برگزیده ها
مازندمجلس: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: انگلیس از همکاری با روسیه در خصوص پرونده اسکیپال، جاسوس سابق روس خودداری می‌کند. مسکو چهار یادداشت دیپلماتیک برای مذاکره درباره این مساله برای لندن ارسال کرد، اما تنها پاسخ‌ رسمی گرفت.
زاخارووا تاکید کرد: لازم به ذکر است اطلاع دهم چندین یادداشت دیپلماتیک از طریق سفارت روسیه در انگلیس برای وزارت خارجه انگلیس ارسال شده است. هدف ما برگزاری مذاکراتی با مقام‌های لندن بود، اما ما فقط توانستیم پاسخ‌های رسمی بی‌معنا تحویل بگیریم.
زاخارووا در ادامه تاکید کرد: مسکو از لندن می‌خواهد تا اجازه دسترسی به اسناد مرتبط با این حادثه را بدهد. این مقام تاکید کرد لندن تاکنون اطلاعات کافی از جمله نمونه‌های عامل اعصاب را ارائه نکرده است.
علاوه بر این سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: انگلیس سال‌هاست از طریق فرآیند ویزا دیپلمات‌های روس را بیرون می‌کند بنابراین مسکو هیچ‌گونه تردیدی ندارد که لندن کمپین ضد روسیه به راه انداخته است. موضع لندن نشان می‌دهد هیستیری روس‌هراسی به سبک جدیدی رسیده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: رییس یک کشور مسلح به تسلیحات هسته‌ای بدون اساس یک کشور دیگر را به تخاصم متهم می‌کند و اولتیماتوم 24 ساعته می‌دهد. این شبیه یک بازی است.
زاخارووا در ادامه از پاسخ به این سوال که آیا فرصتی برای عادی سازی روابط با انگلیس به وجود می‌آید امتناع کرد.
روز گذشته ترزا می، نخست وزیر انگلیس بزرگترین اخراج گروهی دیپلمات‌های روسی از انگلیس از زمان جنگ سرد را اعلام کرد که به گفته آنها دلیل‌ آن حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق است.
وزارت خارجه روسیه در واکنش به این مساله گفت: چنین تدابیری تضعیف کننده اساس مذاکرات عادی میان این دو کشور است.
زاخارووا همچنین گفت: موضع نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در وزارت خارجه آمریکا و نیز دولت ترامپ حمایت از کمپین روس هراسی است، چرا که آنها از موضع ترزا می حمایت کردند.
او تاکید کرد: چنانچه آمریکا به موارد پرونده اسکیپال دسترسی دارد باید آنها را منتشر کند اما اگر چنین اسنادی ندارد نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند و از موضع دیگری حمایت کند.
سرگئی اسکیپال و دخترش یولیا اخیرا در انگلیس دچار مسمومیت شدند و کارشناسان انگلیسی یک عامل اعصاب روسیه را بر روی بدن آنها شناسایی کردند.
مقام‌های روسیه ادعاهای لندن را رد می‌کنند و وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش آماده همکاری در تحقیقات است اما نیاز دارد به جزییات پرونده از جمله نمونه‌های عامل عصبی دسترسی داشته باشند.
روسیه انگلیس خارجه وزارت زاخارووا تاکید کمپین اعصاب حمایت آمریکا اسکیپال دسترسی می‌کند دیپلمات‌های پرونده سخنگوی نمونه‌های ندارد اخراج انداخته می‌دهد مقام‌های دیپلماتیک یادداشت مساله ارسال جاسوس همکاری ادامه