برگزیده ها

مازندمجلس: نکته مهم در مورد استیضاح حجتی این است که چهره های سیاسی مجلس تمایلی به سخن گفتن یا ورود به ماجرای این استیضاح ندارند در عین حال اما نمایندگان شهرستان به عنوان محور اصلی این ماجرا به بیان نظرات موافق و مخالف خود پرداخته اند ؛ نظراتی که فعلا جنبه انتقادی و اعتراضی اش بیشتر است.

مازندمجلس: گروه سیاسی نامه نیوز: محمود حجتی نجف آبادی ؛ وزیر کم حاشیه دولت است که امروز در مورد ماندن یا نماندنش در کابینه تصمیم گیری خواهد شد .
استیضاح او یک روز بعد از برگزاری جلسه استیضاح دو وزیر دیگر کابینه برگزار می شود .عباس آخوندی و علی ربیعی در یک روز سخت توانستند با مسکلات متعدد از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرند .
حالا نوبت محمود حجتی است که با این چالش بزرگ مواجه شود . البته از همان اول که هیات رییسه طرح های استیضاح را اعلام وصول کرد و زمان برگزاری جلسات هم مشخص شد تحلیل عمومی این بود که وضعیت برای آخوندی و ربیعی سخت تر از حجتی خواهد بود . حالا هر چه هست او امروز به همراهی چند تن از اعضای کابینه به بهارستان خواهد رفت تا پاسخگوی محورهای استیضاح خود باشد.نکته مهم در مورد استیضاح حجتی این است که چهره های سیاسی مجلس تمایلی به سخن گفتن یا ورود به ماجرای این استیضاح ندارند  در عین حال اما نمایندگان شهرستان به عنوان محور اصلی این ماجرا به بیان نظرات موافق و مخالف خود پرداخته اند ؛ نظراتی که فعلا جنبه انتقادی و اعتراضی اش بیشتر است.
محورهای استیضاح آقای وزیرعیل وقف چی ، عضوکمیسیون کشاورزی، در خصوص محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، گفته است: استفاده از کسانی که سنین بالا دارند به خصوص بازنشستگان در مجموعه وزارت‌خانه، واردات بی رویه محصولات کشاورزی به خصوص در فصل تولید که از نظر قانون نیز نباید این اتفاق بیفتد، عدم استفاده از ظرفیت های کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزی، اعلام نکردن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال 97 تا این لحظه، عدم توجه به عملیاتی کردن اصلاح الگوی کشت در کشور، عدم مدیریت واحد در استفاده از آب کشور از مسائلی است که منجر به تهیه طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شده است. این عضو کمیسیون کشاورزی در عین حال گفته است: براساس گزارش دیوان محاسبات که در کمیسیون نیز مطرح شد، وزارت کشاورزی سومین وزارت خانه در انحرافات مالی و عدم توجه به معیارها بوده است.او در اظهار دیگری گفته است: ما معتقدیم نگاه های شهرستانی به موضوعات یک آسیب است و بحث های اصلی اگر ترمیم شود، قطعا موثر خواهد بود اما [به این موضوعات از سوی مجموعه وزارت کشاورزی توجه نشد] و دوستان در کمیسیون کشاورزی به این نتیجه رسیدند که دور از تنش های سیاسی و جناح بندی ها و با در نظر گرفتن منافع ملی طرح استیضاح وزیر را عملیاتی کنند.»وقف چی امتناع وزارتخانه در اعلام قیمت تضمینی گندم را از دیگر محورهای این استیضاح برشمرده و ادامه داده است: «متاسفانه هیچ اقدامی در ارتباط با بحران آب در سطوح مدیریتی انجام نگرفته است و در رابطه با واردات بی رویه محصولات کشاورزی اقداماتی را انجام داده اند. 
استیضاح از دستور خارج شود اما در تحولی دیگر در این مورد یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد داد که برای اینکه در زمان پایان سال وقت مجلس گرفته نشود استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خارج شود.
هادی قوامی  روز گذشته در صحن علنی مجلس گفت: ما مشکلات مهمی داریم. نرخ ارز در این چند ماه تغییر کرد. شورای پول و اعتبار یک بار با سیاست‌های پولی نرخ سود را به ۱۵ درصد کاهش داد و به همین دلیل اتفاقات ارزی ناچار شدند گواهی‌های سود ۲۰ درصد چاپ کنند و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از حساب‌های یکساله از سود ۱۵ درصد به ۲۰ درصد شیفت پیدا کند. مشکلات و مسائل مهمی وجود دارد. باید یک هم‌اندیشی بین دولت و مجلس باشد. استیضاح با این کیفیت برگزار شد و وقت مجلس گرفته شد. اگر استیضاح خیلی مهم بود باید خیلی محکم به آن پرداخته می‌شد. فرصت‌ها را اینگونه از مجلس، دولت و حاکمیت می‌گیریم. اگر امکان دارد استیضاح فردا از دستور خارج شود چراکه بودجه از شورای نگهبان بازگشته، اگر هفته آینده اصلاحات بودجه را برطرف نکنیم یا همان بند مربوط به زمین بازگردد هزار میلیارد از رقم کل بودجه تغییر می‌کند. یعنی کلیات باید مطرح شود. اگر تا قبل از پایان سال بودجه را تصویب نکنیم باید بودجه سه‌دوازدهم مطرح کنیم. این موضوع مهم است باید براساس اولویت‌ها به امور بپردازیم.

استیضاح کشاورزی مجلس وزیر بودجه وزارت محصولات سیاسی کمیسیون محورهای استفاده اعلام کابینه شهر دستور موضوعات مشکلات میلیارد نکنیم شورا شورای تغییر گرفته براساس پایان واردات محمود امروز شهرستان نمایندگان سومین اعتماد برگزاری برگزار گزارش تضمینی مجموعه پرداخته آخوندی ربیعی عملیاتی