برگزیده ها

مازندمجلس: تهران - ایرنا - «ولادیمیر چیژوف» (Vladimir Chizhov) نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: ماده شیمیایی که برای مسموم کردن جاسوس سابق روس در انگلیس استفاده شده، در آزمایشگاهی مستقر در این کشور تولید شده است.

مازندمجلس:
به گزارش روز یکشنبه تارنمای یورونیوز، چیژوف در گفت وگو با «اندرو مار» مجری بی بی سی، ضمن طرح این ادعا افزود: روسیه نقشی در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» مامور اطلاعاتی پیشین این کشور و دخترش نداشته است.  اسکریپال 66 ساله و دختر 33 ساله اش یولیا در تاریخ چهارم مارس (13 اسفند ماه) بیهوش بر روی نیمکت مرکز خریدی در شهر سالزبوری در شمال انگلیس پیدا شدند. آزمایش های بعدی نشان داد که آنها با عامل اعصاب دارای کاربرد نظامی که گفته می شود در اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده است، مسموم شده اند.نماینده روسیه در خصوص چگونگی راهیابی این ماده شیمیایی به شهر سالزبوری گفت: همان طور که می دانیم «پورتون داون»، به عنوان بزرگ ترین تاسیسات نظامی بریتانیا که مسئول تحقیقات در زمینه سلاح های شیمیایی است، فقط هشت مایل (12 کیلومتر) با این شهر فاصله دارد.پورتون داون یک پارک علمی در انگلیس است که تاسیسات دولتی ازجمله وزارت دفاع و آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی این کشور، در آن واقع شده است. این آزمایشگاه، یکی از جنجال برانگیزترین و محرمانه ترین مراکزتحقیقات نظامی انگلیس است.چیژوف در پاسخ به پرسشی درباره نقش دانشمندان پورتون داون، در تولید گاز اعصاب استفاده شده در این حمله گفت: «شاهدی در این زمینه ندارد.» بی بی سی گزارش داد که دولت انگلیس با «بیهوده» خواندن چنین ادعایی، آن را تکذیب کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس به این شبکه خبری گفت: این صرفا تلاش شکست خورده دیگر روسیه برای سلب توجهات از این حقیقت است که مسکو آشکارا از تعهدات بین المللی اش تخطی کرده است. موضوع مسمومیت اسکریپال و دخترش که وضعیت جسمانی هر دو وخیم اما با ثبات توصیف شده است، روابط انگلیس و روسیه را دچار بحران سیاسی کرده است. «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه پس از اینکه در پارلمان این کشور گفت که نتیجه گیری دیگری به جز این که دولت روسیه در این حمله مقصر بوده است، وجود ندارد، دستور اخراج 23 دیپلمات روس را داد.مسکو دیروز (شنبه) در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج و شورای بریتانیا و کنسولگری انگلیس در شهر سن پترزبورگ را تعطیل می کند. ترزا می در واکنش به اقدامات تلافی جویانه روسیه گفت: تصمیم مسکو مبنی بر اخراج دیپلمات های انگلیسی، تهدیدی برای لندن به شمار نمی رود. واکنش مسکو، حقایق را در مورد سوقصد به جان دو نفر در خاک بریتانیا، تغییر نمی دهد و در این مورد نمی توان نتیجه ای جز مقصر دانستن مسکو گرفت. روسیه ناقض قانون بین المللی و معاهده (منع کاربرد) سلاح های شیمیایی است.
انگلیس روسیه اسکریپال شیمیایی بریتانیا اخراج دیپلمات نظامی پورتون گزارش چیژوف المللی نتیجه تلافی واکنش انگلیسی جویانه ندارد آزمایشگاه سالزبوری تولید اعصاب دخترش تاسیسات وزارت زمینه مسموم کاربرد