برگزیده ها

مازندمجلس: ترامپ گفت که به نظر می رسد روسیه پشت ماجرای مسمومیت یک جاسوس روس تبار و دخترش در انگلیس قرار دارد.

مازندمجلس:

به گزارش تارنمای «هیل»، ترامپ اظهار داشت: من با [ترزا می] نخست وزیر انگلیس صحبت کردم و بحث های عمیقی در این باره داریم. این وضعیت غم انگیزی است. به نظر می رسد که قطعا روس ها پشت آن هستند.  وی خطاب به خبرنگاران افزود: این اتفاق چیزی است که هرگز نباید رخ می داد. ما آن را بسیار جدی می گیریم.
این اظهارات پس از آن صورت گرفت که آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی روسیه را به استفاده از ماده شیمیای نوویچوک (Novichok) برای مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» و دخترش در شهر سالزبری انگلیس متهم کردند.
اسکریپال جاسوس دوجانبه روس تبار و دخترش «یولیا» دو هفته پیش مسموم شده و هم اکنون در بیمارستان بستری هستند. حال آنها وخیم گزارش شده است.
در این بیانیه آمده است: این اولین حمله با عامل اعصاب در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است و حمله علیه حاکمیت انگلیس و نقض صریح کنوانسیون سلاح های شیمیایی و قوانین بین المللی به شمار می رود.
سران کشورهای یادشده با اشاره به اینکه انگلیس معتقد است به‌ احتمال ‌زیاد روسیه مسئول این حادثه بوده، عنوان کردند که با دیدگاه لندن موافق بوده «علاوه بر اینکه عدم پاسخ روسیه به درخواست مشروع انگلیس، نقش این کشور را در این حادثه برجسته می‌کند».
این بیانیه می افزاید: از روسیه می خواهیم تا به ‌تمامی سئوالات مرتبط با حادثه سالزبری پاسخ دهد. این کشور همچنین بایستی اطلاعات کاملی را درباره ماده شیمیایی نوویچوک به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه دهد.
روسیه اتهام های انگلیس و سایر کشورهای غربی را رد کرده و گفته که در مسمومیت اسکریپال نقش نداشته است.
با این حال، ترزا می روز چهارشنبه اعلام کرد که 23 دیپلمات روسی را از انگلیس اخراج می کند.
در همین حال، خبرگزاری ریانووستی به نقل از «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نوشت: در پاسخ به اقدام اخیر دولت لندن، دیپلمات های انگلیس از روسیه اخراج می شوند.
انگلیس روسیه حادثه اسکریپال شیمیایی بیانیه گزارش اخراج دیپلمات اینکه سالزبری کشورهای سرگئی جاسوس درباره نوویچوک مسموم آمریکا دخترش