برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهور ترکیه ضمن انتقاد از اظهارات وزارت خارجه درباره عملیات آنکارا در «عفرین» سوریه گفت که آمریکا باید انتخاب کند که می‌خواهد متحد ترکیه باشد یا خیر.

مازندمجلس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به نگرانی‌های آمریکا درباره اوضاع «عفرین» سوریه گفت: «آمریکا باید انتخاب کند که می‌خواهد متحد ما باشد یا خیر».
به گزارش نامه نیوز روزنامه «دیلی صاباح» در این خصوص گزارش کرد، اردوغان از بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره عملیات ترکیه در «عفرین» انتقاد کرد و گفت که وقتی برای اولین بار ترکیه نگرانی‌های خود را ابراز کرد، آمریکا آن را نادیده گرفت و هم‌اکنون درباره عملیات ضدتروریستی آنکارا که شهر مرزی سوریه را از تروریست‌های «ی پ گ» وابسته به «پ ک ک» آزاد کرده است، اعتراض می‌کند.
اردوغان ادامه داد: «آنها هم‌اکنون می‌گویند که نگران عفرین هستند. وقتی نگرانی‌هایمان را ابراز کردیم، کجا بودید؟ وقتی از شما خواستیم که بایکدیگر تروریست‌ها را پاکسازی کنیم کجا بودید؟»
وی در یک نشست پارلمانی حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت واشنگتن اگر ترکیه را همپیمان راهبردی خود می‌داند باید به این کشور احترام بگذارد و همچنین آمریکا را به تلاش برای فریب مقامات ترکیه از طریق ادامه حمایت‌های تسلیحاتی از ی پ گ متهم کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد:‌«وقتی از شما درخواست کردیم به ما سلاح ندادید اما در عوض این سلاح‌ها را به تروریست‌ها دادید. هم اکنون آن مهمات در مالکیت ما است».
روز دوشنبه، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا «عمیقا نگران» اوضاع انسانی عفرین است و تأکید کرد که عملیات ترکیه ممکن است مانع مبارزه با تروریست‌های داعش شود.
وزارت خارجه ترکیه در پاسخ گفت که ترکیه تمامی اقدامات لازم برای تضمین محافظت از غیرنظامیان و ارائه کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان را اتخاذ کرده است و همچنین گفت که استفاده از گروه تروریستی ی پ گ برای مقابله با داعش و اجازه دادن به این گروه برای پیشبردن برنامه‌هایشان، مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند.
مشارکت آمریکا با گروه ی پ گ در واقع یکی از محل‌های اختلاف میان واشنگتن و آنکارا است و ترکیه استدلال می‌کند که این گروه تروریستی نمی‌تواند برای شکست یک گروه تروریستی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد که تا روز سه‌شنبه (امروز) در مجموع، 3 هزار و 647 تروریست در عملیات شاخه زیتون کشته شده‌اند.
وی بار دیگر گفت:‌«نیروهای ترکیه و جنگجویان ارتش آزاد سوریه به عملیات عفرین برای پاکسازی مواد منفجره و مین‌ها و تضمین ثبات شهر ادامه می‌دهند».
ترکیه آمریکا عفرین عملیات اردوغان ادامه می‌کند تروریستی نکا رئیس خارجه همچنین آنکارا وزارت درباره سوریه رئیس‌جمهور مبارزه می‌خواهد تضمین غیرنظامیان استفاده واشنگتن نگرانی‌های تروریست‌ها گزارش هم‌اکنون ابراز تروریست‌های اوضاع بودید؟ کردیم نگران پاکسازی