برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد که مایک پامپئو، مدیر سازمان سیا و منتخب ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا اکنون رهبری یکسری ارتباطات را از طریق کانال‌های فرعی با کره شمالی همزمان با تدارک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر این کشور برعهده گرفته است.

مازندمجلس:

به نقل از پایگاه هیل، پامپئو که اخیرا از سوی ترامپ به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا نیز منصوب شد، براساس گزارش نیویورک تایمز با نمایندگان کره شمالی از طریق یک کانال میان سیا و همتایش در کره شمالی در تعامل و ارتباط بوده و در عین حال همزمان با رئیس اطلاعاتی کره‌ جنوبی نیز که برای تسهیل نشست ترامپ با کیم جونگ اون واسطه گری کرد، ارتباط داشته است.
اینکه سازمان سیا نقش برجسته‌ای در ارتباط با مقام‌های کره شمالی پیدا کند نشان دهنده تضعیف نقش وزارت خارجه آمریکاست چراکه این وزارتخانه به طور سنتی یک چنین نشست‌های دیپلماتیک بلندپایه‌ای را مدیریت می‌کند و اقدام اخیر ترامپ در برکناری رکس تیلرسون نیز در این فرایند بی تاثیر نبوده است.
این در حالی است که پامپئو هنوز از سوی سنای آمریکا به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور تایید نشده اما روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود استدلال کرد او با این تلاش‌هایش از طریق مجراهای سازمان سیا تقریبا همان کارهای دیپلماتیکی که از او به عنوان وزیر امور خارجه انتظار می‌رود را انجام می‌دهد.
در عین حال اعلام شد که ایوانکا ترامپ، مشاور کاخ سفید و دختر رئیس‌جمهور آمریکا نیز قدم به جلو گذاشته و گفته که بعد از برکناری تیلرسون با وزیر امور خارجه کره جنوبی در واشنگتن دیدار خواهد کرد.
مقام‌های سازمان سیا در گذشته نیز دیپلماسی‌های حساس با کره شمالی را انجام دادند و به عنوان مثال در سال 2014 جیمز کلاپر، مدیر سابق سیا سفری پنهانی به کره شمالی داشت تا درباره آزادی چند زندانی آمریکایی در این کشور مذاکره کنند.
ماه جاری میلادی ترامپ باعث حیرت بسیاری در واشنگتن بعد از اعلام موافقتش برای دیدار با کیم جونگ اون شد.
یک مقام ارشد سابق آمریکایی نیز گفت: مقام‌های کره شمالی احتمالا از فهمیدن اینکه ترامپ این نشست را با اشتیاق پذیرفته سورپرایز شدند.
شمالی ترامپ خارجه عنوان پامپئو مقام‌های ارتباط سازمان آمریکا گزارش دیدار واشنگتن آمریکایی اعلام رئیس جنوبی نیویورک تایمز اینکه برکناری تیلرسون