برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.

مازندمجلس: علی ربیعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاحش در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه 40 سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید با اجماعی، همه برای حل مسائل کشور به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم، گفت: بنده همواره گفته‌ام که استیضاح را حق مجلس می‌دانم چون به تعبیر امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است؛ لذا می‌دانم که آنچه مجلس انجام می‌دهد برای ثبات و پیشرفت مسیر کشور می‌باشد و برای این موضوع هم در طول سال‌های گذشته مبارزه کرده‌ام.
ربیعی در عین حال گفت: متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.
وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم، گفت: هفت ماه پیش یعنی در 29 مرداد برنامه‌ام را به مجلس دادم که 101 نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم. قطعا نمی‌توان با استفاده از عبارات کلی شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد و به بیان نارسایی‌ها پرداخت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در صورت عدم کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، خود را سرباز کوچک نظام می‌داند، گفت: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان حول شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصه‌ای مثل شستا و برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بگذارید نه به عنوان یک وزیر که یک کنش‌گر در کنار شما بگویم که امروز ما مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع توسط همه مسئولان بخصوص با مجلس حل شدنی خواهد بود.
ربیعی با اشاره به تجمعات اخیر در برخی از نقاط کشور، گفت: بنده خوشحالم در وزارتخانه‌ای هستم که بالاترین مسائل آن با امنیت ملی سر کار دارد اما در عین حال نیز معتقدم به اندازه داده‌ها و ستاده‌هایی که داشتم توانسته‌ام عملکرد موفقی داشته باشم.
وی با بیان اینکه در ماه یک میلیون نفر به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، ‌گفت:‌ همین شرایط ما را به این سمت پیش برد که باید برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه آن ثبات بیشتر نظام باشد. به همین دلیل درباره فقر مطلق و ایجاد اشتغال برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که کار را به خوبی جلو ببرد. ما سیاست‌های فقرزدایی را پیش بردیم البته بدانید که فقر 20 سال برنامه می‌خواهد و پاشیدن پول نمی‌تواند همچون اشتغال مشکل فقر را حل کند.
ربیعی با بیان اینکه طبق نسبت GTP در کشور، یک چهارم اقتصاد در این وزارتخانه است، گفت: ما 17 صندوق با ستادها و نهادهای مختلف داریم که کار اقتصادی می‌کنند، صندوق‌هایی که خصوصی و دولتی نیستند البته خوشحالم که شستا و صندوق‌های تحت مجموعه ما اینقدر زیر ذره‌بین قرار دارند. ما با رییس‌جمهور برای اصلاح ساختار صندوق‌ها تفاهم کردیم و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت.
به گفته وی، شفاف‌سازی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کارآمدی شرکت‌ها است اما قبل از بررسی این موضوع توجه کنید که این شرکت‌ها، صندوق‌ها و سازمان‌ها را در چه شرایطی به بنده تحویل دادید.
ربیعی یادآور شد:‌ در یک بررسی کوتاه می‌بینید که از پرونده‌های اختلاس هیچ کدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمی‌کنم که سوپر مدیر هستم چون ما به کار فردی معتقد نیستیم. ما یک تیم مدیریتی و سالم هستیم. معتقدم تاکنون عملکرد موفق و روند سالمی را در پیش گرفته‌ایم.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد حسنوند رییس کمیسیون انرژی در خصوص انتصاب لطفی به عنوان رییس سازمان شستا، گفت: آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.
ربیعی در ادامه با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: 10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.
به گفته وی، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.
ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.
وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟
ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش، گفت: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.
ادامه دارد...

وزارتخانه اجتماعی شرایط ربیعی اقتصادی امروز تعاون فقر صندوق‌ها تومان اینکه استیضاح میلیارد درباره شرکت‌های ادامه مسائل عملکرد افزایش سمت کارگران معتقدم اعتماد عدالت بررسی می‌دانم مدیریتی ایجاد موضوع عنوان استیضاح‌کنندگان توانسته برنامه‌ریزی شرکت‌ها تحویل اخراج نمونه رسیده زیان‌ده تثبیت بسیاری بنگاه‌داری یافته اکنون داریم برخلاف قانون مباحث اشاره گذشته بهترین وزارت سرباز اختلاس کوتاه تاکید اشتغال کردیم البته همچون برنامه‌هایی موفقی می‌داند سیاست خوشحالم مجموعه