برگزیده ها

مازندمجلس: طرفداران توافق هسته‌ای برجام از احتمال عدم تأیید نامزد معرفی‌شده برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا در مجلس سنای این کشور می‌گویند.

مازندمجلس: بعد از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در برکناری «رکس تیلرسون» از سمت وزیر خارجه آمریکا و معرفی «مایک پامپئو» به عنوان نامزد جایگزینی وی، برخی از حامیان توافق هسته‌ای ایران (برجام) عزم خود را برای جلوگیری از تأیید وی در مجلس سنا جزم کرده‌اند. 
وبگاه پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور روز چهارشنبه در گزارشی نوشته اقدام ترامپ در برکناری تیلرسون با واکنش فوری حامیان برجام در آمریکا روبرو شده که نگرانند روی کار آمدن «پامپئو» تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام را عملی کند. 
فرصت بعدی که ترامپ می‌تواند با احیا کردن تحریم‌ها علیه ایران، واشنگتن را از توافق هسته‌ای برجام خارج کند، روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) است. او دی‌ماه سال جاری تیلرسون را مأمور مذاکره با کشورهای اروپایی برای «اصلاح» این توافق هسته‌ای مطابق با میل او کرده بود. 
مایک پامپئو که در حال حاضر ریاست سیا را بر عهده دارد، از جمله افراطی‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به شمار می‌رود و قبلاً بارها خواستار لغو این توافق که او آن را «فاجعه‌بار» نامیده، شده است. 
«استفان میلر»، مدیر مرکز «Win Without War» (بردن بدون جنگ) که ائتلافی متشکل از فعالان ضدجنگ است، معرفی پامپئو برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا را «نشانه‌ای واقعاً بد» توصیف کرده است. 
این فعال ضدجنگ به المانیتور گفت: «مایک پامپئو چندین سال است که جزو مخالفان این توافق است. او گفته که چه احساسی درباره این توافق دارد و نشانه‌ای درباره اینکه مواضعش را تغییر داده دیده نمی‌شود. از دید ما، او همین حالا صلاحیت تصدی این سمت را ندارد.»
«مایلز» گفته موسسه او در صدد است با دفاتر نمایندگان مجلس سنا برای جلوگیری از تأیید او در این مجلس لابی کند. 
مرکز «Win Without War»، سال گذشته برای جلوگیری از رأی آوردن تیلرسون در مجلس سنا هم لابی کرده بود، اما تیلرسون در آن رأی‌گیری با ۵۶ رأی موافق و ۴۳ رأی مخالف وزیر خارجه آمریکا شد.
نمایندگان جمهوری‌خواه در حال حاضر ۵۱ کرسی مجلس سنا رات در اختیار دارند. «ران پال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی اعلام کرده به نامزدی «پامپئو» برای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا رأی منفی خواهد داد.
المانیتور نوشته با آنکه مجلس سنا با ۶۶ رأی موافق و ۳۲ رأی مخالف نامزدی پامپئو برای تصدی ریاست سیا را تأیید کرده، او این بار برای تصاحب سمت دیپلمات ارشد آمریکا راه دشوارتری را پیش رو خواهد داشت و با موانع بزرگتری رو به رو خواهد داد. برخی از نمایندگان دموکرات از جدال سختی می‌گویند که او در این مسیر در پیش رو خواهد داشت، ضمن آنکه احتمال دارد برخی نمایندگان جمهوری‌خواه هم تصمیم بگیرند به او رأی منفی بدهند. 
کریس مورفی، نماینده دموکرات سنا که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی این مجلس است گفت: «او برای کسب رأی مثبت نمایندگان دموکرات، راه سختی پیش رو دارد. آخرین چیزی که ما در این کشور خواهیم یک فرد 'بله قربان‌گو' است که قدرت آمریکا را صرفاً در قدرت نظامی و عملیات‌های مخفیانه می‌بیند.»
مورفی در مصاحبه با المانیتور درباره نقش تیلرسون در نگاه داشتن ترامپ در توافق برجام ابراز تردید کرد و گفت: «درباره اینکه تیلرسون تا چه اندازه در موضوع توافق ایران نقش داشت، تردید دارم؛ درباره این فرض که تیلرسون باعث شده ترامپ در برجام بماند، مطمئن نیستم که اصل ماجرا این باشد.»
حتی نمایندگان دموکرات، مانند «باب منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا که به برجام رأی منفی دادند هم با تهدیدهای ترامپ برای خروج یکجانبه از این توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند. 
وی به المانیتور گفت: «بر اساس چیزهایی که درباره اظهارات پامپئو خوانده‌ام به نظر می‌رسد که نظرات او همراستا با نظرات رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور برای این توافق ارزشی قائل نیست و قصد دارد از آن خارج شود.»
توافق آمریکا پامپئو برجام تیلرسون ترامپ درباره نمایندگان المانیتور هسته‌ای سمت دموکرات خارجه ایران رئیس رئیس‌جمهور جلوگیری تأیید جمهوری‌خواه مخالف نامزدی نماینده کمیته خارجی تردید نظرات موافق روابط مورفی ریاست معرفی حامیان برکناری اقدام صلاحیت می‌گویند کرده‌اند نوشته ضدجنگ نشانه‌ای Without مخالفان تهدیدهای اینکه