برگزیده ها

مازندمجلس: معاون وزیر صنعت گفت: طی ۵ سال گذشته شاهد اختلاف میان سندیکای لوله و پروفیل و فولاد مبارکه هستیم که در این زمینه تغییرات موضوع سندیکا در مقاطع مختلف منطقی به نظر نمی رسد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، جعفر سرقینی  در نشست شورای گفتگو درباره بحث عرضه و تعیین قیمت ورق فولاد در بورس کالا با بیان اینکه وزارت صنعت با ورود فولاد اهواز و گیلان به بورس کالا کاملا موافق است، افزود: در خصوص حل مشکلات عرضه و قیمت گذاری ورق فولاد، شورای رقابت یک مصوبه را ابلاغ کرد. همزمان با این مصوبه، ما نیز تعرفه واردات ورق را از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش دادیم تا سندیکای لوله و پروفیل به راحتی بتوانند مواد اولیه را تامین کنند اما به یکباره با تغییرات قیمت های جهانی شاهد هستیم که سندیکا اعلام می کند، مصوبه ای را که طی یکسال بررسی از سوی شورای رقابت ابلاغ شده را قبول ندارد.

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت عنوان کرد: همچنین سندیکای لوله و پروفیل که امروز از عرضه حداکثری فولاد مبارکه در بورس کالا سخن می گوید، در گذشته طی نامه ای خواستار عرضه ۱۰ درصدی ورق در تالار بورس و عرضه ۹۰ درصدی در مچینگ بوده که این تغییرات مواضع سندیکا به هیج عنوان منطقی و قابل قبول نیست.

وی گفت: سندیکا یکبار به طور مشخص در مورد میزان عرضه ورق در تالار و سیستم مچینگ تصمیم بگیرد تا موضوع را بررسی کنیم.

به گفته سرقینی، نکته مهم لزوم تقویت بورس کالا به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان دائمی ورق است.   به طوریکه هر مقدار سیستم مچینگ در بورس کالا محدود شود، خلاف قواعد بین المللی رفتار کرده ایم چراکه در دنیا قراردادهای بلند مدت به منظور تامین نیاز مستمر وجود دارد. در حال حاضر نیز فولاد مبارکه تا ۴۰ درصد ورق گرم را در تالار بورس عرضه می کند و مصرف کنندگان دائمی نیز مواد مورد نیازشان را از سیستم مچینگ تامین می کنند.

وی در پایان گفت: بهترین پیشنهاد برای حل مشکلات صنایع پایین دستی، پایش بهین یاب است به طوریکه با تقویت بهین یاب باید زمینه ثبت سفارش خرید در بورس براساس ظرفیت مصرف کنندگان فراهم شود تا با این کار به طور اتوماتیک شاهد کاهش تقاضا و قیمت های متعادل تر در بازار ورق باشیم.

فولاد سندیکا مچینگ تامین مصوبه سیستم تالار کنندگان تغییرات شورای عنوان درصدی طوریکه دائمی منظور تقویت مبارکه سندیکای وزارت سرقینی مواضع مشکلات رقابت پروفیل معاون ابلاغ بررسی