برگزیده ها

مازندمجلس: ولادیمیر پوتین در پی پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه برای گفتگوی "سازنده" با سایر کشورها اعلام آمادگی کرده است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز پوتین گفته که به دنبال یک "مسابقه تسلیحاتی" نیست و وعده داد که بودجه نظامی روسیه را کاهش بدهد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به ولادیمیر پوتین تبریک گفته و خواهان همکاری روسیه برای رسیدن به "راه حل‎های بادوام" برای مشکلات بین المللی شده است.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم در تماس تلفنی خود با آقای پوتین موضوع مسمومیت جاسوس سابق روس در بریتانیا با گاز اعصاب را مطرح کرده و از او خواسته که تا آنجایی که توان دارد روشن کند چه کسی مسئول آن واقعه بوده است.
دولت بریتانیا اعتقاد دارد روسیه در این کار دست داشته، اما کرملین می‌گوید ولادیمیر پوتین در گفتگو با آقای ماکرون اظهارات مقام‌های بریتانیایی را بی اساس دانسته و برای انجام تحقیقات مشترک با لندن اعلام آمادگی کرده است.
از طرف دیگر، کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای تماس و تبریک گفتن به ولادیمیر پوتین برنامه‎ای ندارد.
هوگن گایدلی، یکی از سخنگویان کاخ سفید در عین حال گفته است: "وقتی روسیه منافع ما را تهدید کند بر آن هزینه تحمیل خواهیم کرد، ولی ما به دنبال فرصت‎ می گردیم تا در جاهایی که به نفع ماست با هم همکاری کنیم."
پیش از رهبران آلمان و فرانسه، روسای جمهوری ایران، قزاقستان، بلاروس، ونزوئلا، بولیوی و کوبا هم به آقای پوتین تبریک گفتند.
حسن روحانی در پیامی "پیروزی قاطع" آقای پوتین را تبریک گفت و خواهان گسترش روابط و همکاری‌های بیشتر در روابط " منطقه‌ای و بین‌المللی" شد.
شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، نیز موقعیت روابط کشورش با روسیه را در "بهترین سطح در تاریخ" خواند.
شی در پیام تبریک خود تاکید کرد: "در حال حاضر همکاری راهبردی چین-روسیه در بهترین سطح خود در تاریخ قرار دارد و نمونه‌ایست برای ایجاد روابط بین‌الملل که در نوع خود تازه است."
نتایج رسمی نشان می‌دهد آقای پوتین بیش از ۷۶ درصد آرا را کسب کرده است. او در دور قبل انتخابات در ۲۰۱۲، ۶۴ درصد رای به دست آورده بود. بعد از پوتین، پاول گرودینین نامزد حزب کمونیست با ۱۳.۲ درصد آرا دوم شده است.
هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در ملاقات با وزیران خارجه اروپا در بروکسل، صحت انتخابات در روسیه را زیر سوال برده و گفته همکاری با روسیه دشوار است. وی در عین حال افزوده که "خواهان گفت‌وگو با روسیه" است.
روسیه پوتین تبریک همکاری روابط ولادیمیر خواهان جمهوری رئیس آلمان بهترین ندارد تاریخ انتخابات برنامه‎ای خارجه اعلام بریتانیا جاهایی ترامپ تهدید منافع فرانسه دنبال