برگزیده ها

مازندمجلس: در طول چهارسالی که به‌عنوان شهردار مشهد مقدس توفیق خدمت داشتم، یکی از سیاست‌های کلان کاری‌ام، توسعه دیپلماسی عمومی بوده است.

مازندمجلس: سید صولت مرتضوی در یادداشت روزنامه جوان نوشت:
در طول چهارسالی که به‌عنوان شهردار مشهد مقدس توفیق خدمت داشتم، یکی از سیاست‌های کلان کاری‌ام، توسعه دیپلماسی عمومی بوده است، در این اثنا با گروه‌های مختلف اعزامی از کشورهای مختلف جهان، از جمله نمایندگانی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی و زائران خارجی که در قالب تشکل‌های مردمی توفیق تشرف به آستانه ملک پاسبان امام هشتم (ع) می‌یافتند، ملاقات‌های متنوعی داشته‌ام. در سال 2017 که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفته بود، این دیدارها به حد اعلا رسید، این امکان فرصتی را فراهم کرد تا نشست‌های بین المللی با حضور نخبگانی از جهان برگزار نمایم، از جمله آنها می‌توان به برگزاری اجلاس‌های موفقیت آمیزی اشاره کرد که بستر را برای دیپلماسی عمومی فراهم نمود. برگزاری کنگره پزشکان جهان اسلام «با همکاری و دعوت جناب آقای دکتر ولایتی»، نشست جوانان کشورهای عضو مترو پلیس «به نمایندگی از وزرای خارجه کشورهای عضو»، برگزاری همایش رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما و دهها برنامه علمی و آموزشی دیگر، البته در این میان نقش جناب آقای ارباب خالص، مسئول نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق، جناب آقای رضوی کیا مدیرکل دفتر روابط عمومی شهرداری و همکاران سخت کوش ایشان در حوزه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت و در خور قدردانی و تشکر است. با این وصف شاید این سؤال مطرح شود چرا با درخواست ملاقات سفیر انگلیس مخالفت کردم؟ چنانچه مروری بر تاریخ چهارصد ساله بریتانیای کبیر (استعمار پیر) داشته باشیم درخواهیم یافت که کارنامه دولت انگلیس سرشار از نقض حقوق بشر، نسل کشی، تجاوز، تجزیه کشورها، تفرقه در ممالک اسلامی وخصومت با ملت ایران و ... بوده است.
برای نمونه، تنها در دهه 1770 میلادی بالغ بر 10 میلیون از مردم مظلوم هند در ایالت بنگال بر اثر شکنجه، قحطی و گرسنگی به دست نظامیان متجاوز انگلیس جان خود را از دست دادند و در سال 1942 حدود 5 میلیون هندی دیگر را به کام مرگ کشاندند. به قول ویل دورانت تاریخ نگار امریکایی، انگلیسی‌ها در هند کار را به جایی رساندند که از مردم هند برای اداره کشور انگلیس مالیات اخذ می‌کردند. گسترش استعمار پیر به آفریقا و تسلط بر منابع غنی و معادن طلای آفریقای جنوبی که منجر به بروز پدیده اختلاف بین سیاه پوستان و سفید پوستان گردیده است. بمباران شیمیایی عراق به دستور چرچیل و آزمایش سلاح‌های شیمیایی در عراق که سبب قتل عام جمع کثیری از عشایر کرد و عرب شد، بعضی خبرها حاکی از آن است که آن بخش از مردم که موفق به فرار از شهر و روستا می‌شدند، توسط پیاده نظام انگلیسی‌ها به رگبار بسته می‌شدند. در توجیه این نسل کشی چرچیل ( نخست وزیر وقت انگلیس) می‌گوید: من به شدت با استفاده از گازهای سمی علیه این قبایل بی تمدن ( عرب و کرد) برای گسترش وحشت موافقم.
رها کردن 3900 تن مواد آتش زا در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و قتل عام بیش از 600 هزار نفر از مردم آلمان، ایجاد قفس شکنجه در شهر لندن به منظور آزار و اذیت اسرا و زندانیان و...
پرونده جنایت انگلیس در ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی مملو از دخالت‌های مزورانه و توطئه‌های گوناگون است. ترور نافرجام مرحوم شیخ فضل الله نوری، قتل قائم مقام فراهانی و توطئه قتل امیرکبیر و طراحی کودتاهای مختلف در ایران، از جمله کودتای سوم اسفند 1299 و سقوط احمد شاه قاجار به علت عدم امضای قرارداد ننگین 1919 و روی کار آوردن قزاقی به نام رضا خان، کودتای 28 مرداد با همدستی امریکا و حاکمیت 25‌ساله دیکتاتوری بر ایران، ایجاد اختلاف بین رهبران نهضت ملی صنعت نفت (مرحوم آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق)، مقابله با نهضت جنگل و سرکوب آن با همکاری فرقه ضاله بهائیت، مقابله با قیام دلیران تنگستان و شهادت رئیسعلی دلواری. دراین خصوص مرحوم شیخ محمد برازجانی از فقها و علمای با نفوذ و از مجاهدین جنوب، در جنگ جهانی اول‌ در پاسخ به نامه کنسول انگلیس در خلیج فارس می‌نویسد، تمام گرفتاری‌ها و مصیبت‌های مردم از طرف دولت انگلیس می‌باشد. انحراف در مسیر جریان مشروطیت، جدایی بحرین از ایران و تصرف جزایر سه گانه ایران، ایجاد شبکه زیرزمینی فراماسونری در جهان و لژ فراماسونری در ایران، راه‌اندازی شبکه‌های هرمی گلدکوئیست، اخراج و زندانی تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی مقیم لندن از آن جمله است.
دخالت در مسائل هسته‌ای و نقش آفرینی در صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران، تدوین پیش نویس قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران، فروش میلیاردها دلار سلاح به رژیم کودک‌کش عربستان به منظور قتل عام مردم مظلوم یمن و صدها جنایت ریز و درشت دیگر علیه بشریت و ملت مظلوم ایران، توطئه شوم اخیر، مثلث‌ انگلیس، عربستان و جریان شیعه انگلیسی در تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و اهانت به پرچم مقدس کشورمان خود مزید بر علت و دلیلی آشکار برای اثبات دشمنی‌های دولت انگلیس با ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. در رابطه با نقش انگلیس در ایجاد فساد در جهان، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: در این منطقه از دو قرن پیش به این طرف هر چه از انگلیس سرزده است شر و فساد و تهدید بوده، آن وقت این مسئول انگلیسی می‌آید اینجا و می‌گوید ایران تهدید منطقه است. این خیلی بی شرمی می‌خواهد که کسانی که خودشان در طول زمان، تهدید و خطر و نکبت برای منطقه بوده‌اند بیایند کشور مظلوم و عزیز ما را متهم کنند. اینها بخشی از ماهیت انگلیسی‌هاست. با توجه به گزاره‌های پیش گفته آیا پذیرش سفیر کشور استعمارگر، ناقض حقوق بشر با حریت و آزاده اندیشی ودفاع از حقوق مظلومین و منافع ملی سازگاری دارد؟!
در پایان به تمام کسانی که دل در گرو ارتباط با نظام مرموز و استعمارگر انگلیس دارند توصیه می‌نمایم چنانچه فرصت مطالعه تاریخ استعمار پیر را ندارند، برای یک بار فیلم سینمایی کیف انگلیسی را مشاهده نمایند.
انگلیس ایران اسلام اسلامی کشورهای ایجاد مظلوم تهدید منطقه استعمار انگلیسی مرحوم تاریخ برگزاری مختلف عمومی همکاری جریان مقابله کودتای توطئه شورا رهبر امنیت جنایت استعمارگر جمهوری عربستان شورای کسانی فراماسونری شیمیایی مسئول چنانچه میلیون خارجه نمایندگی توفیق دیپلماسی فراهم شکنجه انگلیسی‌ها می‌شدند می‌گوید جهانی چرچیل پوستان گسترش اختلاف منظور