برگزیده ها

مازندمجلس: تارنمای نشریه نیوزویک نوشت: ایران در پی برکناری ناگهانی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، اذعان داشت که این دست از تغییرات و تحولات در کابینه ترامپ، تازگی ندارد.

مازندمجلس: تارنمای هفته نامه آمریکایی نیوزویک نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که از این که ترامپ دعوت غافلگیرکننده دیدار با کیم جونگ-اون را پذیرفته است، حمایت می کند. اما وی در ادامه هشدار داد که غیرقابل پیش بینی بودن دولت ترامپ می تواند شانس دستیابی به یک موفقیت دیپلماتیک را از بین ببرد.  قاسمی گفت:« اگر این مذاکره صورت بگیرد، هر گونه تلاش برای صلح و ثبات جهانی مورد حمایت ایران است ولی در عمل ثابت شده که نمی‌توان به رویکردها و حرف های آمریکا اعتماد کرد.»وی اذعان داشت که برکناری غافلگیرکننده تیلرسون «تازگی ندارد» اما همچنان می تواند مخل مذاکرات مشترک در مورد توافق هسته ای 2015 شود که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا روابط تهران و واشنگتن را تقویت و در زمان ترامپ که از مخالفان این توافق است، آن را تیره و تار کرد.قاسمی افزود: «البته حضور طرف آمریکایی در نشست های کمیسیون (مشترک برجام)، به دلیل تغییرات مکرر در دولت ترامپ با حاشیه هایی همراه بوده است اما به هر روی تاکنون تمام این نشست ها برگزار شده اند.» نیوزویک در ادامه نوشت: ترامپ روز سه شنبه و مدت کوتاهی پس از آن که خبر برکناری تیلرسون در توییتر منتشر شد، در جمع خبرنگاران گفت که حمایت این دیپلمات ارشد از توافق هسته ای ایران یکی از دلایل برکناری وی بود. اگرچه این توافق از حمایت مقامات ارشد پنتاگون از جمله جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و جوزف وُتِل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا ، برخوردار است، ترامپ از آن به عنوان توافقی «وحشتناک» و «یکجانبه» نام برده است. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با بیان این که مایک پمپئو رئیس وقت سازمان سیا (اطلاعات مرکزی آمریکا) و جانشین برگزیده ی تیلرسون، نیز دیدگاه مشابهی داشته احتمال خروج کاخ سفید را از این توافق، افزایش داد. آمریکا مدت هاست که به رغم خواسته ی پنج امضا کننده دیگر توافق که از برجام حمایت می کنند، تهدید به این کار می کند. پمپئو نیز از مخالفان پروپاقرص توافق ایران بوده است. نیوزویک نوشت: عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت: «اخراج تیلرسون نشان داد که آمریکایی ها در مورد خروج از برجام مصمم هستند.» وی از کشورهای اروپایی خواست تا آمریکا را به ماندن در این توافق متقاعد کنند. به گزارش ای بی سی نیوز، از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ژانویه 2017 (دی-بهمن ماه 1395)، چندین تن از مقامات ارشد آمریکایی استعفا داده یا از مقام خود برکنار شده اند. اگرچه ترامپ و تیلرسون مدت ها بود که با یکدیگر اختلاف نظر داشتند، خبر اخراج مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اگزون موبیل، در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه برگزار می شود و دیدار آتی ترامپ و کیم، منتشر شد. 
ترامپ آمریکا توافق ایران تیلرسون حمایت برکناری برجام رئیس مشترک آمریکایی جمهوری قاسمی ادامه اگرچه  نیوزویک منتشر پمپئو اخراج برگزار مرکزی مقامات کمیسیون گزارش تواند غافلگیرکننده نیوزویک دیدگاه دیدار مخالفان چهارشنبه خارجه