برگزیده ها
سال آینده 400 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود ذخیره خواهد شد/تمام خسارات ناشی از کم‌آبی به کشاورزان پرداخت می‌شود

مازندمجلس: رئیس مجمع نمایندگان اصفهان گفت: در نشست امروز مقرر شد به کسانی که در اثر کمبود آب و خشکسالی خسارت دیده‌اند، برای جبران خسارتشان مبالغی پرداخت شود.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ، در تشریح نشست عصر امروز مجمع با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو اظهار داشت: جلسه‌ای عصر امروز مجمع نمایندگان اصفهان با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، رضا اردکانیان وزیر نیرو و استاندار اصفهان برگزار کرد.

وی افزود: این جلسه در رابطه با بحث آب استان اصفهان بود که با توجه به مشکلاتی که برای کشاورزان پیش آمده، بحث و تبادل نظر شد.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان همچنین تصریح کرد: با توجه به جمع‌بندی‌هایی که در این جلسه صورت گرفت مصوب شد که سهم‌آبه آب‌بران مانند بخش صنعت، حوزه آشامیدنی، مقدار 20، 25 و 10 درصد که موارد آن تفاوت دارد را کاهش دهند و این کاهش باعث شود که در پایان سال آبی آینده یعنی مهرماه 97، 400 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود ذخیره شود، آن‌هم برای آب کشاورزان.

موسوی لارگانی ادامه داد: از این طریق به کشاورزان در مهرماه سال آینده آب برای کشت پاییزه تحویل می‌دهند.

وی بر همین اساس اضافه کرد:‌ یکی از موارد و مصوبات دیگر این جلسه این بود که کشاورزان استان اصفهان (فرقی نمی‌کند که در چه منطقه‌ای باشد) و کسانی که از کمبود آب زیان دیدند، مبالغی را برای جبران آن زیانی و خسارتی که دیده‌اند، در حدی که دولت و استاندار توان داشته باشند، مبلغی را به کشاورزانی که در اثر خشک‌سالی دیده‌اند به آنان پرداخت شود.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان اضافه کرد: این مبلغ برای کشت نکردن در اثر خشک‌سالی در سال جاری یعنی سال آبی 96-95 محسوب می‌شود و این تسهیلات برای شرق و غرب استان فرقی نمی‌کند و همه استان و مناطق و شهرستان‌های آن را دربرمی‌گیرد.

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: درواقع آنهایی که از کمبود آب و از خشک‌سالی خسارت دیده‌اند به آنها برای جبران خسارتشان مبالغی پرداخت می‌شود.

وی در خصوص نحوه پرداخت این خسارت به کشاورزان عنوان کرد که صنف کشاورزان استان اصفهان و همچنین شهرستان‌هایی که در این زمینه زیان دیده‌اند، لیست کشاورزان را دارند و بر اساس لیستی که صنف کشاورزان دارد، به دولت ارائه کرده و بر این اساس خسارت آنها پرداخت خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در پاسخ به این سؤال که مبنای شناسایی این افراد و میزان مبلغ پرداختی به چه صورت بوده و از چه طریقی به آنها پرداخت می‌شود، گفت: شوراها قطعاً سؤال و تحقیقاتی می‌کنند که به‌عنوان مثال در فلان شهر یا روستا به چه میزان آن کشاورز خسارتی دیده است و یا از طریق همین صنف کشاورزان، افرادی که در آن شرکت کرده‌اند و عضو این صنف هستند، شناسایی خواهند شد.

موسوی لارگانی در ادامه بیان جزئیات نشست مزبور یادآور شد: یکی از مباحثی که استاندار در جلسه امروز مطرح کرد این بود که بر اساس دفترچه‌های کشاورزی که قبلاً کشاورزان داشتند،‌ زیان را بررسی و پرداخت می‌کنند.

وی درباره زمان پرداخت این خسارات به کشاورزان گفت: هنوز زمان دقیق پرداخت ضرر و زیان کشاورزان اعلام نشده اما به صورت قطعی در جلسه امروز مصوب شد و طی روزهای آینده به صورت دقیق به مردم اعلام رسمی خواهد شد.

سمت ادامه داد: در جلسه امروز این دستور این موضوع داده شد و طی روزهای آینده به صورت دقیق اطلاع‌رسانی خواهد شد و مؤلفه شناسایی آنها به‌گونه‌ای است که به‌عنوان مثال می‌گویند از یک تا دو هکتار یک مبلغ مشخص برای زیان این مساحت در نظر گرفته می‌شود و درواقع بر اساس مساحت زمین خسارت‌دیده‌شده میزان مبلغی در نظر گرفته می‌شود.

کشاورزان اصفهان پرداخت امروز استان نمایندگان رئیس آینده لارگانی موسوی دیده‌اند خسارت میزان شناسایی خشک‌سالی ادامه استاندار مترمکعب میلیون زاینده‌رود درواقع به‌عنوان روزهای لاریجانی گرفته مساحت ذخیره اعلام مبلغی نمی‌کند اضافه مهرماه موارد کمبود مبالغی خسارات خسارتی جبران همچنین