برگزیده ها

مازندمجلس: یک پژوهشکده خارجی اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای جدید که مورد بررسی کارشناسان غربی قرار گرفته‌اند، حاکی از آن‌ هستند که کره شمالی آزمایش‌های مقدماتی مربوط به یکی از رآکتورهای هسته‌ای خود را در تاسیسات یونگ بیون آغاز کرده است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز این خبر در حالی از سوی اندیشکده تحلیل اطلاعات غربی موسوم به «جینز» اعلام شده که تدارک‌ها برای نشست احتمالی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه، این رئیس جمهور کره جنوبی در ماه آینده میلادی در جریان بوده و برنامه‌ریزی شده که رهبر کره شمالی در ماه مه نیز با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.
اندیشکده اطلاعاتی جیمز گفته که تحلیلگرانش معتقد هستند این تصاویر نشان می‌دهند یک رآکتور آزمایشی آب سبک احتمالا اواخر سال جاری میلادی در کره شمالی « با هشداری ناچیز» عملیاتی خواهد شد.
بنا به اعلام این اندیشکده یک تصویر به تاریخ 25 فوریه نشان می‌دهد که گازهای متصاعد شده از این رآکتور حاکی از آزمایش ماشین آلات و تجهیزات در این سایت هستند.
با این حال این کارشناسان گفته‌اند در حال حاضر مشخص نیست آیا کره شمالی این رآکتور را برای تولید برق می‌خواهد یا برنامه تسلیحاتی.
راب مانکس یک مقام ارشد اندیشکده جیمز گفت: این رآکتور آب سبک می‌تواند برای هدف اعلام شده‌اش یعنی تولید برق استفاده شود، اما در عین حال می‌توان آن را به سمت استفاده برای یک برنامه تسلیحات هسته‌ای هم منحرف کرد.
یک پژوهشگر ارشد به نام جوشوآ پلاک در انستیتو مطالعات بین‌الملل میدل بری نیز گفت: این رآکتور برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحات قابل استفاده بوده، اما گمان برده می‌شود که کره شمالی مواد شکاف پذیر کافی برای تولید چند بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.
قرار است مقام‌های کره شمالی اولین نشست را در کاخ ریاست جمهوری این کشور در راستای تدارک برای نشست ماه آینده مون جائه این و کیم جونگ اون برگزار کند.
این نشست با ریاست ایم جونگ، سئوک رئیس دفتر مون جائه این قرار است به بررسی طرح‌ها برای این نشست از جمله اینکه چه هنگامی با کره شمالی تماس گرفته شده و چه چیزی بین رهبران دو کشور مورد بحث قرار بگیرد، بپردازند.
شمالی رآکتور تولید اندیشکده رئیس اعلام استفاده هسته‌ای رهبر ریاست تسلیحات آینده آزمایش جمهور تدارک میلادی برنامه