برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر دولت اصلاحات که خود سابقه استیضاح دارد از عدم حضور روحانی در جلسات استیضاح انتقاد کرد و گفت : این رویکرد به مدیریت کشور ضربه می زند و در نگاه صاحبان معرفت نوعی نامردی است.

مازندمجلس: گروه سیاست نامه نیوز: علی ربیعی وزیر کار و عباس آخوندی وزیر راه امروز در حالی به صحن علنی مجلس احضار شده اند که رئیس جمهور به جای دفاع از آن ها خود را به اجلاس اختتامیه خبرگان رهبری رساند. غیبت روحانی در جلسه استیضاح وزرایش که در دولت قبل نیز چند باری تکرار شده بود مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و گمانه زنی هایی به همراه داشت. به عنوان نمونه شنیده شد که روحانی از عملکرد برخی از وزرا راضی نیست و ترجیح می دهد که کابینه را ترک کنند. برخی نیز گفتند که روحانی قصد دارد وزیر خود را کنار گذاشته تا راه را برای تفکیک وزارتخانه ها باز کند. احمد خرم وزیر راه و شهرسازی در دولت اصلاحات اما این سناریو های را بعید می داند و گمان می کند که این رویکرد رئیس جمهور بیشتر نشانه پذیرش شکست در مقابل مجلس است. 
خرم در گفت و گو با نامه نیوز تاکید کرد که روسای جمهور باید قبل و در روز استیضاح از وزرای خود دفاع کنند. وی با بیان اینکه « رییس جمهور نباید پشت وزرای خود را خالی کند» گفت: « بالاخره وزرا انتخاب رئیس جمهور هستند و تنها گذاشتن آن ها در زمان استیضاح نوعی خالی کردن پشت آن ها و نشانه بی توجهی رئیس جمهور به انتخاب خود است. این رویکرد به مدیریت کشور ضربه می زند و از نگاه صاحبان معرفت نوعی نامردی است».
وزیر راه دولت اصلاحات در واکنش به این گمانه که روحانی از عدم رای اعتماد برخی از وزرایش چندان ناراضی نیست، گفت: « این نگاه اصلا اخلاقی نیست ». وی افزود: « ممکن است رئیس جمهور به این جمع بندی رسیده باشد که حضور در جلسه فایده ای ندارد. ممکن است ارزیابی شان این بوده باشد که مجلس تصمیم خود را گرفته و به حرف ها و استدلال ها گوش نمی کند».
خرم با اشاره به اینکه خودش یکی از وزرای استیضاح شده است، گفت: « من خودم از آقای خاتمی خواهش کردم که خود را هزینه نکند. گفتم که این ها (مجلس) تصمیم  خود را گرفته اند و هر کاری کنید رای نمی دهند لذا بهتر است که خود را هزینه نکنید. عدم شرکت روحانی در جلسه استیضاح نیز مبتنی بر همین ارزیابی از مجلس باشد».
خرم در مورد اینکه آیا کم کاری دولت و معاون پارلمانی آن نشانه پذیرش شکست در مقابل مجلس است، گفت: « شاید این باشد اما قاعده این است که دولت همه تلاش خود را برای دفاع از وزرایش داشته باشد».
وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر ترکیب مجلس در دور دهم و تشکیل فراکسیون امید نتوانسته دولت را نسبت به رویکرد مجلس امیدوارتر کند و رئیس جمهور را به جلسات استیضاح بکشاند؟ گفت: «من قضاوت نمیکنم اما علی القاعده باید تکیه به فراکسیون امید در مجلس بیشتر شود . دولت باید تکیه بیشتری به فراکسیون اصلاح طلبان داشته باشد و در رایزنی به آن ها از وزرای خود حمایت کند. البته ممکن است که عملکرد وزرا طی چهار سال و نیم گذشته این فراکسیون را نیز ناراضی کرده باشد. اگر این طور باشد اکثریت مجلس از وزیر ناراضی هستند و دیگر نمی توان کاری کرد». 
خرم در ادامه استیضاح های این هفته را سیاسی توصیف کرد و گفت : « متاسفانه استیضاح در مملکت ما رنگ اصلی و ماهیت خود را از دست داده است». وی با بیان اینکه استیضاح باید ابزاری برای وادار کردن روسای وقت به حرکت در مسیر تحول اقتصادی، فنی و اجرایی و مبتنی بر مطالعات و ارزیابی عملکرد وزرا باشد. نمایندگان باید بر مبنای اینکه وزیر از شاخص های مربوطه عقب افتاده یا پیش افتاده، قضاوت کنند اما شاهدیم که استیضاح به عنوان یک اصل دموکراتیک برای وادار کردن وزیر به پاسخگویی به مردم  و نمایندگان مردم کاربرد خود را از دست داده و رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است».
وی ادامه داد: « مساله قابل توجه این است که استیضاح ها غیر از سیاسی شدن به مسائل و کش مکش های محلی نیز آلوده شده است. نماینده مجلس باید نیم نگاه به مسایل محلی، یک نگاه به مسایل بخشی و صد نگاه به مسائل ملی و منافع ملی داشته باشد اما متاسفانه اکنون نیم نگاه به منافع ملی و صد نگاه به مسائل محلی دارد. به این ترتیب و با اعمال فشار بر وزرا از طریق استیضاح ،سوال و تحقیق و تفحص مملکت را به جایی کشاندند که امروز 340 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام یعنی هفتصد، هشتصد میلیارد پول روی زمین مانده است و این یعنی 50 سال دست و پا زدن و بی سامانی».
وزیر راه دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه استیضاح باید اصولی، علمی و عقلایی باشد ، گفت: « فقط 6 ماه از اعتبار نامه وزرا نگذشته و این زمان برای ارزیابی عملکرد آن ها کافی نیست». 
وی افزود: «به نظر من نمایندگان در پاسخگوی به مشکلات طاقت فرسای مردم کم آورده اند و میخواهند بگویند ما اهل نظارت و برخورد هستیم. این درحالی است که نظارت مجلس تعطیل است و گوش نماینده به نظارت بدهکار نیست . از قضا یکی از عوامل موثر در فساد در جامعه نیز همین است». 

استیضاح جمهور اینکه روحانی وزرای عملکرد ارزیابی فراکسیون گرفته نشانه نمایندگان نظارت رویکرد مسائل عنوان اصلاحات ناراضی پذیرش هزینه سیاسی وزرایش مملکت متاسفانه فراکسیون امید وادار نماینده میلیارد منافع مسایل افتاده تاکید امروز گمانه اعتماد خاتمی نباید بیشتر مقابل قضاوت مبتنی افزود روسای ادامه