برگزیده ها

مازندمجلس: «سالی که گذشت سال بد بود، سالی بد و بد زبد بدتر بود، ای سال برنگردی، بری دیگه برنگردی» شاید مصداق این ترانه مرتضی احمدی هنرمند متوفی چهار سال پیش، همین سال 1396 بود که پشت سر گذاشتیم. سالی که هم زلزله کرمانشاه را در بر داشت، هم آتش سوزی سانچی و هم سقوط پرواز آسمان.

مازندمجلس: ملک الموت علاوه بر آنکه بر شانه دهها هنرمند، ورزشکار و دانشمند شهیر در این سال نشست، عالم سیاست را هم بی نصیب نگذاشت. بیشترین سیاسیون متوفی در این سال را اعضای مجلس خبرگان و اعضای دولت موقت تشکیل می‎دادند. از اولین مشاور زن رئیس جمهور پس از انقلاب تا برادر رئیس جمهور اسبق نیز در میان متوفیان امسال بودند.
چهار کرسی خالی در مجلس خبرگان
به گزارش نامه نیوز در سال 96، چهار تن از اعضای کنونی و یک تن از اعضای اسبق مجلس خبرگان درگذشتند. آیت‎الله هادی باریک‌بین نماینده ولی‎فقیه و امام جمعه استان قزوین، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۹ فروردین ماه درگذشت. آیت‎الله علی‌اصغر معصومی شاهرودی نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز در ۲۶ شهریور ماه درگذشت. سومین متوفی عضو مجلس خبرگان در سال جاری آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شیراز بود که در 29 آذر  دعوت حق را لبیک گفت. در واپسین ماه سال نیز آیت‎الله نصرالله شاه‌آبادی نماینده مردم استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در۲۱ اسفند ۱۳۹۶ در گذشت.
از دیگر روحانیون شهیر متوفی در این سال نیز می‎توان از آیت الله حسین راستی کاشانی از اعضای جامعهٔ مدرسین و عضو شورای عالی حوزهٔ علمیهٔ قم نام برد که از اعضای اولین و دومین مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران بود و در ۲۹ شهریور ماه درگذشت.
متوفیان عضو دولت موقت
سه عضو دولت موقت مرحوم بازرگان نیز در سنین بالای 80 سال، امسال درگذشتند. نخستین نفر ابراهیم یزدی، عضو شورای انقلاب، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر در دولت موقت، سرپرست مؤسسه کیهان، نماینده شهر تهران در مجلس اول و دبیرکل نهضت آزادی ایران بود که 6 شهریور امسال در ازمیر ترکیه درگذشت.
علی اکبر معین فر، نخستین وزیر نفت ایران پس از انقلاب نیز در تاریخ 12 دی امسال از دنیا رفت. سومین چهره این دولت، حسین شاه‌حسینی از حامیان دکتر مصدق و بنیانگذاران نهضت مقاومت ملی و نخستین رئیس سازمان تربیت بدنی بود که در تاریخ 3 دی ماه امسال دار فانی ر وداع گفت.
دو زن از نخستین سیاسیون
طاهر احمدزاده، نخستین استاندار استان خراسان پس از انقلاب از مریدان دکتر محمد مصدق و دوستان استاد محمدتقی شریعتی و فرزندش علی بود که با استعفای دولت موقت، او نیز از سمت خود کناره گرفت. او  نهم آذرماه امسال در 96 سالگی درگذشت. شهلا حبیبی اولین مشاور زن رئیس جمهور پس از انقلاب در کابینه مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز در ۱۵ شهریور سال جاری فوت کرد.
داوود احمدی نژاد و یکی از اعضای دفتر امام
داوود احمدی نژاد، برادر رئیس جمهوری سابق و منتقد وی که مدتی ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری را برعهده داشت در ۱۲ مهر سال ۱۳۹۶ در سن ۶۷ سالگی در تهران درگذشت. علت مرگ او بیماری قلبی اعلام شد.
حاج سید رحیم میریان نیز که با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران ‌‌به این نهاد انقلابی پیوست و از سال 1360 ‎‌با‌‎ ‎‌حضور در بیت حضرت امام به خادمین و پاسداران بیت ‌‎ ‎‌امام پیوست نیز در تاریخ 27 دی ماه سال 96درگذشت.
دو نماینده اسبق مجلس
دو تن از نمایندگان ادوار گذشته مجلس نیز در جمع متوفیان سال 96 بودند. عباسعلی نورا نماینده مردم زابل از استان سیستان و بلوچستان در دوره‌های پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ۱۲ دی ماه و رسول مهرپرور عضو هیأت مؤسس حزب اعتماد ملی و نماینده مجلس ششم نیز در 27 آبان ماه سال 96 درگذشتند.
خبرگان انقلاب نماینده اعضای درگذشت امسال رهبری نخستین امام رئیس استان رهبر تهران شورای شورا شهریور متوفی تاریخ آیت‎الله اولین متوفیان جمهور درگذشتند پیوست اسلامی اسلام ایران پاسداران سیاسی سومین برادر مشاور تشکیل خراسان مرحوم جمهوری احمدی سالگی ریاست