برگزیده ها

مازندمجلس: در یک اقدام غافلگیر کننده ترامپ با دعوت به مذاکره رهبر کره شمالی موافقت کرد و این نزدیکی پس از جنگ لفظی بین دو رئیس جمهور و تهدیدات رد و بدل شده بین آنها در مورد جنگ اتمی ویرانگر اتفاق افتاده است.

مازندمجلس:

العرب نوشت: در یک اقدام غافلگیر کننده ترامپ با دعوت به مذاکره رهبر کره شمالی موافقت کرد و این نزدیکی پس از جنگ لفظی بین دو رئیس جمهور و تهدیدات رد و بدل شده بین آنها در مورد جنگ اتمی ویرانگر اتفاق افتاده است.
این رسانه عرب زبان ادامه داد: صحبت از مذاکره بین کره شمالی و آمریکا، توافق هسته ای اوباما و دولتهای اروپایی با ایران را برای ما تداعی می کند و سوالهایی را در این مورد بر می انگیزد که آیا ترامپ با امضای قراردادی با کیم جونگ اون نام خود را در تاریخ وارد می کند؟
این نشست، در صورت برگزاری، اولین کنفرانس بین ایالات متحده و کره شمالی، پس از 7 دهه دشمنی بین این دو محسوب می شود. با وجود تاریخ متشنج روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ، هیچگاه این تشنج به حد نگران کننده کنونی که به دنبال جنگ لفظی بین ترامپ و کیم جونگ اون ایجاد شد، نرسیده بود.
می توان گشایش نسبی در روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ را در نقش میانجی گری، محوری و مهمی تفسیر کرد که کره جنوبی برای برگزاری چنین نشستی ایفا نمود. موافقت ترامپ با برگزاری دیدار زمانی اعلام شد که رئیس دفتر امنیت ملی در کره جنوبی، رئیس جمهور ایالات متحده را از نتایج دیدار تاریخی اش با رئیس جمهور کره شمالی آگاه کرد.
در این دیدار، رهبر کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی و تعلیق آزمایش های موشکی در طول مدت انجام مذاکرات شد؛ مساله ای که به معنای تمایل به بهبود روابط بین دو کره و ادامه ذوب یخ در این روابط است.
در این میان، آنچه جلب نظر می کند، آن است که واشنگتن با مساله به نحوی تعامل دارد که گویا تنها کره شمالی عقب نشینی هایی را در موضع خود داشته است و آمریکا تنها سر میز مذاکره می نشیند، بدون آنکه مجبور به ارائه چشم پوشی هایی شود، و سیاست آن با وارد آوردن فشار زیاد بر پیونگ یانگ گامهای معین، دائم و قابل اطمینانی را برای رهایی از برنامه های هسته ای اش برداشته است!
برگزاری چنین نشستی همچنین به رغبت رئیس جمهور کره نسبت به نزدیکی به یکی از بزرگترین و موثرترین دولتهای جهان، یعنی آمریکا، اشاره دارد؛ آنچه که می تواند موجب کاهش عزلت دیپلماتیک کره و تحریمهای اقتصادی آن شود، علاوه بر اینکه ضمانتهای امنیتی و کمکهای اقتصادی نه تنها از طرف واشنگتن، بلکه از سوی هم پیمانان آن در منطقه، مانند ژاپن و کره جنوبی را محقق می کند.
با اینکه نشست بین ترامپ و کیم اقدام مهمی در جهت کاهش نگرانی های مردم جهان در مورد کابوس وقوع جنگ اتمی در شبه جزیره کره به شمار می رود، اما احتمالات موفقیت آن تا اندازه زیادی در سایه شکاف بزرگ در مواضع دو دولت، و سیاستهای اصلی ترامپ و کیم جونگ اون، واقعا محدود است.
در این میان، تعدادی از معاونان ترامپ به وی در مورد اقدامات دیپلماتیک کره شمالی هشدار شدیدی می دهند، که علت آن تاریخ نقش التزام های بین المللی کره شمالی و شکست تلاش های دولتهای سابق آمریکا در مورد اقناع کره برای خلع سلاح اتمی آن است.
به نظر می رسد پیونگ یانگ برای کسب زمان بیشتری در راستای تکمیل تلاشهای خود برای داشتن سلاح اتمی و موشکی می کوشد؛ سلاحهایی که امکان حمله اتمی کره به آمریکا را می دهد. مراکز امنیتی و سیاسی در توکیو، نزدیکترین هم پیمان شرق آسیایی آمریکا، نیز با این نظر موافق هستند و به آمریکا در مورد اتخاذ دیپلماسی لبخند، هشدار می دهد.
با این حساب، انتظار نمی رود که جهان به راه حلی در مورد بحران اتمی کره شمالی دست یابد، مگر پس از طی راهی طولانی و دشوار. پیش بینی می شود که دولت ترامپ در جریان مذاکرات ناچار از ارائه عقب نشینی هایی شود که پیش از این آنها را نمی پذیرفت، از جمله پاسخگویی به خواسته های کره شمالی در مورد عقب کشیدن نیروهای ایالات متحده از شبه جزیره کره.
از این رو، بسیاری از مسئولان در مراکز نظامی و امنیتی آمریکا مذاکرات مستقیم با کره شمالی را بزرگترین اتفاق در سیاست خارجی آمریکا، از زمان روی کار امدن ترامپ می دانند.
شاید نشست پیش رو با رهبر کره شمالی درها را به سوی مذاکرات طولانی و پیچیده در مورد سلاح اتمی کره در مقابل دست یابی به ضمانتهای امنیتی و کمکهای اقتصادی را باز کند، که در صورت شکست مذاکرات، شاهد فروپاشی عظیمی در شرایط امنیتی و استراتژیک در شبه جزیره کره خواهیم بود، نکته ای که تمام جهان را به لبه پرتگاه سوق می دهد.
شمالی ترامپ آمریکا مذاکرات امنیتی رئیس جمهور مذاکره برگزاری واشنگتن پیونگ روابط اقتصادی رهبر جزیره متحده دیدار جنوبی ایالات دولتهای تاریخ کمکهای کننده اینکه اقدام ضمانتهای مراکز اوباما توافق ایران طولانی موافقت هشدار بزرگترین اتفاق نشستی العرب ادامه موشکی نزدیکی سیاست ارائه نشینی مساله دیپلماتیک