبنانی معتقد بودند که این استعفا با فشار سعودی ها رخ داده است.گرچه الحریری پس از فشار مقام های لبنانی و وساطت فرانسوی ها به بیروت بازگشت و از استعفایش صرفنظر کرد اما برای مدت ها روابط بیروت و ریاض در وضعیت ویژه قرار داشت.پس از مدت ها روابط سرد بین دو کشور، «نزار العلولا» فرستاده پادشاه عربستان کمتر از سه هفته پیش به لبنان سفر کرد و با مقام های این کشور دیدار کرد.خبرهای منتشر شده از این دیدارها حاکی از لحن آرام مقام های سعودی و تلاش آنها برای ترمیم روابط با بیروت بوده است.در این سفر از سعد الحریری به طور رسمی دعوت شد تا به عربستان سفر کند و او نیز با پذیرش این دعوت فورا به ریاض رفت.همزمان با تلاش سعودی ها برای ترمیم روابط با لبنان، آنها به دنبال افزایش تاثیرگذاری بر فرایند سیاسی و انتخاباتی این کشور هستند. گفته می شود یکی از برنامه های سفر العلولا به لبنان نیز تلاش برای متحد کردن جریان موسوم به 14 مارس در انتخابات پارلمانی پیش رو بوده است.انتخابات پارلمانی لبنان قرار است در 6 ماه مه آینده (16 اردیبهشت 1397) برگزار شود.در همین ارتباط تغییر ترکیب سفارت عربستان در بیروت و حضور فردی با تجربه همچون البخاری در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان، معنی دار است. 
لبنان عربستان بیروت روابط سعودی سفارت البخاری الحریری پارلمانی ترمیم انتخابات گزارش لبنانی العلولا دنبال سمت دیدار کاردار الیعقوب شرایطی بازگشت تغییر غیرمنتظره