برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت خارجه و سفارت روسیه در واشنگتن، اتهام دست داشتن مسکو در قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" از سوی دولت انگلیس و آمریکا را بهانه‌ای برای تحریک افکارعمومی علیه روسیه در آستانه بازی‌های جام جهانی فوتبال نامیدند.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»،  وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسمومیت "سرگئی اسکریپال" کارمند سابق اداره مرکزی اطلاعات روسیه بهانه‌ای برای آغاز فعالیت‌های گسترده با هدف بی‌اعتبار کردن مسکو و آسیب رساندن به اعتماد بین المللی به این کشور بعنوان میزبان بازی‌های جام جهانی فوتبال سال 2018 شده است.
دیپلمات‌های روس یادآور شدند که پیشنهاد «تحریم بازی‌های جام جهانی» نه تنها از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران، بلکه از سوی مقامات رسمی لندن، از جمله وزیر امور خارجه و رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان انگلیس نیز مطرح شده است. در حالیکه مقامات مسکو یکبار دیگر تاکید می کنند که چنین اتهامات تحریک‌آمیزی صرفا ناشی از توهم روس هراسی بوده و تنها نتیجه آن تیره تر شدن روابط بین دو کشور و آسیب رساندن به عرصه ورزش جهان است.
"ترزا می" نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه رسما اعلام کرد که دولت انگلیس به این نتیجه رسیده که مسئولیت مسمومیت "سرگئی اسکریپال" مستقیما متوجه روسیه است. به گفته وی، این جاسوس سابق روس و دخترش "یولیا" به وسیله «ماده فلج کننده اعصاب» که در روسیه تولید شده، مسموم شده بودند.
"ماریا زاخاروا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو اظهارات نخست وزیر انگلیس در پارلمان این کشور در مورد دست داشتن روسیه در مسمومیت "سرگئی اسکریپال" را «نمایش مضحک سیرک» و «قصه پردازی» می دانند. وی افزود: «بهانه این نمایش مضحک نیز مشخص است: براه انداختن جنگ اطلاعاتی-سیاسی دیگری علیه روسیه که هدف آن نیز صرفا اقدامات تحریک آمیز است.»
به گفته وی، قبل از چنین قصه پردازی‌هایی، باید مقامات لندن توضیح بدهند که قضیه مرگ "لیتوینینکو"، "بریزوفسکی" و سایر اتباع روسی که بطور مرموزی در خاک انگلستان کشته شده‌اند، به کجا خاتمه یافته است.
سفارت روسیه در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا به امروز دولتهای انگلیس و آمریکا، حتی یک دلیل و مدرکی منطقی در اثبات دست داشتن مسکو در مسمومیت "سرگئی اسکریپال" ارائه نداده و تنها به متهم کردن بی پایه و اساس روسیه در این قضیه ادامه می دهند.
سفارت روسیه در واکنش به اظهارات "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا که از مسئولیت احتمالی مسکو در مسمومیت "سرگئی اسکریپال" حمایت کرده بود، یادآور شد: «هر زمان مقامات لندن و واشنگتن، مدرکی در مورد ردپای روسیه در این حادثه تاسف آور پیدا کردند، آنوقت مقامات مسکو حاضر به بررسی این موضوع خواهند بود.»
تیلرسون روز گذشته گفته بود: «ما در رابطه با این حادثه با متحدین خود در انگلیس ابراز همبستگی کرده و مواضع و اقدامات خویش در این رابطه را با آنها هماهنگ خواهیم نمود.»
لازم به یادآوری است که در تاریخ 5 ماه مارس (14 اسفند) پلیس شهر سولبریز انگلیس اعلام کرد که در نزدیکی یکی از مراکز تجاری این شهر دو نفر در نتیجه مسمومیت با ماده خطرناکی مجروح شده اند. بعدا مشخص شد که افراد مسموم شده "سرگئی اسکریپال" کارمند سابق اداره مرکزی اطلاعات روسیه و دختر وی "یولیا" بودند که وضعیت جسمانی آنها بسیار وخیم گزارش شد. اسکریپال بعد از تبادل جاسوسان بین روسیه و آمریکا در سال 2010 به کشور انگلیس پناهنده شده بود.
روسیه انگلیس اسکریپال مسمومیت سرگئی مقامات اعلام خارجه نتیجه آمریکا حادثه تیلرسون گذشته رابطه مسموم اظهارات داشتن واشنگتن یولیا سفارت اقدامات نمایش مدرکی یادآور بیانیه‌ای کارمند وزارت گزارش جاسوس اداره مرکزی جهانی پارلمان بازی‌های رساندن اطلاعات مسئولیت