برگزیده ها

مازندمجلس: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اعلام استیضاح سه وزیر یک کابینه به دنبال هم در روز اول دارای ابهام بود و به همین دلیل فراکسیون ولایی وارد این حرکت نشد. بن‌بست مجلس در استیضاح وزرا، ضربه مهلکی به آرای مردم و جایگاه مجلس است.

مازندمجلس: حمیدرضا حاجی‌بابایی در تذکری شفاهی به هیات رییسه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دو روز گذشته مجلس دارای استیضاحاتی بود که نتایجش را شاهد بودیم. اعلام استیضاح سه وزیر از یک کابینه پشت سر هم از روز اول دارای ابهام بود و به همین دلیل فراکسیون ولایی از روز اول وارد این حرکت نشد. جایگاه مجلس با ارزش است و مجلس در راس امور قرار دارد. نمایندگان نیز باید تلاش کنند تا در راس امور باشند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دو روز مردم شاهد بحث‌هایی بوده‌اند که در مجلس انجام شد و از تریبون مجلس مسائلی مطرح شد. این مسائل درخصوص سقوط هواپیما، کشتی سانچی و دفاع از جایگاه مردم بود و مردم فکر می‌کردند نمایندگان نگاه مستند به این قضایا دارند و به دنبال آن استیضاح انجام می‌دهند و اما نتیجه استیضاح رای مجدد وزرا بود. مباحثی در مجلس مطرح شد که نباید این اتفاق می‌افتاد و بازخورد مثبتی در جامعه برای مجلس نخواهد داشت.
حاجی بابایی افزود: هر کدام از نمایندگان و فراکسیون‌ها حق دارند موضع‌گیری داشته باشند، اما هیات رییسه باید استیضاح‌هایی را که مطرح می‌شود هم از نظر استحکام و هم از نظر پیگیری و اینکه چه نتیجه‌ای را به دنبال خواهد داشت مد نظر قرار دهد؛ البته گاهی هیات رییسه نیز از طرف ما نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرد و ما می‌گوییم که باید این استیضاح پذیرفته شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، این مجلس تا پایان دوره هیچ استیضاحی را به نتیجه نخواهد رساند و با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود. بن‌بست مجلس در استیضاح وزرا ضربه مهلکی به آرای مردم در جایگاه مجلس است. مجلس عصاره فضائل ملت و خون شهیدان است و نباید ارزان فروخته شود.
ذات کار فراکسیون‌ها، نشان دادن موضع از خود است
بهرام پارسایی در پایان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و بعد از پایان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در اخطاری با استناد به اصل 67 قانون اساسی، گفت: امام فرمود مجلس در راس امور است و مقام معظم رهبری از مجلس به نام امید نظام و مظهر اقتدار و اختیار مردم یاد کردند.
وی افزود: امید ملت به ماست و قدرت مجلس نیز بیشتر از بعد نظارتی است یعنی بیان تذکر، اخطار، سوال و استیضاح گرفته می‌شود. در استیضاح‌های اخیر با وجودی که حق قانونی نمایندگان بوده، می‌توانم بگویم که حداقل از یکی از استیضاح‌ها باید به نام استیضاح کثیف یاد کرد.لازم است رییس مجلس و هیات رییسه برای کند نشدن تیغ نظارتی مجلس چاره‌ای بیندیشند چون به نظر می‌رسد اتفاقات بسیار نگران‌کننده‌ای رخ داده است.
در این هنگام مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس در پاسخ به این اخطار، گفت: این موارد ربطی به هیات رییسه ندارد که شما مطرح می‌کنید.
پارسایی در پاسخ گفت: ناظر به لزوم حفظ اقتدار مجلس است چون شاهد بودیم که در چند روز گذشته برای تضعیف بعد نظارتی مجلس چه کارهایی انجام دادند. می‌طلبد که رییس و هیات رییسه مجلس فکری به این موضوع کنند. این کارهایی که این روزها انجام دادند چیزی متفاوت با زمان محمدعلی شاه نیست. نگذارید که اقتدار را از مجلس بگیرند.
سخنگوی فراکسیون امید همچنین به تذکر جاجی بابایی در مورد وارد نشدن فراکسیون ولایی به موضوع استیضاح‌ها واکنش نشان داد و گفت: ذات کار فراکسیون‌ها، نشان دادن موضع از خود است. اصولا مجلس باید موضع‌گیری داشته باشد. فراکسیون امید نیز طبق رای اعضا نظرش را اعلام کرد ولو اینکه برخی نظری مخالف داشتند.
مجلس استیضاح رییسه نمایندگان فراکسیون پایان فراکسیون‌ها جایگاه اقتدار شورا شورای اسلام اسلامی نظارتی موضع‌گیری پارسایی اینکه دادند وزرا وزیر موضوع کارهایی استیضاح‌ها اخطار نباید دارای بودیم اعلام گذشته چهارشنبه استیضاح‌هایی امروز ولایی باشند نخواهد بابایی تریبون نتیجه دارند دنبال افزود