برگزیده ها

مازندمجلس: کارشناس ارشد مسائل امریکا معتقد است که تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ نه تنها درباره ایران بلکه درباره روسیه، چین و کره شمالی هم احتمالا رویکرد تند و تهاجمی‌تری می‌گیرد اما خروج از برجام بدون داشتن مابه‌ازا و آلترناتیوی برای ایالات متحده قابل تصور نیست.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز  امیرعلی ابوالفتح، با اشاره به برکناری ژنرال هربرت مک‌مستر از مقام دستیار امنیت ملی و انتخاب جان بولتون از سوی دونالد ترامپ گفت: دونالد ترامپ و ژنرال هربرت مک‌مستر طی ماه‌های گذشته اختلافاتی در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر داشتند که یکی از این اختلافات درباره ایران بود.
مک‌مستر، تیلرسون و متیس قویا حامی ادامه حضور امریکا در برجام هستند
وی با اشاره به رویکرد تیم امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید نسبت به توافق هسته‌ای اظهار داشت: ترامپ در زمان‌هایی که باید درخصوص برجام اتخاذ تصمیم می‌کرد و پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را اعلام می‌کرد، از سوی رسانه‌ها بارها عنوان می‌شد که مثلث مک‌مستر، تیلرسون و متیس قویا حامی ادامه حضور امریکا در برجام هستند و تاکید دارند که خروج از توافق هسته‌ای موجب انزوای امریکا و بازگشت ایران به شرایط پیش از برجام می‌شود که از دید امریکایی‌ها، بسیار خطرناک است و به منزله قرار گرفتن ایران در مسیر ساخت بمب اتمی است.
ایران و موضوع برجام یکی از اختلافات موجود میان ترامپ و مک‌مستر بود 
این کارشناس ارشد مسائل امریکا ادامه داد: با این حال، باید متوجه بود که ایران و موضوع برجام یکی از اختلافات موجود میان ترامپ و مک‌مستر بود و این دو، اختلاف‌نظرهای عمده دیگری درخصوص موضوعات دیگر هم داشتند.
ابوالفتح با بیان اینکه جهت‌گیری تیم سیاست خارجی و امنیت ملی سابق ترامپ با رویکرد ترامپ و جریان ملی‌گرای امریکا همسویی چندانی نداشت، تصریح کرد: با برکناری تیلرسون و مک‌مستر، ترامپ در حال بازسازی تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود است هرچند که جیمز متیس همچنان وزیر دفاع است و البته شاید دامنه این تغییرات به او هم کشیده شود هرچند که گفته می‌شود میتس بانفوذترین فرد کابینه است.
جان بولتون یکی از پنج سیاستمدار ضدایرانی امریکا است
وی در رابطه با دیدگاه‌های جان بولتون نسبت به ایران خاطرنشان کرد: اگر پنج سیاستمدار که ضدیت آنها با جمهوری اسلامی آشکار باشد را بخواهیم نام ببریم، قطعا جان بولتون یکی از آنها است. او مواضع به شدت تند، افراطی و تهاجمی علیه جمهوری اسلامی دارد. او در دولت جرج بوش پسر، معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی بود که یکی از وظایف مسئول پیشگیری از اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی بود. با این حال، او مدتی سفیر و نماینده امریکا در سازمان ملل متحد شد که به دلیل مخالفت دموکرات‌ها از سمت خود کناره‌گیری کرد.
جان بولتون از مهمانان ثابت نشست‌های سالانه منافقین در پاریس است
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: بولتون در این دو سمت، مواضع ضدایرانی شدیدی داشت و بارها کاخ سفید را به انجام اقداماتی عملی و تند علیه ایران تشویق می‌کرد. همچنین او از مهمانان ثابت نشست‌های سالانه منافقین در پاریس بوده است.
سیستم در امریکا خواست خود را بر افراد تحمیل می‌کند و نه افراد
ابوالفتح در تشریح بیشتر دیدگاه‌های جان بولتون علیه ایران ابراز داشت: جان بولتون از طرفداران حمله نظامی یا اقدام عملی برای براندازی جمهوری اسلامی و حمایت از جریان‌های ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور است. در این چارچوب، آمدن جان بولتون به عنوان دستیار امنیت ملی ترامپ می‌تواند دیدگاه‌های دولت کنونی امریکا را تندتر کند اما نکته‌ای که باید متوجه بود این است که معمولا سیستم خواست خود را بر افراد تحمیل می‌کند و این گونه نیست که آمدن یک نفر موجب تغییر رویکرد سیستم شود.
وی اضافه کرد: نمونه آشکار تحمیل خواست سیستم به افراد، ژنرال جیمز متیس است. او تا زمانی که فرمانده ارتش امریکا در خاورمیانه بود، از بمباران ایران سخن می‌گفت او وقتی او وزیر دفاع ایالات متحده شد، دیدگاه‌هایش تعدیل و از موافقان باقی ماندن امریکا در توافق هسته‌ای شد.
این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه استراتژی امنیت ملی امریکا را مجموعه‌از تصمیم‌سازان تعیین می‌کنند و دستیار امنیت ملی تنها یکی از این تصمیم‌سازان است، عنوان کرد: با آمدن بولتون نباید این گونه تلقی شود که با آمدن او قصد حمله نظامی علیه ایران را دارد. باید منتظر ماند و دید جان بولتون در مقام دستیار امنیت ملی امریکا چه مواضعی را اتخاذ می‌کند.
تیم جدید امنیت ملی ترامپ رویکرد تندتری درباره ایران، روسیه، چین و کره شمالی می‌گیرد
ابوالفتح در پاسخ به این سوال که آیا با آمدن جان بولتون و مایک پمپئو روند خروج امریکا از برجام تسریع پیدا می‌کند؟ بیان کرد: ارزیابی من این است که امریکا از برجام خارج نمی‌شود اما فشارهای غیربرجامی واشنگتن علیه تهران افزایش می‌یابد. تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ نه تنها درباره ایران بلکه درباره روسیه، چین و کره شمالی هم احتمالا رویکرد تند و تهاجمی‌تری می‌گیرد اما خروج از برجام بدون داشتن مابه‌ازا و آلترناتیوی برای ایالات متحده قابل تصور نیست.
امریکا از برجام خارج نمی‌شود اما فشارهای غیربرجامی افزایش می‌یابد
وی یادآور شد: پنج هفته دیگر تا زمانی که ترامپ باید مواضع خود را درباره اعلام پایبندی ایران به تعهداتش اعلام کند، باقی مانده است. رایزنی و مذاکره میان طرفین فعلا در جریان است؛ امریکایی‌ها به شدت خواستار اصلاح برجام از طریق اعمال فشار به اروپایی‌ها هستند ولی به نظر می‌رسد که اروپا تن به چنین خواسته‌ای ندهند. به نظر من، امریکا احتمالا در برجام باقی می‌ماند اما فشارهای غیربرجامی خود را با طرح ادعاهایی نظیر برنامه دفاعی موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزایش می‌دهد.
امریکا ایران برجام بولتون ترامپ امنیت مک‌مستر درباره رویکرد افراد سیستم خارجی سیاست توافق افزایش دستیار هسته‌ای تحمیل می‌کند فشارهای خواست غیربرجامی پایبندی می‌کرد جمهوری واشنگتن اعلام سیاستمدار عنوان دیدگاه‌های اسلامی مواضع مسائل نمی‌شود ضدایرانی ادامه اسلام ابوالفتح ژنرال تیلرسون اختلافات نشست‌های سالانه آشکار سمت منافقین مهمانان احتمالا تصمیم‌سازان ایالات متحده روسیه زمانی نظامی شمالی پاریس امریکایی‌ها موضوعات داشتند درخصوص دونالد هربرت تهران اشاره برکناری اتخاذ تعهداتش متوجه اینکه جریان کارشناس موجود بارها می‌یابد موضوع هرچند