برگزیده ها

مازندمجلس: شرکت کنندگان در کمیته مشترک برجام برعملکرد موفق این توافقنامه تاکید کردند، فقط آمریکا به تعهدات خویش عمل نمی‌کند که قبل از خروج یکجانبه از آن، باید ده‌ها بار به عواقب چنین تصمیمی بیاندیشد.

مازندمجلس:  "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمانهای بین المللی در وین که ریاست هیئت نمایندگی روسیه در نشست کمیته مشترک ایران و گروه «1+5» را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که تمامی شرکت کنندگان در نشست روز جمعه این کمیته که در سطح مدیران سیاسی وزرای امور خارجه کشورهای برگزار شد، تایید کردند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران بطور کامل به قوت خویش باقی می ماند.   
به گزارش نامه نیوز این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «نمایندگان کشور آمریکا نتوانستند بطور مشخص و دقیق چیزی در رابطه با دورنمای اجرای برجام بگویند، ولی سایر کشورهای شرکت کننده متفق القول بر لزوم پایبندی به این توافقنامه بین المللی تاکید کردند.»  
مکانیزم برجام کارآیی خود را نشان داده است
به گفته اولیانوف، در نشست کمیته مشترک طرحهایی که در چاچوب توافق هسته‌ای وجود دارد مورد بررسی قرار گرفت و کلیه مباحثات و تبادل نظرات، این اطلاعات را تایید کرد که مکانیزم برجام به خوبی کار کرده و قابلیت اجرایی خود را حفظ کرده است.  
نماینده روسیه تاکید کرد: «آشکارترین موارد این کارآیی در رابطه با همکاری دوجانبه ایران و روسیه در زمینه تجدید تجهیزاتی تاسیسات هسته‌ای "فردو" و تولید ایزوتوپهایی برای اهداف پزشکی و صنعتی است.  این طرح با موفقیت کامل در حال پیشرفت است و با وجود برخی مشکلات، دورنمای خوبی دارد.»
تاکید بر لزوم پایبندی آمریکا به تعهداتش خویش در چارچوب برجام  
میخائیل اولیانوف یادآور شد که طرف آمریکایی در حجمی قابل قبول به تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک عمل نمی کند. در واقع واشنگتن مدتهاست شرکتهای تجاری بین المللی علاقه مند به همکاری با ایران را به اعمال تحریم تهدید کرده و همچنین از اعطای مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران خودداری کرده است.
نماینده روسیه در وین گفت: «ما از موقعیت پیش آمده در این نشست استفاده کرده و ارزیابی قاطع خود و نگرانیهای مسکو در رابطه با اوضاع بوجود آمده پیرامون برجام به خاطر مواضع دولت جدید آمریکا را اعلام کردیم. همه شواهد نشان می دهد که طرف آمریکایی به تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل نمی کند.»
اولیانوف تاکید کرد: «مقامات واشنگتن باید به عواقب منفی خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای یا شکست کامل برجام، به خوبی بیاندیشند، برای اینکه جایگزین منطقی دیگری برای این توافقنامه وجود ندارد. در این صورت ما به وضعیت 5 الی 10 سال قبل یا شرایط بدتر از آن بازخواهیم گشت که دستاوردی ارزشمند به دلایل بی اهمیت در معرض از بین رفتن قرار داشت. طرف آمریکایی قبل از هر تصمیم گیری قطعی در این باره بارها دهها بار فکر کرده و عواقب چنین اقدامی را بررسی کند.»
برجام روسیه ایران تاکید هسته‌ای مشترک اولیانوف عواقب چارچوب برنامه واشنگتن رابطه آمریکا کمیته آمریکایی المللی توافقنامه همکاری بررسی پایبندی دورنمای کارآیی تعهدات توافق کشورهای منطقی جایگزین بیاندیشند یکجانبه دیگری ندارد تایید اعلام نماینده اقدام