برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه تایمز انگلیس روز چهارشنبه در یادداشتی عنوان کرد هر چند مایک پمپئو وزیر جدید(پیشنهادی) امور خارجه آمریکا مخالف برجام است اما در مقام رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به ‌راحتی نمی‌تواند برجام را باطل کند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز این روزنامه افزود:انتصاب پمپئو به‌ عنوان وزیر امور خارجه آمریکا چالش دیگری برای رابطه اروپا با ایالات‌متحده آمریکا بر سر تصمیم دونالد ترامپ درباطل کردن برجام به شمار می‌رود. رکس تیلرسون (وزیر امور خارجه پیشین آمریکا) بخشی از گروه مشاوران سیاست خارجی آمریکا بود که مخالف اعتقاد ترامپ مبنی بر بد بودن توافق هسته‌ای بود. ترامپ نیز در برکناری او از مقام وزارت خارجه اشاره کرد که یکی از نقاط مورد اختلاف طرفین در رابطه با ایران بوده است.این روزنامه انگلیسی افزود: اما پمپئو از اردوگاه جمهوری خواهان تندرو است که نگاهشان به اقدامات ایران کاملاً خصمانه و خواهان باطل کردن برجام - دست‌کم در حرف - هستند. بنابراین انتصاب او در دستگاه وزارت خارجه آمریکا موضع ترامپ را در تئوری تقویت می‌کند. او مسئول گفت‌وگو با شرکای اروپایی آمریکا خواهد بود که طرف دیگر توافق و خواهان حفظ آن هستند.تایمز نوشت:تیلرسون تلاش می‌کرد تا با ایجاد مثلث ترامپ، اتحادیه اروپا و ایران برجام را اصلاح کند به‌گونه‌ای که محدودیت‌های مدنظر آمریکا اعمال شود، و این کشور مجبور نشود تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کند. این روزنامه انگلیسی افزود: برجام اکنون بخشی از ساختار امنیتی خاورمیانه است، تا اندازه‌ای که هرگونه تلاش برای باطل کردن آن نیازمند ارائه جایگزین است. اگر ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد آمریکا چه تدبیری برای مهار آن در نظر گرفته است؟ با توجه به اینکه اروپا حامی برجام است، آیا آمریکا در تقابل با ایران تنها عمل خواهد کرد؟ آیا شرکت‌های تجاری و بانک‌های اروپایی را که به همکاری‌های تجاری با ایران ادامه می‌دهند تحریم خواهد کرد. تایمز با طرح این سئوالات عنوان کرد که این‌ها مسائل بزرگی هستند که با توجه به بحران هسته‌ای کره شمالی، چشم‌انداز توافق ترامپ با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) را دشوار می‌کند. این در حالی است که به نوشته این روزنامه انگلیسی، سایر بازیگران کاخ سفید ازجمله مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ همانند اروپا موافق حفظ برجام هستند.تایمز نوشت: پمپئو پیش از آنکه به‌عنوان رئیس سازمان سیا منصوب شود گفته بود امیدوار است 'توافق فاجعه‌آمیز' با ایران باطل شود؛ اما اکنون‌که مسئولیت تشکیلات سیاست خارجی آمریکا را بر عهده دارد کارش از آن چیزی که انتظارش را داشت سخت‌تر خواهد بود.دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در یک پیام توئیتری گفت که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه برکنار شده و جای خود را به مایک پمپئو داده که تاکنون ریاست سازمان سیا را به عهده داشته است. به دنبال تغییرات در دولت ترامپ و سپرده شدن وزارت امور خارجه به مایک پمپئو، خانم جینا هاسپل معاون سازمان سیا به ریاست این سازمان منصوب شد.ترامپ در توئیت خود نوشت: مایک پمپئو مدیر سیا وزیر امور خارجه جدید ما خواهد بود. وی فردی توانا است و بدون شک کارهای فوق‌العاده خواهد کرد. ترامپ که عازم کالیفرنیا بود در مقابل کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما با تیلرسون اختلاف‌هایی داشتیم. به توافق با ایران نگاه کنید: از نظر من وحشتناک است، ولی از نظر او توافق خوبی بود.از رکس تیلرسون به خاطر همکاری‌اش متشکرم.
آمریکا ترامپ ایران برجام خارجه پمپئو توافق تیلرسون سازمان اروپا روزنامه وزیر خواهان وزارت تایمز افزود انگلیسی تجاری شمالی ریاست رئیس اعمال منصوب خارجی رابطه عنوان انتصاب دونالد سیاست می‌کند هسته‌ای اروپایی