برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تمدید «فرمان اضطراری علیه ایران» توسط ترامپ را نقض برجام خواند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز سیدحسین نقوی حسینی در واکنش به تمدید فرمان اضطراری دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحریم ها اظهار داشت: آمریکایی ها وضعیت اضطراری علیه ایران را از جمله تحریم های اولیه می دانند و می گویند این ارتباطی با برجام ندارد، چرا که برجام مربوط به لغو تحریم های ثانویه است.
وی افزود: با وجود آنکه از نظر آنها تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران نقض برجام نیست، اما از نظر ما و با توجه به شرایطی که مجلس شورای اسلامی در تصویب برجام مقرر کرده، این اقدام نیز نقض برجام محسوب می شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: صرف نظر از این دو دیدگاه، روندی که آمریکایی ها دارند طی می کنند، درواقع روند خروج از برجام است و پیش‌بینی ما این است که آمریکایی ها طی دو ماه آینده از برجام خارج می شوند و این از مقدماتی که چیده اند و اظهارنظرهایی که می کنند، مشخص است.
نقوی حسینی درباره نحوه خروج آمریکا از برجام و اینکه به صورت تدریجی یا یکباره از توافق هسته ای خارج می شود، گفت: آنها دیگر از مرحله خروج تدریجی گذشته اند، چرا که شرط و شروط عجیبی برای ادامه لغو تحریم ها گذاشته‌اند و آن شرایط هم هیچ گاه محقق نمی شود چون جزو خطوط قرمز ماست، بنابراین پیش‌بینی ما این است که آنها به صورت یکباره و در دو ماه آینده از برجام خارج می شوند.
هیات نظارت بر اجرای برجام انتظارات رهبری را در موضوع برجام عملی کند
وی افزود: این مساله با توجه به تغییراتی هم که در وزارت امور خارجه آمریکا ایجاد شده و یک فرد شدیدا ضدبرجام را در راس کار قرار داده اند که از برجام به عنوان فاجعه یاد می کند، محتمل‌تر به نظر می رسد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اقدامات ضروری و لازم در داخل کشور در مقابل اقدامات ناقض برجام از سوی آمریکایی ها گفت: پاسخ تیم دیپلماسی و دولت ما این است که برای همه سناریوها آماده هستند و این سناریوها را برای برجام با آمریکا یا بی‌آمریکا تعریف کرده اند، اما به نظر ما همه ارکان نظام باید برای این مساله آماده باشند و مخصوصا هیات نظارت بر اجرای برجام باید به وظایفش در این رابطه عمل کند و انتظارات رهبر انقلاب را عملی کند.
نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا در این مقطع و در صورت خروج آمریکایی ها از برجام نیاز به قانونگذاری جدید از سوی مجلس وجود خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: چنین ضرورتی وجود ندارد مگر آنکه دولت برای سناریوهایی که تعریف کرده، نیاز به قانون داشته باشد.
برجام آمریکا آمریکایی تحریم حسینی ایران اضطراری انتظارات اجرای یکباره مساله نظارت تعریف اسلام رهبر تدریجی آماده سناریوها اقدامات خارجی وضعیت ندارد اظهار اسلامی تمدید افزود سخنگوی پیش‌بینی آینده سیاست امنیت کمیسیون درباره