برگزیده ها

مازندمجلس: شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا در گفت و گو با نامه نیوز گفت: رویه ایران نسبت به برجام مثبت و منطقی بوده است.

مازندمجلس: گروه بین الملل نامه نیوز: انتخابات ریاست جمهوری را می توان ویترینی دانست که در آن مردم ذهنیت و رویکرد خود را برای جهان به نمایش می گذراند. انتخاب فردی با تفکرات بسته و عدم تعامل با جهان، این موضوع را به دیگران اعلام می کند که در چهار سال آینده تعاملات و توافقات عمیقی شکل نخواهد گرفت، اما برعکس اگر مردم فردی با رویکردهای جدید و گفت و گفتگو محور را انتخاب کنند، این پیام را به دیگران می رسانند که کشور در اندیشه دیالوگ و گفت و گو و رفتن به سمت تعاملات جدید است و این روند می تواند به رفت و آمد ها و شکل گیری فضای جدیدی در بین بازیگران گردد. 
انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران در دوره اول و تکرار آن برای دور دوم پیام تعامل و گفت و گو برای بازیگران بین المللی بود. 
اما گره کار وقتی شکل گرفت که در امریکا فردی با تفکراتی تند به صحنه آمد و باعث روندی متفاوت برای ادامه این تعاملات شد. سوال این است که ذهنیت افکار عمومی جهانی به این روند چگونه است؟ مردم در ایالات متحده، سیاست برجامی ایران را مناسب می دانند یا فکر می کنند دولت روحانی باید شرایط دیگری را برای سیاست خارجی خود بر می گزید؟
در این باره با شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.
***
به نظرتان در بعد بین المللی و در بین افکار عمومی جهانی، حضور روحانی برای دور دوم چه ابعادی داشته است؟ ذهنیت بین المللی نسبت به او همچنان به عنوان کسی است که آمده است تا با جهان تعامل داشته باشد؟ شما چطور فکر می کنید؟ به نظر می رسد که نظرات و تفکرات درباره ماهیت و اهداف دولت روحانی عوض نشده است.  افکار عمومی او را همچنان فردی معتدل می داند و احساس می کند او از منطق گفت و گو دفاع می کند. اما موضوعی که وجود دارد این است که عامه ناظران سیاسی و دولتها از اینکه او قادر باشد سیاست معتدل خود را عملی کند ناامید شده اند. به نظر می رسد آنها سرنوشت روحانی را هم نظیر دولت خاتمی می بینند. 
شما با ایرانیان در شهری که زندگی می کنید ارتباط دارید؟ خبر دارید رای روحانی در این منطقه چگونه بود؟ ذهنیت آنها بعد از هفت ماه از دور دوم او تغییر کرده است یا فکر می کنند او هنوز بهترین گزینه برای ایران می تواند باشد؟
من هنوز او را در شرایط حاضر و محدودیت های موجود بهترین گزینه می بینم. به نظر می رسد در حالت کلی، او روند درستی برای اعمال گفتمان اعتدال انتخاب کرده است ولی به هر حال خروج از مسیر امکان پذیر نیست.
به نظرتان تعامل ایران و امریکا با حضور روحانی و ترامپ به کجا خواهد رسید؟  اگر شخصی مانند احمدی نژاد سر کار بود شرایط پیچیده تر از این نبود؟ برخی می گویند در مقابل فرد تندی مانند ترامپ، شخصیت و عملکرد احمدی نژاد نیاز است ولی برخی نیز حضور و روند دولت روحانی را بهترین مدل برای کاهش هزینه های ترامپ می دانند. نظر شما چیست؟
باید گفت که ترامپ اهل تعامل نیست، مگر آنکه به صد در صد اهداف خود نائل شود. از طرف دیگر ترامپ اولویتش صلح بین اعراب و اسرائیل است که ایران با آن مخالفت می کند. او می خواهد از پول اعراب استفاده کند و به نوعی امنیت را به آنها با مبلغ هنگفتی بفروشد. ولی از طرف دیگر هم اسرائیل هم اعراب با ایران مخالف هستند. از طرف دیگر ترامپ معتقد به تغییر رژیم در ایران است. در این شرایط امکان تعامل زیاد نیست مگر آنکه ایران تغییر اساسی در سیاست خاورمیانه ای خود بدهد . حضور شخص دیگری چون احمدی نژاد، تغییری در روابط  ایران و امریکا بوجود نمی آورد. علت این است که این قبیل مسائل در اختیار رئیس جمهور نیست.
از نگاه بین المللی و جامعه ایرانیان به نظرتان روش ایران در رابطه با برجام صحیح است یا ذهیت دیگری وجود دارد؟
رویه ایران نسبت به برجام مثبت و منطقی بوده است.به نظر می رسد مشکل اکنون در برجام نیز به چالش های منطقه ای بر می گردد که بین ایران و اعراب وجود دارد. به هر حال امریکا امنیت اسرائیل را به امنیت خود گره زده و در این روند، بازی منطقه ای ایران در سایه برجام را خطرناک فرض می کند.
ایران روحانی ترامپ تعامل امریکا برجام تغییر بهترین احمدی ذهنیت شرایط سیاست المللی اعراب دیگری افکار همچنان عمومی منطقه نظرتان مانند معتدل اسرائیل تعاملات دانند امنیت گزینه جهانی عنوان اهداف رئیس ناظران شیرین هانتر امکان سیاسی ایرانیان دیگران تغییری خاتمی معتقد موجود منطقی بوجود جمهوری سرنوشت بازیگران تواند تفکرات چگونه