برگزیده ها

مازندمجلس: ظریف در مورد اینکه عربستان هم به دنبال انرژی هسته‌ای است، می‌گوید: ما نیت عربستان سعودی را نمی‌دانیم

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس نیوز، به سبک و سیاق همیشه اظهارات تند و تیز و البته توهین‌آمیزی را علیه ایران مطرح کرده است. در چندماه گذشته عربستان سعودی تلاش برای توسعه برنامه هسته‌ای خود را کلید زده است و گفته می‌شود که رایزنی‌های فشرده ریاض با واشنگتن در این زمینه ادامه دارد. عربستان سعودی از پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و اجرایی شدن برجام روند تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای را آغاز کرده است و در این میان به نظر می‌رسد که حضور دونالد ترامپ در رأس قدرت در کاخ سفید نیز دست‌های ریاض برای پیشبرد این پروژه را بازتر کرده است. به همین مناسبت یکی از پرسش‌هایی که خبرنگار برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سؤال کرد به برنامه هسته‌ای این کشور اختصاص داشت.
محمد بن سلمان 32 ساله که این هفته راهی ایالات متحده است تا با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کند، در پاسخ به این سؤال ادعا کرد که اگر ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ما نیز مشابه این کار را فوراً انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی خواهان به دست آوردن هیچ سلاح اتمی نیست، در این باره گفت: اما بدون تردید اگر ایران بک بمب اتمی بسازد، ما در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد.
این اظهارات تند ولیعهد سعودی در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها به صراحت اعلام کرده که به دنبال سلاح اتمی نیست اما خواهان برخورداری از حقوق هسته‌ای خود مطابق با قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهایی است که معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را پذیرفته‌اند.
روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف که مشروح آن در سالنامه این روزنامه منتشر شده است از وی درباره برنامه هسته‌ای عربستان سعودی سؤال کرد.
محمدجواد ظریف در پاسخ به این سؤال که عربستان سعودی به دنبال انرژی هسته‌ای است و خبرهای منتشرشده در رسانه‌های آمریکایی از چشم‌پوشی احتمالی ترامپ از برخی قوانین هسته‌ای امریکا برای همکاری هسته‌ای با کشورهای دیگر در قبال عربستان حکایت می‌کند. آیا ایران نگران دستیابی عربستان به فناوری هسته‌ای و به راه افتان رقابت هسته‌ای در منطقه نیست؟ گفت: ما نیت عربستان سعودی را نمی‌دانیم اما از نظر ما اگر کشوری به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز از جمله غنی‌سازی باشد، براساس معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی (ان پی تی) این حق را دارد.
دولت امریکا در موقعیتی نیست که این حق را از هیچ کشوری سلب کند. این مسئله سیاست اصولی ما بوده و خواهد بود اما اعتقاد داریم هر کشوری که در این منطقه به دنبال سلاح هسته‌ای باشد امنیت خود و دیگران را به خطر انداخته و امیدوار هستیم که رژیم سعودی به دنبال چنین سیاست غلطی نباشد.
هسته‌ای عربستان سعودی ایران دنبال برنامه انرژی ولیعهد ترامپ کشوری سلمان امریکا محمدجواد روزنامه منطقه صلح‌آمیز موقعیتی محمدجواد ظریف سیاست تسلیحات قوانین دستیابی اظهارات دقیقه دونالد غنی‌سازی معاهده خواهان خواهیم تکثیر