برگزیده ها

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بررسی نقاط ضعف و قوت حوزه سیاست داخلی ایران در سال 96 از حضور حماسی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا به عنوان مهمترین نقطه قوت و پررنگ‌شدن «پدیده احمدی‌نژاد» به عنوان مهمترین نقطه ضعف حوزه سیاست داخلی یاد کرد.

مازندمجلس: مرتضی مبلغ در ارتباط با نقاط قوت و ضعف سیاست داخلی ایران در سال 96، اظهار کرد: در سال 96 در حوزه سیاست داخلی، شاهد چند نقطه قوت و در مقابل‌اش چند نقطه ضعف بوده‌ایم. در راس نقاط قوت می‌توان به انتخابات 29 اردیبهشت اشاره کرد که دو انتخابات بزرگ و مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در آن اتفاق افتاد و شاهد حماسه حضور مردم بودیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که نگرانی جدی وجود داشته مبادا مجدد سیاست‌های هشت سال پیشین دولت روحانی و آن فضایی که باعث ایجاد آسیب‌ها و خسارت‌های جدی به کشور شد به عرصه سیاست باز گردد؛ مردم با هوشمندی و هوشیاری خودشان در صحنه حاضر شده و اجازه ندادند چنین اتفاقی بیفتد بنابراین مجددا راه اعتدال و عقلانیت را انتخاب کردند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین راستا افزود: در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری، برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز یکی از نقاط قوت حوزه سیاست داخلی در سالی که گذشت، بود. مردم نمایندگانی برای شوراهای شهر و روستا به ویژه در کلان شهرها انتخاب کردند که دنبال شفافیت و گشایش در عرصه مدیریت شهری هستند.
وی سپس یادآور شد: می‌بینیم که امروز شوراهای شهر و روستا در کنار اینکه میراث‌دار روش‌های ناثواب و غلط نمایندگان پیشین هستند؛ که برخی از ابعاد آن به تدریج در حال روشن شدن است، سعی می‌کنند که به سالم‌سازی و شفاف‌سازی فعالیت‌ها و روندهایشان نیز بپردازند. این نمایندگان تلاش می‌کنند تا وارد بسترسازی‌های درست برای مدیریت شهری شوند.
مبلغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که در اثر فعالیت‌های مدنی و در اثر برخی از اعتراضات جدی که در جامعه ایجاد شد شرایطی به وجود آمد که همه حکومت‌مداران و دستگاه‌ها حق اعتراض را برای مردم به رسمیت بشناسند و برای کاهش مشکلات اهتمام بیشتری به کار برند.
وی افزود: به طور مثال اقدامات خیلی جدی برای موضوع ریزگردها صورت گرفته است، گرچه ممکن است چند سالی به نتیجه رسیدنش به طول بینجامد، اما اینکه همه بالاخره اهتمام ورزیدند و متوجه غفلت‌ها در این حوزه شدند دستاورد مهمی برای حوزه سیاست داخلی به حساب می‌آید.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به دغدغه سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری ورشکسته، نیز گفت: با توجه به روش‌های ناصوابی که در موسسات مالی و اعتباری صورت گرفته بود و نارضایتی‌های سپرده‌گذاران را به همراه داشت، تلاش‌هایی صورت گرفت تا به صورت نسبی مشکلات آنها برطرف شود. می‌توان گفت حدودا مردم در این حوزه از مشکلات اولیه خود خارج شدند.
وی با اشاره به اعتراضات دی ماه گذشته، گفت: یکی از گشایش‌های مهم در سطح کلان سیاست ایران، به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم بود. مسئولین به طور جدی به دنبال تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای تحقق حق اعتراض مردم هستند تا هرگاه گروه، جریان یا بخشی از مردم بخواهند اعتراض خود را اعلام کنند بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند. امیدوارم که در تداوم این گشایش سازوکارهای اجرایی سهل و آسانی برای اعتراضات مردمی در نظر گرفته شود.
مبلغ با بیان اینکه مردم مقابل جریان‌های سوء استفاده کننده از اعتراضات مردمی ایستادند، گفت: در کنار موج اعتراضات مردمی، جریان‌های سوء استفاده‌گری به ویژه از عوامل بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال ایجاد آشوب در کشور بودند تا به اسم مردم، سوار امواج اعتراضات مردمی شوند. آنها می‌خواستند از این اعتراضات سوء استفاده کرده و برای مردم مشکل ایجاد کنند؛ اما با هوشیاری و آگاهی خود مردم و مسئولین این سوء استفاده‌ها خنثی شد.
وی ادامه داد: هم مردم توانستند مطالبات‌شان را به گونه‌ای پیش ببرند که تلنگری به هیات حاکمه وارد شده و حق اعتراضشان به رسمیت شناخته شود و هم سوء استفاده‌ها و انحرافاتی که امکان داشت اتفاق بیفتد خنثی شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد که گشایش نسبی در موضوع "حصر" ایجاد شده که یکی دیگر از نقاط قوت حوزه سیاست داخلی در سال 96 بوده است.
وی در همین راستا ادامه داد: گرچه این گشایش بسیار کم‌رنگ است، اما امیدوارکننده است که ان‌شاءالله هر چه زودتر شاهد رفع حصر، این مطالبه عمومی باشیم تا آرامش بیشتری در جامعه حاکم شود.
مبلغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد که در حوزه سیاست خارجی نیز دستاوردهای مهمی در سال 96 حاصل شده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره  به نقاط ضعف سیاست داخلی ایران در سال گذشته، از تندروهای عرصه سیاست یاد کرد و گفت: تندروهای عرصه سیاست داخلی به ویژه در حوزه تخریب دولت همچنان فعال هستند. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا که این عوامل تندرو احساس شکست کردند، خواستند تا به نحوی دولت را ناکارآمد نشان داده و از آن انتقام بگیرند.
وی افزود: آنها قصد داشتند از طریق تخریب‌ها افکار عمومی را به سمت خود بکشانند این در حالی است که پیش از این این استراتژی را تجربه کرده و متوجه شدند نه تنها افکار عمومی به سمت آنها نمی‌روند بلکه خیلی زود علیه آنها به شکل خیلی گسترده‌تر شکل می‌گیرند.
مبلغ همچنین از عملکرد صداوسیما به عنوان یکی از نقاط ضعف حوزه سیاست داخلی یاد کرد و گفت: صداوسیما نه تنها نتوانسته آرامش را در جامعه ایجاد کند بلکه در مواقعی به سیاه‌نمایی‌ها و ایجاد دلسردی و انفعال در جامعه هم کمک کرده و این روند را ادامه داده و خواهد داد؛ اما این کار برخلاف وفاق و انسجام ملی و همچنین مسئولیت صداوسیما است.
وی ادامه داد: صداوسیمای فعلی نه تنها صداوسیمای ملی نیست، بلکه تنها صدای یک گروه و جریان خاص است؛ به ویژه آنکه برخی از تندروها در برخی از برنامه‌هایشان یکه‌تازی خاصی دارند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ادامه رویکردهای امنیتی و قلع و قمع اعتراضات مردمی یکی دیگر از نقاط ضعف حوزه سیاست داخلی است، گفت: ولو اینکه این نگاه‌های امنیتی نسبت به گذشته ضعیف‌تر و کم‌رنگ‌تر شده است اما باید گفت که وجودشان به عنوان نقطه ضعف سیاست داخلی به حساب می‌آید.
وی در ادامه اظهاراتش یادآور شد: البته در مقابل این نگاه‌ها امسال ما شاهد برخی مدیریت‌های سازنده در مواجهه با اعتراضات مردمی هم بودیم که این موضوع خود نویدبخش است و امیدواریم ادامه پیدا کند.
مبلغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که در حوزه سیاست داخلی امسال بیش از گذشته شاهد حضور «پدیده احمدی‌نژاد» بوده‌ایم.
وی در این راستا، گفت: احمدی‌نژاد و گروهش به جای آنکه پاسخگوی تخریب‌ها و آسیب‌های کم‌نظیر و بعضا غیرقابل جبرانی که به کشور وارد کرده‌اند، باشند و نسبت به اقدامات‌شان به مردم جواب دهند، امروز مدعی هستند و آزادانه زمین و زمان را زیر سوال می‌برند و هر اتهامی که می‌خواهند را وارد می‌کنند. حضور آنها از عجایب و نقاط ضعف عرصه سیاست داخلی است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نقد عملکرد دولت نیز خاطرنشان کرد: بعد از آن انتخابات پرشور و حماسی از آقای رییس‌جمهور انتظار می‌رفت که پای وعده‌ها و حرف‌هایی که به مردم داده است، بماند. انتظار می‌رفت چه در چینش کابینه و انتخاب مدیران ارشد و چه در رویکردهای رسانه‌ای و سازوکارهای تعاملی با جامعه و چه در انسجام‌بخشی با سیاست‌های کلان رویکردهای مناسب‌تری داشته باشند.
وی در پایان گفت: با این وجود متاسفانه شاهد بودیم که برخی از تصمیم‌های ایشان در این حوزه‌ها حتی خسارت‌آمیز هم بوده است. این نقاط ضعف در حالی وجود داشت که توقع عکس آن از رییس‌جمهور می‌رفت. امیدواریم هر چه زودتر این موضوعات جبران شود و به یکی از نقاط قوت سال آینده تبدیل شود.

سیاست داخلی اعتراضات ادامه ایجاد مردمی انتخابات سیاسی اصلاح‌طلب شورا جامعه اینکه شوراهای روستا صداوسیما گذشته گشایش اعتراض خاطرنشان رسمیت گفت‌وگو ریاست رویکردهای می‌رفت عمومی دیگری موضوع ایران مشکلات گرفته بودیم اشاره راستا ریاست‌جمهوری افزود دنبال یادآور اتفاق صداوسیمای عملکرد عنوان همچنین تندروهای تخریب‌ها افکار امنیتی باشند می‌توان سمت سیاست‌ بوده‌ایم انتظار رییس‌جمهور امیدواریم احمدی‌نژاد آرامش امسال استفاده‌ها متوجه می‌آید سپرده‌گذاران موسسات بیفتد بیشتری روش‌های امروز مدیریت اهتمام اعتباری هوشیاری استفاده عوامل نمایندگان زودتر جریان‌های مقابل مسئولین جریان سازوکارهای پیشین سیاست‌های