برگزیده ها

مازندمجلس: با توجه به گرایش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تقویت روابط خود با بغداد، دولت عراق از طرح ۵ ساله برای گفتگوی راهبردی بغداد و شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از الشرق الاوسط، دولت عراق اخیرا اعلام کرد که با طرح گفتگوی راهبردی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ موافقت کرده است. بر اساس این طرح که اخیرا کابینه عراق با آن موافقت کرده است قرار شده تا ساز و کار تقویت روابط عراق با کشورهای عضو این سازمان فراهم شود.
اخیرا روابط عراق و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان پیشرفت چشمگیری داشته است و رابطه بغداد و ریاض به تأسیس شورای هماهنگی مشترک نیز منجر شده است.
در همین راستا «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در گفتگویی با الشرق الاوسط اعلام کرده که طرح گفتگوی راهبردی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته در شورای وزیران به تصویب رسیده و طرحی جامع برای بهبود و پیشرفت روابط بغداد با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.
به گفته الحدیثی، این همکاری ها در زمینه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، سرمایه گذاری و فرهنگی خواهد بود که به منظور اجرای عملی آن یک سقف زمانی هم برای این برنامه در نظر گرفته شده است. 
سخنگوی دفتر العبادی در خصوص اینکه روابط عراق با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مدت زمان اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است گفت که روابط عراق با هرکدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس متفاوت است و در مواردی روابط بغداد با برخی از این کشورها شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است.
الحدیثی گفت که طرح برنامه برای گفتگو میان بغداد و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سود منافع مشترک دو طرف در زمینه همکاری و روابط دوجانبه خواهد بود. وی افزود که کمیته های فرعی نیز برای اجرای این طرح تعیین خواهد شد به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی که برای دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حالی که در دوران جنگ عراق علیه تروریسم داعش، کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با داعش در کنار بغداد نبوده اند، حالا پس از شکست داعش به وسیله نیروهای مسلح عراقی برای نفوذ به عراق خود را آماده می کنند.
در همین راستا عربستان طرح بزرگی برای ورود به عراق را برنامه ریزی کرده است و با استفاده از ابزارهای رسانه ای و فرهنگی و اقتصادی به دنبال نفوذ در عراق است، برخی گزارش ها هم حکایت می کنند که محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع این کشور قصد دارد به زودی به عراق سفر کند.
از سوی دیگر امارات هم تلاش خود برای ورود به عراق را کلید زده است، اخیرا ابوظبی به بغداد پیشنهاد داده تا مسجد جامع النوری و مناره الحدباء که داعش آن را در عملیات آزادسازی موصل ویران کرده، بازسازی کند و تأکید کرده که فرستاده ای در این خصوص از سوی دولت امارات به عراق اعزام خواهد شد.
همکاری شورای کشورهای بغداد روابط اخیرا الحدیثی اقتصادی برنامه زمینه الاوسط گفتگوی راهبردی الشرق پیشرفت فرهنگی امارات فرهنگ العبادی اجرای موافقت گزارش گفتگو اعلام عربستان مشترک چشمگیری راستا