برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: استیضاح‌ سه وزیر هشداری برای دولتمردان بود که مراقب رفتارشان باشند.

مازندمجلس: حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در واکنش به نتیجه استیضاح سه تن از وزرای دولت که منجر به ابقای آنان شد، اظهار کرد: استیضاح به معنای طلب توضیح وزرا به مجلس است و نمایندگان از وزرا می‌خواهند که راجع به شبهاتی که در عملکردشان وجود دارد، توضیح دهند.
وی ادامه داد: زمانی که وزرا در روز استیضاح توضیحات خود را ارائه می‌دهند، طبعا نمایندگان نسبت به بخشی از آن شبهات قانع می‌شوند و ابهاماتشان برطرف می‌شود، اما اگر همچنان شبهات نمایندگان باقی بماند و با توضیحات وزیر هم قانع نشوند، رأی موافق استیضاح و اگر قانع نشوند، رأی مخالف استیضاح می‌دهند. آنچه در نتیجه این سه استیضاح به دست آمد، حاکی از آن است که اغلب وکلای ملت به این نتیجه رسیدند که سوالاتی که درباره عملکرد ربیعی، آخوندی و حجتی وجود داشت، یا اساسا به آنان مربوط نبود یا آنکه به این شبهات به طور کامل پاسخ داده شد.
حجت‌الاسلام مازنی گفت: در اینجا می‌توان مثالی را مطرح کرد که اگر کسی به دادگاه برود و پرونده‌ای را مطرح کند، آیا قاضی باید حتما به نفع او حکم صادر کند تا بگوییم که عادل است یا آنکه عدالت قاضی در این است که بر اساس اسناد، مدارک، مشاهدات و دیگر رویه‌ها بتواند به جمع‌بندی برسد و حکمی را صادر کند؟ محکمه نظارت و استیضاح مجلس هم چون محکمه دادگاه و برای آن است که نمایندگان طرح سوال و شبهه کنند و پس از توضیحات وزرا، درباره ابقا یا عزل آنان تصمیم‌گیری کنند.
نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ناگفته نماند که آقای ربیعی با آرای شکننده‌ وزیر ماند، خاطرنشان کرد: این استیضاح‌ها هشداری برای دولتمردان بود که مراقب رفتارشان باشند و بدانند که چشمان تیز نمایندگان ملت مراقب اعمال و عملکرد آنان است و در روزهای استیضاح هم مسائل را با شفافیت کامل مطرح کردند. این سه استیضاح نشان داد که مجلس بیدار است و از روی اغماض این سه وزیر دولت ابقا نشدند بلکه اکثر وکلای ملت توضیحات آنان را قانع کننده دانستند و رأی به ادامه کار آنان دادند.
 مردم ترجیح می‌دهند دولت کار کند و در جهت اصلاح امور قدم بردارد
ایلنا نوشت: 
سهیلا جلودارزاده با اشاره به اظهارنظرهای موجود درباره استیضاح وزرا عنوان کرد:به نظر می‌آید از آنجایی که قانونگذاران این نتیجه را تایید کرده‌اند حداقل نفع استیضاح امر به معروف و نهی از منکر است. البته اگر تهمت، آبروریزی و بی‌اخلاقی در استیضاح دخیل نشود‌، می‌تواند مثبت باشد و جنبه هشداری هم دارد. اما کسانی که می‌گویند استیضاح نتیجه نداشته در واقع نتیجه مورد نظر آنها نبوده است. استیضاح شامل دو نتیجه است؛ حذف وزیر به طور کامل و هشدار برای اصلاح امور .
جلودارزاده افزود: بعد از این استیضاح وزیر از اطرافیانش و هم‌نظرانش مراقبت بیشتری می‌کند و به اصلاح امور می‌پردازد. در استیضاح اخیر هم خلافی صورت نگرفته هرچند بعضی عصبانی شدند اما وزرا هم جواب آنها را می‌دادند. من با استیضاح موافق نبودم؛ چراکه واقعا وقت مجلس گرفته شد. یعنی حدود دو روز وقت کمیسیون‌ها و نزدیک دو ماه وقت وزرا گرفته شد.
وی در خصوص اظهارات بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید گفت: احتمالا آقای پارسایی در حال حاضر عصبانی است و این مسائل را مطرح کرده است. بهتر است یکشنبه بار دیگر با ایشان صحبت کنید. اما بعضی افراد فکر می‌کنند اگر وزیری حذف نشود بگویند از اقتدار مجلس کاسته شده است ولی در واقعیت مجلس خوب، مجلسی است که قانونی عمل کند و هشدار دهد، تصمیم به حذف مرحله آخر است. استیضاح در هر صورت باعث می‌شود از جنگ سرد، تردید و دودلی جلوگیری شود اما نباید عادت و تکراری شود.
نماینده مردم تهران با اشاره به برخی نمایندگان که طبیعتی نقدکننده دارند، گفت: نمایندگان همیشه سوال و استیضاح می‌کنند اما آقای آخوندی برای چندمین بار استیضاح شدند و تکرار این امر از قبح مجلس کم می‌کند. چراکه بعضی نمایندگان طبیعتشان استیضاح کردن است و این امر هر دلیلی می‌تواند داشته باشد اما اکثرا برای رسیدن به خواسته‌هایشان از دولت انتخابی است.
وی با تاکید بر هشداری که استیضاح برای نمایندگان و دولت داشت، تصریح کرد: این وضعیت هشدار به دولت بود؛ چراکه از این به بعد باید نامه‌های نمایندگان را با دقت بیشتری بخواند. آنها نمایندگان ملت هستند و هشدار این استیضاح به مجلس هم این بود که در دولت قبل و دولت احمدی‌نژاد از این برنامه‌ها زیاد داشته است. اما در این دوره مردم توان این مساله را ندارند و ترجیح می‌دهند دولت کار کند و در جهت اصلاح امور قدم بردارد. مساله استیضاح کم‌کم به مساله‌ای تکراری تبدیل می‌شود و کارآمدی خود را از دست می‌دهد. اما در هر صورت شخصی که باید عبرت می‌گرفت، گرفت اما کسی که بخواهد ضربه بزند از استیضاح هم دست برنمی‌دارد و به طور مستمر به رفتارهایش ادامه می‌دهد هرچند منجر به خدشه‌دار شدن قبح مجلس شود.
استیضاح نمایندگان وزرا نتیجه توضیحات اصلاح می‌دهند هشدار هشداری تهران ادامه نماینده تکراری اشاره جلودارزاده درباره شبهات چراکه می‌تواند مسائل ترجیح بیشتری عصبانی مساله می‌دهد اسلام پارسایی گرفته هرچند مراقب می‌کند وکلای تبدیل حجت‌الاسلام مازنی مساله‌ای کم‌کم فراکسیون دولتمردان توضیح نشوند آخوندی دادگاه ربیعی عملکرد موافق واکنش محکمه