برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه‌نگار مشهور عرب در واکنش به ورود نیروهای ارتش ترکیه به مرکز شهر عفرین در شمال سوریه، طی سرمقاله‌ای در روزنامه «رای الیوم» پرسش‌ها و ابهام‌هایی را مطرح کرد.

مازندمجلس: «عبدالباری عطوان» روزنامه نگار مشهور عرب در سرمقاله امروز خود در روزنامه «رای الیوم» درباره ورود نیروهای ارتش ترکیه به مرکز شهر عفرین نوشت:
پس از دو ماه عملیات مستمر نظامی و کشته شدن یک هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای کرد مسلح و ۴۰۰ نفر از عناصر ارتش آزاد سوریه و همچنین کشته شدن ۴۶ سرباز ترکیه و بیش از ۳۰۰ غیرنظامی از جمله ۴۳ کودک، نیروهای ارتش ترکیه توانستند روز گذشته –یکشنبه- به همراه نیروهای ارتش ازاد سوریه به طور رسمی شهر عفرین در شمال سوریه را به اشغال خود درآورند.
چشم‌انداز و پرسش‌هایی درباره ویژگی‌های گام بعدی نیروهای ترکیه و متحدانش پس از ورود به شهر عفرین سوریه وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:
نخست: بالا بردن پرچم ترکیه بر فراز شورای شهر عفرین در مرکز این شهر و اعلام این موضوع از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع حامیان حزبش، آیا به معنای این است که منطقه عفرین به بخشی از خاک ترکیه تبدیل شده است؟ و هویت سوری آن از بین رفته است؟
دوم: سکوتی درباره موضوع اشغال شهر عفرین از سوی دولت سوریه و متحدان روس آن دیده می‌شود، آیا توافقی برای تسهیل ورود نیروهای ترکیه به این منطقه وجود داشته است که در مقابل کمک برای سیطره بر منطقه غوطه خواستار سکوت آنها در قبال اشغال شهر عفرین حتی برای مدتی کوتاه شده‌اند؟
سوم: اردوغان بارها اعلام کرد که اشغال عفرین مقدمه‌ای خواهد بود و نقطه آغاز اشغال بر شهر همسایه آن منبج است، این جنگ‌ها کی آغاز می‌شود و آیا درگیری‌هایی میان نیروهای ترکیه و نیروهای آمریکایی موجود در این مناطق شکل خواهد گرفت؟
چهارم: گزارش‌های منتشر شده به این موضوع اشاره دارد که نیروهای یگان مدافع خلق کرد پس از شکست  در قبال نیروهای ارتش ترکیه و حملات هوایی  از شهر عفرین عقب‌نشینی کرده‌اند. پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که گام بعدی نیروهای کرد چه خواهد بود، آیا در این درگیری‌ها تسلیم می‌شوند؟ یا درگیری‌ها وارد درگیری‌های چریکی با هدف برهم زدن ثبات ترکیه می‌شود؟
نقشه اردوغان برای اشغال عفرین بر سه هدف اساسی استوار است: نخست: شکست نیروهای کرد مسلح، دوم جلوگیری از تاسیس منطقه تحت حکومت کردها در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوم تشکیل منطقه امن در فاصله ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری مرزهای ترکیه در سوریه بوده است.
ترکیه نیروهای عفرین اشغال سوریه منطقه اردوغان درباره موضوع مرزهای درگیری‌ها اعلام روزنامه