برگزیده ها

مازندمجلس: در خصوص دلایل واقعی برکناری تیلرسون تحلیلهای مختلفی ارائه می شود؛ در این میان، نظریه های تحلیلگران خلیج فارس بر این اساس استوار است که برکناری وزیر خارجه آمریکا بدنبال درخواست امارات و عربستان از ترامپ انجام شده است، چرا که تیلرسون در مورد بحران این کشورها با قطر، در کنار این کشور ایستاده بود.

مازندمجلس:

البناء نوشت: در خصوص دلایل واقعی برکناری تیلرسون تحلیلهای مختلفی ارائه می شود؛ در این میان، نظریه های تحلیلگران خلیج فارس بر این اساس استوار است که برکناری وزیر خارجه آمریکا بدنبال درخواست امارات و عربستان از ترامپ انجام شده است، چرا که تیلرسون در مورد بحران این کشورها با قطر، در کنار این کشور ایستاده بود.
این رسانه عرب زبان ادامه داد: اما نظریه دیگری این اقدام ترامپ را به منزله آمادگی برای تنش زایی بیشتر در برابر روسیه و ایران در سوریه و در رابطه با توافق هسته ای ایران می داند؛ بویژه آنکه گزینه جایگزین تیلرسون، مایک پمپئو است که به سرسختی اش در پرونده های مربوط به روسیه و ایران مشهور است.
در روزنامه های آمریکایی در این باره دو تفسیر مغایر وجود دارد، اول آنکه شکاف بین ترامپ و تیلرسون کاملا آشکار بوده و پیش از این نیکی هیلی گزینه احتمالی جانشینی وزیر خارجه محسوب می شده است، در این میان، اقدام تیلرسون در مورد همراهی با موضع انگلیس در خصوص نسبت دادن اتهام ترور جاسوس روسی به روسیه، موجب تسریع در زمان برکناری تیلرسون شد؛ چرا که ترامپ قصد داشت در این باره موضع بی طرفی را اختیار کند، تا بار دیگر وارد جنگ تبلیغاتی با روسیه نشود. تحلیل های دیگر، انتخاب پمپئو را به نزدیکی وی با ترامپ ربط می دهند و پیشرفت مذاکرات با کره شمالی را علت اصلی تغییر وزیر خارجه آمریکا می دانند؛ چرا که پرونده ای با این میزان حساسیت نیاز به وزیر خارجه ای با پیشینه و سابقه امنیتی، نزدیک به رئیس جمهور و قادر به تفاهم با او دارد.
کسانی که برکناری تیلرسون را اقدامی مهم می دانند و از آن خوشحال هستند؛ چه داعیه داران حل درگیریها با قطر در خلیج فارس باشند و چه دعوت کنندگان به جنگ در سوریه، فراموش کرده اند که ترامپ خود چند هفته پیش با پادشاه قطر در مورد حمایت از این دولت برای احیای شورای همکاری های خلیج فارس صحبت کرده بود، همچنانکه فراموش کرده اند تیلرسون از هدف قرار گرفتن فرودگاه شعیرات غافلگیر شد و هر زمان دیگری که ترامپ بخواهد بدون مشورت با وزیر خارجه اش چنین اقداماتی را تکرار می کند. بنابراین، وجود تیلرسون مانعی برای ترامپ نبود و آمدن پمپئو نیز باعث آسان شدن مأموریت ایالات متحده در سوریه نمی شود، چرا که دخالت نظامی در در سوریه مستلزم فراهم آوردن نیم میلیون سرباز و صدها جنگنده و صرف سالانه یک تریلیون دلار به مدت بیست سال است، بدون آنکه پیروزی آمریکا در این شرایط نیز قطعی باشد!
کرشمالی به تنهایی روی کار آمدن پمپئو را تفسیر می کند، چرا که وی روابط دوستانه نزدیکی با مشاور امنیت ملی کره جنوبی و رئیس اطلاعات این دولت دارد، دو مقامی که ارّابه های اصلی مذاکره با کره شمالی در مورد پرونده اتمی آن هستند.
تیلرسون ترامپ برکناری خارجه سوریه پمپئو روسیه پرونده ایران آمریکا فراموش نزدیکی تفسیر شمالی رئیس درخواست امارات گزینه دیگری البناء اقدام تحلیلگران نظریه عربستان