برگزیده ها
نوروز هنگامه‌ی نو اندیشیدن است

اختصاصی مازندمجلس: نوروز ایرانیان مصادف است با رستاخیز طبیعت . وقتی زمین نفس می کشد و رخوت زمستانی می رود که جای خود را به اعتدال بهاری بدهد، ما نیز به استقبال سال جدید می رویم و اینگونه هست که شروع سال نو در تقویم ایرانی با برآمدن سبزینه ها ، رویش جوانه ها و شکفتن گل ها، جوشش چشمه سازها و ترنم نغمه ی دلنشین عندلیبان همراه است.

اختصاصی مازندمجلس: شرح پیام: 


به نام خدای بهار آفرین

گردش بی وقفه ی ایام ، حکایت عبرت آموز گذر شتابان عمر است که حسرت و امید همواره با آن همزاد و همراه بوده و هست. حسرت روزهایی که رفت و هرگز بر نمی گردد و امید به روزهایی که در پیش است و می تواند فرصتی برای کاستن از نامرادی ها و نیل به پیروزی ها باشد . در این گذر بی درنگ ، نوروز نقطه عطفی برای بازنگری در آنچه گذشت و برنامه ریزی برای روزهای پیش روست تا بگونه ای در این گذرگاه فراز و فرود پیش برویم که کمترین حسرت در دلهای ما بماند و با بیشترین امید آینده را بسازیم.


نوروز ایرانیان مصادف است با رستاخیز طبیعت . وقتی زمین نفس می کشد و رخوت زمستانی می رود که جای خود را به اعتدال بهاری بدهد، ما نیز به استقبال سال جدید می رویم و اینگونه هست که شروع سال نو در تقویم ایرانی با برآمدن سبزینه ها ، رویش جوانه ها و شکفتن گل ها، جوشش چشمه سازها و ترنم نغمه ی دلنشین عندلیبان همراه است.


تحول طبیعت در بهار و برخاستن از خواب زمستانی، نمادی از معاد می باشد و به یادمان می آورد که وعده ی حق در مورد قیامت و محاسبه ی اعمال انسان ها، تخلف ناپذیر است لذا سال ایرانی با مجموعه ای از نمادها و آموزه های معرفت شناسانه نو می شود و از همین روست که در آداب نوروز ، نشانه های بسیاری از فرهنگ دینی و اصول معرفتی متجلی می باشد.


نوروز هنگامه ی نو شدن و نو اندیشیدن است . یعنی اگر در رستاخیز طبیعت ، علاوه بر ظاهر و سیمای زمین ، در دل زمین نیز حرکت و جوششی آغاز می شود ، ما هم باید به موازات نو شدن ظاهری و خانه تکانی ، خانه دل هایمان را نیز بتکانیم و به تحول درونی برسیم ، در این صورت است که با سر دادن دعای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ملکات انسانی در وجود ما تقویت خواهد شد و خدای گونه خواهیم اندیشید.


رسول گرامی اسلام در مورد نوروز می فرماید: «اگر می توانید هر روز را نوروز کنید یعنی در راه خدا هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند برقرار کنند» بنابراین یکی از مهم ترین مفاهیم نوروز از دیدگاه پیامبر ، توجه به حال همنوعان در عین دقت در خویشتن است. پس بیائیم نوروزمان را به همدلی و مودت مزین کنیم، به فکر دیگران باشیم و آنها را در نعمت هایی که خدا به ما ارزانی داشته سهیم کنیم .
با این تفاصیل نوروز به یک معنا گذر از خود و سیر الی الله است.

در چنین مسیر نورانی است که آدمی ضمن تنظیف جسم و آراستن تن، به تهذیب نفس و تقویت معرفت نیز می رسد. در این معنای متعالی، نوروز به نقطه عطفی بزرگ در زندگی افراد تبدیل خواهد شد چرا که با توسل و تمسک به فضائل اخلاقی ، زندگی هرگز دچار روزمرگی نخواهد شد و گذر از کهنگی به سمت نو شدن ، معنا و ژرفا پیدا خواهد کرد . پس نوروز هنگامه ی اصلاح درون و برون است و هر یک از ما در هر جایگاه و موقعیتی باید این بازنگری و اصلاح را در زندگی و کار خود معمول داریم . طبیعی است که به مصداق هر که بامش بیش برفش بیشتر، دامنه ی تکالیف مسئولان و متولیان امور برای توجه به کارنامه ی عملکردشان و رفع کاستی ها، وسیع تر خواهد بود.


اینجانب ضمن عرض صمیمانه ترین شادباش ها به همه ایرانیان نیک اندیش خصوصاً هم استانی های با صفای مازندرانی ام به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی و نیز خیر مقدم به میهمانان گرانقدری که این دیار همیشه بهار را برای گذراندن ایام عید برگزیده اند امیدوارم به گونه ای برنامه ریزی و عمل شود که احوال مردم شایسته ی ما در ایام پیش رو به ایده آل هایی که در آموزه های دینی توصیه شده ، نزدیک شود و سال جدید در پناه حضرت حق و ظل توجهات حضرت ولی عصر امام زمان (عج) سالی سرشار از موفقیت و بهروزی باشد و کشور عزیزمان در پرتو رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب و اجرای دقیق برنامه های راهبردی دولت تدبیر و امید گامهای بلندتری در جهت سازندگی و شکوفایی بردارد. انشاءالله

مصطفی سوادکوهی

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات
رییس خانه احزاب استان مازندران

پیام نوروزی رئیس خانه احزاب مازندران؛نوروز هنگامه‌ی نو اندیشیدن است مصطفی سوادکوهی