برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری صدا و سیما نوشت: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا که روز سه شنبه در چارچوب سفری اعلام نشده وارد کابل شده است، از علاقه مندی طالبان برای گشایش باب مذاکرات صلح با کابل خبر داد.

مازندمجلس:
به گزارش خبرگزاری رویترز از کابل، جیمز متیس به خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می‌کردند گفت: آمریکا نشانه‌هایی از علاقه مندی برخی عناصر طالبان را به بررسی امکان مذاکره با کابل به منظور پایان دادن به جنگ داخلی شانزده ساله در افغانستان مشاهده کرده است.
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیشتر پیشنهاد مذاکره بی قید و شرط با طالبان را مطرح کرده بود.
در عین حال متیس اعلام کرد برخی از این نشانه‌ها که البته وی به جزییات آن اشاره نکرد، به قبل از اظهارات اشرف غنی درباره مذاکره با طالبان باز می‌گردد. ما برخی از گروه‌های وابسته به طالبان - گروه‌های کوچک- را می‌شناسیم که یا مذاکرات با کابل را آغاز یا برای گشودن باب گفتگو‌ها علاقه مندی خود را اعلام کرده اند. به عبارت دیگر شاید همه گروه‌های وابسته به طالبان به یک باره وارد عرصه گفتگو‌ها نشوند. شاید تا ایجاد پلی میان دو طرف هنوز راه زیادی بیش از انتظار باقی باشد. ولی در هر حال برخی عناصر طالبان وجود دارند که به روشنی خواهان مذاکره با دولت افغانستان هستند.
متیس مدعي شد: هدف از اقدامات آمریکا از تشدید حملات هوایی ضد طالبان و تسریع کمک‌های نظامی به ارتش افغانستان این بوده که طالبان متقاعد شود نمی‌توانند در این جنگ پیروز شوند تا بدین ترتیب به سمت آشتی و مصالحه سوق پیدا کنند. با این همه عناصر طالبان هنوز کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و خود دولت افغانستان نیز دستخوش اختلاف است و هزاران نظامی و غیرنظامی هر ساله در خشونت‌ها کشته می‌شوند.
متیس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایا آمریکا مایل است مستقیما خود با طالبان وارد مذاکره شود، مواضع قبلی آمریکا را مورد تاکید قرار داد مبنی بر اینکه کابل باید هدایت این گفتکو‌ها را بر عهده داشته باشد.
طالبان مذاکره افغانستان آمریکا عناصر گروه‌های دارند نظامی اینکه گفتگو‌ها وابسته اعلام علاقه گزارش