برگزیده ها

مازندمجلس: مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر روز سه شنبه؛ بیست و دوم اسفند برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه آغاز به کار کرد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح علی ربیعی مخالفت کردند.
مخالفت فراکسیون امید با استیضاح آخوندیعضو فراکسیون امید مجلس از مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد.
سید ابوالفضل بیوکی با اشاره به برگزاری جلسه ظهر امروز فراکسیون امید مجلس در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در فاصله برگزاری جلسات صبح و بعدازظهر مجلس در فراکسیون امید تشکیل جلسه دادیم و دوستان نقطه نظرات خود را درباره عملکرد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیان کردند.
وی افزود: در ادامه این جلسه در مورد تصمیم‌گیری در این استیضاح رای‌گیری کردیم که در نتیجه اکثریت اعضا با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
اکثریت نمایندگان فراکسیون ولایی با استیضاح آخوندی موافق هستندسخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در توضیح جلسه امروز ظهر امروز این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه گفت: اکثریت نمایندگان این فراکسیون موافق استیضاح آقای آخوندی هستند.
سید حسین نقوی حسینی اظهار کرد: در جلسه ظهر امروز پیرامون بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی قرار شد که فراکسیون بیانیه‌ای صادر نکرده و رای فراکسیونی اعلام نشود اما در نهایت اکثریت نمایندگان عضو فراکسیون با استیضاح آقای آخوندی موافق هستند.وی در عین حال گفت: با وجودی که فراکسیون بیانیه‌ای رسمی برای رای به استیضاح آقای آخوندی منتشر نمی کند اما قرار شد اعضای فراکسیون برای مدیریت موضوع استیضاح در صحن مجلس فعال باشند.نقوی حسینی در پایان یادآور شد: جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی برای بررسی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی فردا 7 صبح برگزار می شود.
رای آتش به اختیار فراکسیون مستقلین به استیضاح آخوندیسخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون چگونگی رای به استیضاح وزیر راه را به عهده اعضا گذاشته است.مهرداد لاهوتی ، اظهار کرد: در مورد آقای آخوندی نیز همانند آقای ربیعی قرار شد فراکسیون اظهارنظر نکند و افراد را برای رای‌دهی آزاد گذاشتیم.وی افزود: مجموعا نگاه فراکسیون مستقلین به وزرا نگاه مثبتی است.لاهوتی در پایان گفت که احتمالا رویه فراکسیون مستقلین درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز به همین منوال خواهد بود.

بیگی: آقای وزیر شما به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستیدنماینده مردم تبریز در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید.علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود ‌آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.
وی افزود: هر روز شواهد متعددی از راه می‌رسد که این عدم کارآمدی را اثبات می کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی می کند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینی‌های لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگی‌ها را مشخص نکرده است.
نماینده مردم تبریز تصریح کرد: البته از قوه مجریه و وزارت راه و شهرسازی انتظار این بود که در این باره کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی بودند، مورد برخورد قرار می گرفتند که در این باره اقدامی صورت نگرفت. ما در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر با 800 تن بار همراه با صدها مسافر بدون اینکه دارای شرایط ایمنی باشد با قطار دیگری تصادف می کند و نتیجه آن کشته شدن 50 نفر می شود. حتی یک چکش در این قطار نبود که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.
بیگی تاکید کرد: دلیل اینها این است که صاحب کار بالای سر کار خود نیست. به ویژه در وزارت راه و شهرسازی که بخش عمده‌ای از فعالیت آن فعالیت اجرایی است و انتظار می‌رود وزیر پیگیری کند و موارد را بررسی کند. وزیر باید در هفته سفر داشته باشد و با سرکشی خود موارد را بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند. وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد، تصمیم گیریهای ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و آن وقت نتیجه آن سرخوردگی ملی می شود.
وی ادامه داد: حوادث غیرمترقبه دیگری به واسطه این عدم توجه اتفاق افتاد. ما شاهد زلزله‌، بارشهای اخیر، سانحه هواپیمایی بودیم که مردم حس می کنند اقداماتی در این خصوص در حوزه پیشگیری انجام نشده است. وقتی بحران واقع شده و مردم جان خود را از دست دادند، وزیر در جلسه رسیدگی در کمیسیون عمران مسئولیت مدیریت بحران را متوجه وزارت کشور می داند. اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم است. همه بسته شدن اتوبان‌های منتهی به پایتخت را شاهد بودیم. همه شاهد بسته شدن فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی بودیم. رسیدن قطار گرمسار به تهران 13 ساعت به طول انجامید. در خصوص پیشرفت پروژه ها هرکدام از ما نمایندگان می توانیم پروژه‌های زیادی را بشماریم که عدم برنامه ریزی صورت گرفته را حکایت می کند.
بیگی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که امروز مورد توجه است بحث مسکن است. ما 2.5 میلیون نیاز انباشته در خصوص مسکن داریم. البته دو میلیون هم واحد خالی داریم که به درد مستضعفین نمی خورد. با روشهای مختلف می توانیم این 2.5 واحد را در بازار مسکن عرضه کنیم. البته کسی نیست که این برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد. وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است. کشور هنوز یک طرح جامع مسکن ندارد. مواردی مانند پراکندگی این نیازها، تامین منابع مالی، احیای بافتهای فرسوده. اصلا هنوز مدلی برای احیای بافت فرسوده نداریم. برنامه ریزی ما برای مسکن مردم به خصوص جوانان چیست؟
نماینده مردم تبریز خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کنید. اگر در این پنج سال یک واحد مسکن اجتماعی ایجاد شده به مردم نشان دهید. شما از صندوق یکم صحبت می کنید. صندوق یکم چه می گوید؟ اینکه واجدین شرایط مسکن 40 میلیون سپرده‌گذاری یکساله انجام دهند و دریافت وام 80 میلیونی انجام شود. طبق بررسی‌های بانک مرکزی ارزش سپرده‌گذاری‌های یکساله تنها پاسخ 30 درصد آن وام دو برابر را می دهد. 70 درصد مابقی باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر داده شود. اینها از دلایل ناتوان ماندن مسکن مهر است.
وی در این خصوص ادامه داد: منابع مسکن مهر صندوق یکم شده و امروز شاهد 400 هزار مسکن مهر نیمه تمام هستیم. تکمیل این 400 هزار واحد، یک میلیون شغل ایجاد می کند استناد من از بیان این 400 هزار واحد از مصاحبه آقای مهرآبادی قائم مقام وزیر است. با این تفاسیر ما طرح جامع مسکن نداریم.
بیگی در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادعا کرد: آقای وزیر شما از همان ابتدا در حوزه برنامه ریزی ناتوان بودید. بافت فرسوده آنقدر بلاتکلیف است که رئیس‌جمهور خودش ورود می کند. آقای وزیر اگر آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید. شما نتوانستید عملکردی از خودتان ارائه دهید. شما سهم یک آقایی از دولت هستید. چرا باید تاوان ناکارآمدی شما را مردم بدهند؟ مردم روستاهای ویران شده از جمله سرپل‌ذهاب چه گناهی دارند وقتی شما مشغول شرکت‌ها و فرزندان خود هستید؟ تعجب می کنم  دولت آبروی خود را در سبد چنین فردی گذاشته است.
وزیر استیضاح فراکسیون مسکن شهرسازی امروز آخوندی مجلس نمایندگان بررسی مخالفت تبریز واسطه مستقلین وزارت بودیم اکثریت میلیون البته کارآمدی هستید ولایی موافق فرسوده زدوبند برنامه اجتماعی ادامه پایان فامیلی نتیجه موافقت افزود صندوق فعالیت اجرایی اینها شرایط انتظار اینکه موارد دیگری توانیم احیای یکساله نداریم ایجاد ناتوان اختیار سه‌شنبه داریم منابع بحران وظیفه گذاشته کشاورزی لاهوتی درباره اعلام مدیریت نکرده تصمیم‌گیری حسینی اظهار بیانیه‌ای جایگاه گزارش ربیعی اعتماد آبروی حادثه ناکارآمدی برگزاری سنگینی نتوانستید عملکردی ارائه نماینده دادند