برگزیده ها

مازندمجلس: محمدعلی پورمختار در خبرانلاین نوشته است :سه استیضاح همزمان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی حاوی پیام و حساسیت مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد وزرا و مجریان در قوه مجریه است. نمایندگان می‎خواهند بگویند که به امور اجرایی نظارت دارند و بازتاب دهنده دیدگاه های مردم در حوزه های مختلف هستند. بالاخره کشاورزان، بازنشستگان و اقشار مختلف به نمایندگان مراجعه دارند و نظرات خود را با وکلایشان در خانه ملت درمیان می گذارند. تجلی دیدگاه های آنها نیز در نحوه استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی تجلی پیدا می کند.

مازندمجلس: جمعی از نمایندگان با شنیدن صحبت های اقشار مختلف مردم تصمیم گرفتند از ابزار استیضاح استفاده کنند. طرح استیضاح سه وزیر را امضا کردند و این طرح ها اعلام وصول شد. استیضاح نیز برگزار می شود تا سئوالات و ابهاماتی که در ذهن جامعه وجود دارد برطرف شود. در روز استیضاح موافقان و مخالفان و وزیر مربوطه صحبت می کنند. استدلال ها و توضیحات آنها بر رأی نمایندگان اثرگذار خواهد بود. نمایندگان آزاد و مستقل هستند وقتی مباحث همه طرف ها را می شنوند، ارزیابی می کنند و به جمع بندی می رسند.
این عین دموکراسی است؛ حالا شاید عده ای توقع داشته باشند، وقتی سه استیضاح در دستورکار قرار گرفت باید هر سه موجب برکناری وزیر شود یا لااقل یکی از وزرا بیفتد؛ اما نمایندگان براساس این توقع رأی نمی دهند بلکه واقعیت را درنظر می گیرند. حالا امکان دارد وزیر در دفاع از عملکرد خود استدلالی بیاورد که برخی نمایندگان منتقد خود را اقناع یا آنها را که موافقش بودند در نگاه خود مصر کند. اتفاقات روز سه شنبه 22 اسفند نیز در همین قالب تفسیر می شود.
وضعیت آقای ربیعی تقریبا 50-50 بود و رأیی لب مرزی آورد که نشان از حساسیت مجلس نسبت به حوزه کاری او داشت. درباره آقای آخوندی شرایط متفاوت بود و فاصله آرای موافقان استیضاح با مخالفان استیضاح زیاد بود. این طبیعت کار مجلس است. گرچه توقع برخی شاید این باشد اگر فلان وزیر از مسئولیت و مقامش بیفتد به حال مردم، دولت و اجرای وظایف این حوزه کاری مفید خواهد بود اما نمایندگان مجلس همه ارزیابی ها را دارند، می شنوند و براساس درنظر گرفتن همه شرایط رأی می دهند.
استیضاح نمایندگان وزیر مجلس براساس درنظر شرایط ارزیابی مخالفان آخوندی ربیعی دارند موافقان دموکراسی شنوند