برگزیده ها

مازندمجلس: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در حمایت از ادعاهای دولت انگلیس مبنی بر مسئول بودن روسیه در حادثه مسموم شدن یک جاسوس سابق روسی و دخترش با ماده اعصاب در سالزبوری انگلیس هشدار داد که این اتفاق "یک پاسخ" را موجب خواهد شد.

مازندمجلس:
به نقل از شبکه خبری آر.تی، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از ادعاهای نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه که روسیه چه به صورت مستقیم و چه ناشی از غفلت در حادثه حمله با ماده اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش مسئولیت دارد، حمایت کرد.
تیلرسون این حادثه را "یک اقدام واقعا بهت‌آور" خوانده و گفت: "مطمئنا پاسخی را موجب خواهد شد".
او در این اظهاراتش که در هواپیما و در مسیر بازگشت از سفرش به نیجریه به خبرنگاران ایراد کرد، اذعان کرد به اینکه هنوز نمی‌داند آیا دولت روسیه اطلاعی از این حمله داشته یا خیر اما گفت: با ارزیابی بازرسان انگلیسی مبنی بر اینکه مسکو "احتمالا مسئول" است، موافق است.
تیلرسون خاطرنشان کرد: آمریکا "اطمینان کامل" به تحقیقات انجام شده از سوی مقام‌های بریتانیا و نتایج اولیه‌ای دارد که آنها در ارتباط با دست داشتن روسیه در حمله علیه این مامور سابق به دست آورده‌اند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچون سخنانی که ترزا می، نخست وزیر انگلیس قبل از او در ارتباط با این اتفاق ایراد کرد از کلمه "به نظر می‌رسد" به هنگام نسبت دادن اتهام "تلاش برای قتل" به روسیه استفاده کرد و همچنین از شواهد و مدارک جدیدی برای حمایت از این ادعاهایش استفاده نکرد.
همچنین او از این فرصت استفاده کرد تا بار دیگر روسیه را از بابت "نقش بی ثبات کننده" در اوکراین و سوریه و "حالا در بریتانیا" مورد انتقاد قرار دهد.
تیلرسون مدعی شد: مسکو همچنان به ایفای نقش یک نیروی غیرمسئول بی‌ثبات کننده در جهان که بی اعتنایی علنی خود را به حاکمیت کشورهای دیگر جان شهروندانشان نشان داده، ادامه می‌دهد.
این در حالی است که مواضع کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در این رابطه تا حدی ناهماهنگ بوده است.
کمی پیش از آنکه تیلرسون این اظهارات را در حمایت از اتهام زنی‌های دولت بریتانیا به روسیه مطرح کند سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از نسبت دادن این حادثه به روسیه خودداری کرده و گفته بود که برای گرفتن نتایج قطعی مدارک بیشتری لازم است.
سندرز اظهار کرد: استفاده از ماده بسیار مرگبار اعصاب علیه شهروندان بریتانیا یک تجاوزگری است.
او ادامه داد: در حال حاضر ما در کنار بریتانیا به عنوان هم‌پیمان خودمان ایستاده‌ایم.
با این حال سندرز در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا کاخ سفید وارد بازی اتهام‌زنی همچون دولت انگلیس شده، گفت: من فکر می‌کنم که آنها هنوز مشغول کار بر روی برخی از جزئیات این اتفاق هستند و ما قصد داریم به همکاری با بریتانیا ادامه دهیم.
این در حالی است که پیش از آن ترزا می، نخست وزیر بریتانیا به مسکو تا روز چهارشنبه مهلت داده تا درباره اتهامش مبنی بر ایفای نقش در این حمله به اسکریپال و دخترش توضیح دهد.
او در سخنرانی در پارلمان انگلیس ادعا کرد که این حمله یا یک دسیسه از سوی دولت روسیه بوده که در خاک بریتانیا اجرا شده و یا در نتیجه غفلت ورزی روسیه بوده که باعث خارج شدن یک ماده اعصاب درجه نظامی از لابراتوارهای آنها و دستیابی افراد شرور به آن شده است.
روسیه بریتانیا تیلرسون استفاده اینکه آمریکا انگلیس سندرز ادامه حمایت حادثه اعصاب خارجه همچنین مدارک کننده ایفای جاسوس اتفاق ایراد دخترش نتایج ارتباط اسکریپال همچون اتهام